Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor pichichi » za 22 sep 2012, 14:39

@Cobus: check!

Vanmorgen de washed Panama, SHB, Boquete, Rancho Gotta in de Eureka gedaan. Halve kilo voor 7,50 euro, mooie prijs voor een mooie koffie. Branddatum 13 sept. Moest eerst nog laatste bonen van RedBeans Espresso gebruiken afgelopen week (overigens ook erg aardige koffie, edoch minder vers, want uit gesealde kilozak). De Panama van Ivo is tussen City+ en FC gebrand. Lijkt op het oog iets te licht, maar zal mijn vertekende blik zijn, meestal op zoek naar FC+, en soms Vienna.

Nog niet helemaal de juiste maalgraad ontdekt. Moest flink grover dan die RedBeans gaan, en maar heel licht tampen. Maling kwam erg mooi en soepel uit de Eureka. Hij werkt sowieso lekkerder met verse koffies (inkoppertje :lol:). In 30 seconden precies 30ml. Extractie echter niet helemaal ´rond´ of volledig naar mijn idee. Nu proberen in 25 seconden er 35ml uit te krijgen. Desondanks wel al een "Volle body, zwaar aroma, lange afdronk" geproefd, zoals Ivo op de website meldt.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor pichichi » za 22 sep 2012, 15:07

Meteen maar weer even aan de slag geweest, met resultaat! Maalstand ietsje grover, tussen 0,5 en 1,0 (zie foto, ik houd op de ´klok´ het 9e uur aan..). Tussen de 35 en 40ml in precies 25 seconden. Mooie net niet druppelende uitloop. Stoer en stevige koffie! Vol en ´straf´, veel donkere choco, vleugje aciditeit, fijne afdronk. Met een zachte klop viel een mooie droge puck in de uitkloplade.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor CarpSafari » za 22 sep 2012, 15:15

De smaak is het belangrijkst natuuurlijk, toch vind ik wat ik in het kopje zie niet erg aantrekkelijk, beetje te blond...ook niet echt egaal.
Misschien toch tijd voor upgraditis aan de maler?

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor pichichi » za 22 sep 2012, 15:23

:| hmmm... die molen heb ik eveneens pas 4 maanden. Laten we het maar houden op beginnersprobleempjes :lol:

Misschien moet ik mijn mobiele telefoon juist upgraden, zodat ik betere foto´s kan maken... :P

Maar die kleine belletjes zinnen mij ook nog niet zo, ik ga verder oefenen!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Spironski » za 22 sep 2012, 15:47

Is die ongelijkmatige crèma ook geen gezichtsbedrog? Reflecties van het kopje? En daarbij: "tigerstriping" is toch ook niet echt "egaal"?

Wat ik zo zie lijkt -zoals al opgemerkt- een vrij blonde crèma. Maar als die koffie zo licht is gebrand is dat ook weer niet zo verwonderlijk.

Die belletjes..., ach. Ik zou er geen moeite in steken, inderdaad gaat het uiteindelijk om smaak.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

IceFlame
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 aug 2012, 20:01

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor IceFlame » za 20 okt 2012, 10:33

Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een volautomaat en ben lekker aan het experimenteren met verschillende soorten koffie. Ik ben echt verbaasd hoeveel invloed een boon heeft, ik dacht echt dat ik niet 'hardcore' genoeg zou zijn om echt verschil te merken, maar heb vandaag zelfs een lading bonen uit de machine gehaald om weg te gooien... :O

Tot nu toe zijn zeer goed bevallen:
Brandmeester's Espresso Aficionado
Fascino: Panama Espresso
Wijs en zonen: Kopi Laki

Wat betreft de lading die ik weg gooi, dat is de Brandmeester's Espresso Campionissimo. Ze promoten hem vol op hun website, dus ik had er wel wat van verwacht. Symptomen: de kleur van de bonen vond ik vrij licht, zak stond niet bol, de crema laag sloeg in 20 seconden helemaal dood was niets meer over en de smaak was erg zuur en bitter. Is dit nou een schoolvoorbeeld oude koffie, of is het iets anders?

Ik wil de volgende lading bij gebrand.nl bestellen, maar daar staat niet heel veel informatie bij de bonen. Hebben jullie nog tips voor een stevige volle espressoboon die ze daar hebben? (in de lijn van de Panama of Aficionado)

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor pichichi » za 20 okt 2012, 12:30

Tja, welke bonen zitten er in die Aficionado dan... Lijkt me een ´echte´ espressomelange, waar dan ook wat robusta in hoort/zit. En Brandmeester´s zegt zelf zeer donker gebrand. Zo zal Ivo van gebrand.nl ze niet branden vermoed ik. Met zijn Panama kun je natuurlijk EEN espresso zetten maar het smaakt misschien niet zoals de blend van BM.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Spironski » za 20 okt 2012, 13:45

Ik heb voorheen ook lekkere boontjes van Brandmeesters gebruikt. Maar zoals steeds: als ze maar vers zijn. Ook zo'n Afficionado is niet meer lekker als ze 6 weken oud zijn, inderdaad weinig crema en schrale smaak. En dat gaat dus ook op voor Fascino of welke brander dan ook.

Voordeel van Gebrand.nl is dat ze speciaal voor je gebrand worden, en dus supervers zijn (er zullen meer branders zijn die dit doen). En ze hebben een ruime keuze vind ik. Om verzendkosten te besparen zou je enkele kilo's kunnen kopen en die in in kleinere porties in kunnen vriezen.

Bedenk ook dat Gebrand.nl volgens mij geen blends levert, maar alleen SO's (zo'n Afficionao is dus een blend). Ik zou eens een Costa Rica Blue Mountain proberen, of een Sumatra, en als je het wil: ik heb zeer goede ervaringen met de Yemen Mokha Matari (duur, maar mjum!).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

IceFlame
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 aug 2012, 20:01

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor IceFlame » za 20 okt 2012, 13:55

Ja precies! Ik heb wel gemerkt dat vers echt beter is, daar ben ik best bereid extra verzendkosten voor te betalen. Alleen vind ik het bij gebrand.nl erg lastig omdat voornamelijk streekinformatie getoond wordt, zo diep zit ik nog niet in de materie. Het is wel een beetje te kostbaar om zomaar lukraak wat te zakjes te bestellen. Ik zoek een volle, krachtige espresso, met welke bonen hebben jullie goede ervaringen? (van gebrand.nl of elders mag ook natuurlijk :))

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Midas » wo 24 okt 2012, 16:07

hoi,
ik heb nu Indonesië Lintung Raja Batak in de molen zitten maar krijg een te zuur bakkie. Wel leuk om te proeven dat het niet bitter is maar zuur. Wat kan ik hier nu het beste aan doen? Bonen zijn wel gister gebrand..... kan dat het zijn?


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron