Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » zo 03 dec 2023, 10:26

IMG_7900.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor manduca » zo 03 dec 2023, 10:32

Weer wat heerlijke boontjes van Manhattan Coffee Roasters. Naast Friedhats voor mij de top van wat in Nederland te krijgen is.
20231203_100428.jpg
Het blijft een schoonheid van een maler!
Ik moet ook eens bij manhattan gaan bestellen. Die funky boontje die Frans had opgestuurd bevielen wel.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor namor » zo 03 dec 2023, 11:06

Weer wat heerlijke boontjes van Manhattan Coffee Roasters. Naast Friedhats voor mij de top van wat in Nederland te krijgen is.
20231203_100428.jpg
Ik heb nu ook Manhattan 2x verschillende Nicaragua espresso en pakje van Ethiopië nat filter.
Ik heb nog nooit bij ze besteld. Alle bonen zijn van hun wat bettere segment.
23.10 gebrand en gisteren geproeft.
Filter lekker maar vond ik niet bijzonder. Espresso was ik helemaal verbaasd. Onwijs licht, lichter dan TW filter. Tonino kleur van espresso bonnen is 125 en 128. Normale lichte espresso is 115 en filter 122. Ik ga straks nog extractie meteen.

Ik moest onwijs fijn malen om doorloop tot 28 sec 'rekken'. Mijn EK43 met SSP bijna op laagste stand. Het beste resultaat kreeg ik met 18in 50uit in 30sec en water bijna 95graden. Maar het is steeds niet waarop ik gehoopt heb.
Prachtige en simple website, versgebrand, heel mooie zakjes en onwijs leuke kaartje.... bonen onwijs mooi uiterlijk, gelijke size en kleur. Maar smaak niet wat ik verwacht heb. Ik vind lichte roast geweldig maar die tot nu toe niet gelukt bij mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » zo 03 dec 2023, 11:25

Volgens mij is Manhattan koffie vaker geanalyseerd van hoe enerzijds
de koffie namens Manhattan wordt gekwalificeerd, anderzijds welke resultaten de koffie na analyse oplevert. Liep uiteen. Dank aan jou en anderen die koffiebonen doormeten. Ik heb die apparaatjes nog niet, maar erg leuk om te lezen hoe bonen nu daadwerkelijk gemeten worden. Overigens geen goedkope koffie van Mahattan.




Erik82
Berichten: 2895
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Erik82 » zo 03 dec 2023, 13:58

Ik moest onwijs fijn malen om doorloop tot 28 sec 'rekken'. Mijn EK43 met SSP bijna op laagste stand. Het beste resultaat kreeg ik met 18in 50uit in 30sec en water bijna 95graden. Maar het is steeds niet waarop ik gehoopt heb.
Prachtige en simple website, versgebrand, heel mooie zakjes en onwijs leuke kaartje.... bonen onwijs mooi uiterlijk, gelijke size en kleur. Maar smaak niet wat ik verwacht heb. Ik vind lichte roast geweldig maar die tot nu toe niet gelukt bij mij.
Ja je hebt ook meteen de meest uitdagende boon gepakt met een Pacamara. Die dingen zijn ontzettend groot en licht en blijven op de schijven stuiteren en voeren niet goed door. Dat heb ik met elke Pacamara tot nu toe gehad en die van Manhattan ben ik de vorige keer ook gewoon dubbel gaan malen om het goed te krijgen. Ligt niet aan Manhattan maar aan het type boon. Daarnaast vereisen ze ook nog eens een hele fijne maling en dan is het lastig. Wellicht een papieren filter onderin het bakje gebruiken om de boel te vertragen. Qua smaak kreeg ik ze wel goed maar is lastig met hele unimodale schijven.

Als je een high flow precision basket gebruikt kan je ook gewoon proberen iets grover te malen met de EK43 en te gaan voor 18gr in en 60gr uit met 5s PI en dan nog 18s extractie. Zo'n turbo shot werkt bij lichtere brandingen vaak bijzonder goed. Of heb op de traditionele parameters te houden maar dan met de Compak.

Volgens mij is Manhattan koffie vaker geanalyseerd van hoe enerzijds
de koffie namens Manhattan wordt gekwalificeerd, anderzijds welke resultaten de koffie na analyse oplevert. Liep uiteen. Dank aan jou en anderen die koffiebonen doormeten. Ik heb die apparaatjes nog niet, maar erg leuk om te lezen hoe bonen nu daadwerkelijk gemeten worden. Overigens geen goedkope koffie van Mahattan.

Afbeelding
Duur valt best mee want het gewone specialty label ligt rond de 10 euro voor 250gr en rare zo rond de 12,50 euro wat vergelijkbaar is met de meeste echt goede branders. Specialty is hun minimale kwaliteit en over het algemeen de topkwaliteit van wat de meeste andere branders bieden. Daarna gaat het allemaal echt richting COE en andere bijzondere lots qua kwaliteit en daar betaal je inderdaad voor. Niet anders dan andere branders die deze kwaliteit ook leveren en dan is Manhattan juist eerder betaalbaar voor wat ze leveren dan duur.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » zo 03 dec 2023, 15:46

Weer wat heerlijke boontjes van Manhattan Coffee Roasters. Naast Friedhats voor mij de top van wat in Nederland te krijgen is.
20231203_100428.jpg
Het blijft een schoonheid van een maler!
Ik moet ook eens bij manhattan gaan bestellen. Die funky boontje die Frans had opgestuurd bevielen wel.
Dat was van Spicekix naar mijn weten want ik had de andere helft toch? Of vergis ik mij nu? Ga nu twijfelen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor namor » zo 03 dec 2023, 16:17

Ja je hebt ook meteen de meest uitdagende boon gepakt met een Pacamara. Die dingen zijn ontzettend groot en licht en blijven op de schijven stuiteren en voeren niet goed door. Dat heb ik met elke Pacamara tot nu toe gehad en die van Manhattan ben ik de vorige keer ook gewoon dubbel gaan malen om het goed te krijgen. Ligt niet aan Manhattan maar aan het type boon. Daarnaast vereisen ze ook nog eens een hele fijne maling en dan is het lastig. Wellicht een papieren filter onderin het bakje gebruiken om de boel te vertragen. Qua smaak kreeg ik ze wel goed maar is lastig met hele unimodale schijven.
Ik vind Nicaragua een van de beste origins en daarom heb ik twee verschillende bonen genomen, ik vind jammer dat het is nog niet gelukt, maar ik ga verder nog met boontjes spellen.
PI doe ik zo en zo met zulke bonen. Laatste keer maalde ik zo fijn dat tamper bewegende nauwelijks. Papier filter in mandje kan ik eventueel proberen maar ik vind eigenlijk dat het hoort niet zo. Ik heb vst bakjes, goede espresso maller, goede machine en een klein beetje verstaand van zaken dus moet zonder ingewikkelde trucjes gewoon normaal werken.
Ik denk dat het te licht gebrand is of als je het zegt is iets super bijzonder en licht aan boon type.
Erik, welke bonen van ze kun je adviseren om een goed indruk over branderij te krijgen; ik ga volgende keer die bestellen?
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Erik82
Berichten: 2895
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Erik82 » zo 03 dec 2023, 17:08

Echt lichte branding werkt nooit zonder enige vorm van trucs, dan is je eigen instelling niet goed als je dat denkt ;). Je gebruikt wel goede apparatuur maar ook moeilijke apparatuur en dat merk je nu. Een EK43 met degelijke lichte brandingen zal altijd een uitdaging zijn zeker in combinatie met high flow bakjes. En tel daar nu ook hele lastige bonen bij op en dan krijg je dit.

Ik vond de Pacamara heerlijk dus kan ik je ook niet echt iets aanraden want dat hangt helemaal van je persoonlijke voorkeur af. De Nestor Lasso is ook heerlijk maar niet iedereen zal short bread qua koffietoon geweldig vinden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor manduca » zo 03 dec 2023, 18:03

Dat was van Spicekix naar mijn weten want ik had de andere helft toch? Of vergis ik mij nu? Ga nu twijfelen.
Ja die, die waren heerlijk als filter.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » zo 03 dec 2023, 18:12

Dat was van Spicekix naar mijn weten want ik had de andere helft toch? Of vergis ik mij nu? Ga nu twijfelen.
Ja die, die waren heerlijk als filter.
Ik heb al 2x 2 zakjes besteld bij spicekix. Afbeelding
Vind ze echt top branden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron