Wat drink je nu?

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor huib61 » ma 17 aug 2020, 16:58

Weer even terug gevallen op de ouwe bekende Ethiopie Yirgacheffe van Brandzaak. Die valt nooit tegen, heeft gewoon een goede default smaak zonder een bijzonder uitgesproken karakter . Niet te fruitig, niet te zoet of bitter. Alles gewoon keurig in het middelpunt.
Klinkt als een erg matige Yirgacheffe ;) Zou een willekeurige pleur-drinker 'm ook zo omschrijven, of ben je 'm inmiddels zo gewend dat 'ie normaal is geworden?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor cremalover » di 18 aug 2020, 09:20

Heerlijke Rwanda.

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor huib61 » di 18 aug 2020, 09:59

Heerlijke Rwanda.
Je bent van de medium-donkere brandingen toch? Waar smaakt voor jou een goede Rwanda naar?

Vraag achter de vraag: familie heeft voorkeur voor wat donkerdere bonen dan ik, en ik wijs steeds naar de bekende weg (zuid Amerika) voor de lage aciditeit, chocola, en nootjes die ze lekker vinden. Zou het tof vinden het repertoire wat uit te breiden, is "jouw" Rwanda daar geschikt voor?

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Kaan » di 18 aug 2020, 10:03

Weer even terug gevallen op de ouwe bekende Ethiopie Yirgacheffe van Brandzaak. Die valt nooit tegen, heeft gewoon een goede default smaak zonder een bijzonder uitgesproken karakter . Niet te fruitig, niet te zoet of bitter. Alles gewoon keurig in het middelpunt.
Klinkt als een erg matige Yirgacheffe ;) Zou een willekeurige pleur-drinker 'm ook zo omschrijven, of ben je 'm inmiddels zo gewend dat 'ie normaal is geworden?


Dat zou heel goed kunnen, is al twee a drie jaar mijn favoriet dus het kan zijn dat ik die prikkels niet meer herken als in het begin :lol:
In vergelijking met de filterpakket (Kenia/Uganda) van Blommers bv waarbij je overload krijgt aan fruit/bloem tonen heb ik bij de Yirgacheffe nooit gehad.

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor huib61 » di 18 aug 2020, 10:17

Dat zou heel goed kunnen, is al twee a drie jaar mijn favoriet dus het kan zijn dat ik die prikkels niet meer herken als in het begin :lol:
In vergelijking met de filterpakket (Kenia/Uganda) van Blommers bv waarbij je overload krijgt aan fruit/bloem tonen heb ik bij de Yirgacheffe nooit gehad.
:lol:

Wel interessant, ik merk dat ook heel sterk. Dan drink je een koffie veel en proef je eigenlijk niks meer behalve koffie. "Lekker zoet is 'ie", en verder kom je niet. Terwijl je de eerste keer echt omver geblazen werd met perzik, bloemen, meloen, bergamot...

Zijn er manieren om weer een stap terug te doen in de gewenning? Een week DE drinken? Of Nescafe? :lol:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » di 18 aug 2020, 10:27

De espresso in een grotere kop laten stromen, er rustig mee voor een groot wijd open raam gaan staan zodat je in de frisse lucht het aroma kan opsnuiven uit de kom, kalmpjes en 'mindful' ervan genieten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor huib61 » di 18 aug 2020, 11:12

De espresso in een grotere kop laten stromen, er rustig mee voor een groot wijd open raam gaan staan zodat je in de frisse lucht het aroma kan opsnuiven uit de kom, kalmpjes en 'mindful' ervan genieten.
Ja dat helpt altijd, maar zelfs dan... Beetje hetzelfde als met rokerige whisky. Als je elke avond een (klein) glaasje drinkt is na een week de rooksmaak helemaal weg. Nergens meer te bekennen. Hoe mindful je ook op zoek gaat. Datzelfde heb ik ook met koffie, dan proef je super duidelijk perzik, en na een week is 't gewoon weg. Nergens te bekennen. Ook niet in een nieuw zakje van dezelfde koffie.

Naja, misschien is een weekje lavaza of Illy helemaal niet zo'n slecht idee. "You only know what you have until it's gone".

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor cremalover » di 18 aug 2020, 11:32

De espresso in een grotere kop laten stromen, er rustig mee voor een groot wijd open raam gaan staan zodat je in de frisse lucht het aroma kan opsnuiven uit de kom, kalmpjes en 'mindful' ervan genieten.
Ja dat helpt altijd, maar zelfs dan... Beetje hetzelfde als met rokerige whisky. Als je elke avond een (klein) glaasje drinkt is na een week de rooksmaak helemaal weg. Nergens meer te bekennen. Hoe mindful je ook op zoek gaat. Datzelfde heb ik ook met koffie, dan proef je super duidelijk perzik, en na een week is 't gewoon weg. Nergens te bekennen. Ook niet in een nieuw zakje van dezelfde koffie.

Naja, misschien is een weekje lavaza of Illy helemaal niet zo'n slecht idee. "You only know what you have until it's gone".
Ik hou van koffie die naar koffie smaakt.
Ik ben niet op zoek naar appel ,caramel etc. Gewoon lekkere koffie die naar koffie smaakt.Niet naar azijn en ook niet naar gebrande suiker.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Fisherman » di 18 aug 2020, 11:54

Zo'n half jaar geleden leerde ik over een Amsterdamse branderij genaamd Dak. Toevallig had een koffiezaak in de buurt deze Colombiaan op voorraad, daar ze met wisselende branders werken. Zakje meegenomen en dat viel mij voor een Colombiaan zeker niet tegen.

Mooi gebrandt, vergelijkbaar met de koffie van Blommers maar wellicht iets lichter (want zwaarder malen). Smaken van jasmijn en granaatappel kwamen herkenbaar naar voren, zoals geadverteerd. Op basis van mijn eerste ervaring een aanrader dus, voor wie weer eens een andere branderij wil proberen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

paplippelinneke
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 14:27

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor paplippelinneke » di 18 aug 2020, 14:02

Koffiebonen uit indonesie met de cafetiere, veruit lekkerder dan colombiaanse en braziliaanse koffie uit de cafetiere. Ik sta ervan te kijken dat de zetmethode zoveel uitmaakt voor hoe je de smaak ervaart want met mijn espresso apparaatje vond ik de colombiaanse niet onaardig maar met de cafetiere smaakt het naar penetrante paardenstront, zelfs bij lagere doseringen dan de hoffman 60gr/500gr (50gr/500gr).

Grappig vind ik dat en daarom maak ik nu een cafetaire koffie-toplijst en binnenkort ook lijstjes voor de V60 pour over, esspresso apparaatje en de mokapot. Leuk man, lekker een beetje de laborant uithangen met testjes! 8-)
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fob, Pti en 7 gasten

cron