Licht gebrande koffie

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor bobbee » do 11 apr 2024, 17:59

4 maanden geleden bij Spicekix, Finca La Yalena en een proefpakket gekocht. Maar vond het niet zo geweldig en er nooit meer iets besteld
Dan lukt het niet altijd, toch?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5647
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor gilleko B. » do 11 apr 2024, 18:06

Die Spice kix bonen daar liep de Etzmax op vast, zo keihard waren die kleine rakkers. Met de Olympus en de handmaler (met aardig wat kracht) lukt het. Als filter heel lekker, maar espresso was niet drinkbaar. Dan liever Perla🫣




HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » do 11 apr 2024, 18:24

4 maanden geleden bij Spicekix, Finca La Yalena en een proefpakket gekocht. Maar vond het niet zo geweldig en er nooit meer iets besteld
Dan lukt het niet altijd, toch?
Denk niet dat ik ze zo geweldig vond omdat ze te licht gebrand waren. Viel mij in ieder geval niet op dat ze lichter gebrand waren dan bij bijvoorbeeld Manhatten of Matter of concrete waar ik filter koffie bestel voor mijn espresso
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » do 11 apr 2024, 18:25

Die Spice kix bonen daar liep de Etzmax op vast, zo keihard waren die kleine rakkers. Met de Olympus en de handmaler (met aardig wat kracht) lukt het. Als filter heel lekker, maar espresso was niet drinkbaar. Dan liever Perla🫣Afbeelding

Afbeelding
Met de Niche was het geen probleem
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor bobbee » do 11 apr 2024, 19:11

4 maanden geleden bij Spicekix, Finca La Yalena en een proefpakket gekocht. Maar vond het niet zo geweldig en er nooit meer iets besteld
Dan lukt het niet altijd, toch?
Denk niet dat ik ze zo geweldig vond omdat ze te licht gebrand waren. Viel mij in ieder geval niet op dat ze lichter gebrand waren dan bij bijvoorbeeld Manhatten of Matter of concrete waar ik filter koffie bestel voor mijn espresso
Stond erbii jouw bestelde bonen dat het ultra light was? Bij die van mij wel en die waren ook ultra light, kneiter hard ook dat ik ging twijfelen of er wel smaak ontwikkeling was geweest totdat ik er filterkoffie mee ging zetten en al mijn twijfel weg was. Echt heel lekker. Volgens mij waren ze nog lichter dan de nordic roasts van Tim Wendelboe heel lang binnen kreeg via het abonnement wat ik erop had. De Niche is 1x vastgelopen en dat was met deze bonen op espresso stand! Zegt genoeg. En ja, als espresso kreeg ik er niks uit wat lekker was maar daar waren ze ook niet voor gebrand. Filter daarentegen was subliem. Heb meerdere malen daardoor koffie besteld bij hen. Het gaat ook allemaal om de eigen smaak uiteraard.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » vr 12 apr 2024, 11:34

Nee, ik heb nog nooit bonen ergens kunnen bestellen die ultra light gebrand waren. Moet je ook minstens 2 maanden mee wachten voor dat je ze gaat gebruiken.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor bobbee » vr 12 apr 2024, 12:56

En wat nu? Al iets gevonden naast de ultra light van spicekix?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » za 13 apr 2024, 11:04

Wat voor maler heb je, of nog steeds de P64? Als dat niet 80 of 98mm is dan ligt daar nog verreweg de grootste vooruitgang. Des te lichter de branding des te belangrijker de maler. Mijn P64 vind ik zelfs al verreweg niet goed genoeg voor echte lichte branding. En dan heb ik de MP, Omni en Brew burrs getest. 64mm gaat het hem gewoon echt niet worden en krijg je matig smakende light roast espresso. Er gaat een wereld voor je open als je ineens met de 80mm Ultra burrs espresso gaat maken qua smaken die mogelijk zijn.

Ik drink eigenlijk alleen maar licht en dan vooral Manhattan, Wendelboe en La Cabra. Je zou ook kunnen kijken naar April, Coffee Collective, Blue bottle en Klatch. Branders als Shokunin, Blommers, Caffenation en Friedhats zijn wat minder licht, zeker de eerste twee. Friedhats vind ik persoonlijk super goed maar is net iets minder licht.

Zeker een filter roast van Wendelboe of April is erg licht maar dat is eigenlijk ook al zo bij Manhattan. In het verleden uit Amerika weleens bonen gehad die belachelijk licht waren maar daar zit wel echt een grens aan wat nog lekker is. En die 2 maanden mag je ook vergeten, dan zou ik eerder 3 weken aanhouden. Zeker met een maler die niet bizar goed is ga je tegen gigantische beperkingen aanlopen.

En bedenk je wel dat des te lichter men gaat branden des te belangrijker de kwaliteit van de groene bonen. Verwacht dus hoge prijzen of anders gaat de smaak verre van goed zijn. Zeker bij de hele lichte brandingen heb ik dat al te vaak meegemaakt. Ook je maler zal van veel grotere invloed zijn qua consistentie om er het juiste uit te halen. In dat geval is het totale plaatje erg belangrijk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » zo 14 apr 2024, 17:31

@Erik82 Kom je nu mee nu ik sinds een paar weken een P64 heb en dacht dat dit voorlopig goed genoeg zou zijn :D
Vandaag de Mizen ES schijven vervangen door SSP Unimodel en 5 kg bonen er door heen gejaagd :D
Moet de smaak verschil hier nog ff goed testen. Merkte wel in de eerste tests malingen dat het malen nu tergend langzaam gaat.
Ik koop vaak Gesha bonen met filterbranding oa van Manhatten en Friedhats. Den ander branders die je opnoemt, ken ik (nog) niet.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » zo 14 apr 2024, 18:39

Met die dure koffies vind ik het zonde van het geld want met de P64 haal ik er bij lange na niet uit wat mogelijk is met bijvoorbeeld de EG-1. Eigenlijk is alles boven de 20 euro per 250gr zonde met 64mm schijven. Ja het is een lekkere koffie maar voor dat geld haal je er eigenlijk te weinig uit voor wat je ervoor betaalt. Maar aan de andere kant, als je niet weet wat je mist ben je er waarschijnlijk al heel blij mee. Ik dacht met de P64 naast de EG-1 klaar te zijn maar het is hem toch niet dus zal de P64 over een jaar weer in de verkoop gaan en komt er een Lagom 01 of 2de EG-1 bij.

En ja de MP en Cast/Omni zijn tergend traag in vergelijking met de ES/HU. Die laatste zijn ook meer bimodale schijven en die dat is echt een ander verhaal. En ja 64mm met moderne schijven is al een fikse stap beter dan al die instapmalers maar het haalt het toch echt niet bij de grote jongens. De MP vond ik max een 7.5 qua cijfer waar de EG-1 toch echt tot een ruime 9 komt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron