Licht gebrande koffie

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » wo 17 apr 2024, 18:03

Oh ja dat is zeker waar van die verschillende malers, zo ervaar ik het ook. Het is heel leuk om het verschil te ervaren tussen een cast, low fines of bimodale schijf. Zo blijf je scherp en kan je mooi de verschillen ervaren.

Alleen vond ik het vrij belachelijk dat iemand die roept geen ervaring met/kennnis van de apparatuur heeft op een ongefundeerd onderbuikgevoel roept dat een ander met kennis en ervaring onzin aan het verkondigen is. En dat met een oude horecamaler waar hoogstwaarschijnlijk goedkope bimodale schijven in zitten die al helemaal niet goed overweg kunnen met de lichte brandingen waar dit topic over gaat. Na jarenlang testen met de meest uiteenlopende apparatuur en bonen heb je toch wel een goed beeld van wat mogelijk is. Het is onder de ervaringsdeskundigen/professionals ook algemeen bekend dat er wel degelijk een aardig verschil is tussen de des betreffende maten schijven. Vandaar mijn reactie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15115
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fransg » wo 17 apr 2024, 18:19

Alleen vond ik het vrij belachelijk dat iemand die roept geen ervaring met/kennnis van de apparatuur heeft op een ongefundeerd onderbuikgevoel roept dat een ander met kennis en ervaring onzin aan het verkondigen is.
Ja ik kreeg ook het gevoel wat wordt opgeroepen wanneer je een video ziet van een argeloze soldaat die een akker betreedt waarvan de kijker uit de titel van de clip al weer dat deze bezaaid ligt met mijnen. Je ziet als het ware op je netvlies de benen al link uit beeld wapperen terwijl de romp als een raket boven uit beeld verdwijnt en dan denk je ach, zo'n horecabeest is een goeie aanrader voor een beginner maar er is een lange weg van upgrades daarna.

Laten we mild en vriendelijk zijn voor de dolenden en hen kalm de weg wijzen

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fob » wo 17 apr 2024, 20:44

Alleen vond ik het vrij belachelijk dat iemand die roept geen ervaring met/kennnis van de apparatuur heeft op een ongefundeerd onderbuikgevoel roept dat een ander met kennis en ervaring onzin aan het verkondigen is. En dat met een oude horecamaler waar hoogstwaarschijnlijk goedkope bimodale schijven in zitten die al helemaal niet goed overweg kunnen met de lichte brandingen waar dit topic over gaat. Na jarenlang testen met de meest uiteenlopende apparatuur en bonen heb je toch wel een goed beeld van wat mogelijk is. Het is onder de ervaringsdeskundigen/professionals ook algemeen bekend dat er wel degelijk een aardig verschil is tussen de des betreffende maten schijven. Vandaar mijn reactie.
Poeh hé... Ik vind deze hoge toon niet passen in een verder vriendelijk forum.

James Hoffmann, ook niet de minste, toont zich wat bescheidener dan jou en haast zich om de cijfers die hij geeft in zijn vergelijking van dure koffiemalers te relativeren en uit te leggen dat dit geen rapportcijfers zijn en dus geen waardeoordeel is. Later betreurde hij zelfs dat hij überhaupt cijfers had genoemd.

Ik denk dat ik een bescheiden reactie heb gegeven door je rapportcijfers te relativeren en te stellen dat er sprake is van "diminishing returns", zonder jou te beschuldigen van het verkopen van onzin. Niet voor niks noem ik mijn eigen bescheiden maler en spreek ik over "geloven" en "denken". Niks om je over op te winden zou je denken, maar ik zal het in het vervolg wel laten.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15115
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fransg » wo 17 apr 2024, 21:45

Poeh hé... Ik vind deze hoge toon niet passen in een verder vriendelijk forum.
Eric heeft de beste bedoelingen maar als hij een salvo heeft afgevuurd dan hangen er aan de kant waar e.e.a. neerkomt de vlaggen er vaak aan flarden bij ;-)
James Hoffmann, ook niet de minste, toont zich wat bescheidener
Ja maar wij hebben in ons koninkrijk niet te minste experts natuurlijk ;-)
Niks om je over op te winden zou je denken, maar ik zal het in het vervolg wel laten.
Opwinding is sowieso niet gezond, van beide kanten niet.

Jammer genoeg is ons kleine land nog steeds zo groot dat we niet zomaar elkaar kunnen opzoeken om nou eens te kijken wat de diverse malers naast elkaar aan proefbaar verschil opleveren.

Toen ik eens een oude Superjolly met doser kocht voor een vriendin haar caravan vind ik de smaak van de espresso ineens frappant verrukkelijk. Kan ook simpelweg door de afwisseling zijn gekomen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor bobbee » wo 17 apr 2024, 22:31

De afwisseling van maler, filterbakjes, koffie, brew ratio en al van dat doet wonderen!

In het algemeen het volgende ;

Ik wil graag toch weer benadrukken dat vriendelijkheid de boventoon moet voeren hier op dit forum hoe groot de kennis onderling, wel of niet gegrond, ook is en hoe goed bedoeld ook. Hou graag allemaal de vinger aan de pols en denk even na voordat je op de knop verzenden drukt.
De fijne gezellige verbinding onderling is veeeeel belangrijker dan dat bakkie pleur wat mij betreft.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » do 18 apr 2024, 07:16

Totaal geen spijt van mijn reactie. Dan moet je niet ineens uit het niets binnen komen vallen in een topic en onzin verkondigen want degene die de post hier dropte snapt het nog steeds niet. En dan mij op mijn toon aanspreken terwijl je zelf een topic aan het verzieken bent, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Leuk dat je een James Hoffman video aanhaalt die niet over heel licht gebrande bonen voor espresso gaat en dus nog steeds de plank compleet misslaat. Wellicht eerst kennis opdoen voordat je in een specifiek topic post met complete onzin.

Want ja met donkere branding is een EG-1 met Ultra schijven een compleet waardeloze maler maar met hele lichte branding is het compleet omgekeerd. Dan snap ik de cijfers van Hoffman maar daar hebben we hier niet over. En irritatie is er zeker niet want ik schrijf dit soort posts met een grote glimlach op mijn gezicht.
Laatst gewijzigd door Erik82 op do 18 apr 2024, 07:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15115
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fransg » do 18 apr 2024, 07:21

En irritatie is er zeker niet want ik schrijf dit soort posts met een grote glimlach op mijn gezicht.
Het kan wel verstandig zijn dat van die glimlach en nadrukkelijk vooraf en aan het slot bij te blijven vermelden en als het kan ook in een zinnetje tussendoor want de rest van de tekst staat vol onweer en hagelstenen zo groot als... hagelstenen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15115
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fransg » do 18 apr 2024, 08:33

leuke video, denk ik, over het onderwerp malers:

"People fret a lot about coffee grinders. Different burrs etc yield SUBTLE differences but it's easy to worry too much"

Dat is een man op Youtube dus het is waar!

En ik kan het weten want ik zit ook op Youtube. Dusss!

https://www.youtube.com/watch?v=EGXqWx9n2Yw

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15115
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fransg » do 18 apr 2024, 08:47

Oom leuk hoe hij uitlegt dat het hele flauwekul-verhaal over "seasoning" niet van belang is.

Ik vind dat vooral heel goed omdat ik het ermee eens ben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor bobbee » do 18 apr 2024, 08:47

Goed gevonden!

"Lighten up, relax and enjoy."

Tegeltje!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten