Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5656
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » zo 21 jan 2024, 11:20

Een papa met koffie, een dochter met pâtisserie, hier broeit wat




Hk87
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Hk87 » ma 22 jan 2024, 16:47

Italiaanse proefpakket binnen van espresso international en de timing kon niet beter. Laatste beetje Dutch Barista gisteren erdoorheen dus gelijk begonnen met de grijze mocambo. Die is ook als eerste gebrand, twee maanden geleden.

Ik heb 250grams zakjes gehaald om zoveel mogelijk verschillende te proberen.

Deze van mocambo heeft mij al meteen verrast. Lekker romig vol, zoetig en veel crema. Wat een heerlijke koffie zeg ontzettend goed in balans.
Bijlagen
IMG20240122155025.jpg
IMG20240122153130.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Rosanne
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Rosanne » ma 22 jan 2024, 17:21

Italiaanse proefpakket binnen van espresso international en de timing kon niet beter. Laatste beetje Dutch Barista gisteren erdoorheen dus gelijk begonnen met de grijze mocambo. Die is ook als eerste gebrand, twee maanden geleden.

Ik heb 250grams zakjes gehaald om zoveel mogelijk verschillende te proberen.

Deze van mocambo heeft mij al meteen verrast. Lekker romig vol, zoetig en veel crema. Wat een heerlijke koffie zeg ontzettend goed in balans.
Leuk! De rode Moka flor heb ik een tijdje terug ook gehad. Was lekker! Ben benieuwd naar wat je van de rest vindt.

De blauwe la genovese kon ik niets lekkers van maken. Ben benieuwd of jij hem wel weet te temmen.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Hk87
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Hk87 » ma 22 jan 2024, 17:45

Die blauwe gaat als eerst volgende erin, ook bijna 2 maanden geleden gebrand. Hoeveel gram deed jij erin ?
Ik hou bij deze mocambo nu 14 gram aan en kan echt bijna niet stoppen met drinken :P


Ik wou eigenlijk ook de gouden van mocambo maar die was niet leverbaar in 250gram.
En ook helaas niet voor cafe newyork en diemme, die wou ik eigenlijk ook heel graag proberen.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13306
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » ma 22 jan 2024, 21:23

Zijn de bonen erg donker gebrand? Leuk project van jullie. Als ze nog iets verser waren geweest was het misschien nog lekkerder geweest?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Hk87
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Hk87 » ma 22 jan 2024, 21:51

Zijn de bonen erg donker gebrand? Leuk project van jullie. Als ze nog iets verser waren geweest was het misschien nog lekkerder geweest?
Met deze van mocambo valt dat best mee. Ik zou zeggen vergelijkbaar ongeveer met een dark roast van bijvoorbeeld het hoofdkwartier. Niet dat het olieachtig is geworden.

Ik had een paar boontjes nog van Dutch Barista en die heb ik er naast gezet en dan zie je wel echt een verschil maar dat is dan ook specialty coffee.
Bijlagen
IMG20240122214532.jpg
IMG20240122214513.jpg
IMG20240122214418.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Hk87 » ma 22 jan 2024, 21:56

Ik weet niet of je het verschil zou kunnen proeven tussen 8 weken na branding en bijvoorbeeld 2-3 weken na branding. Ik denk dat het niet heel veel verschil zal uitmaken.

Maar wat ik wel ga doen is binnenkort een kleine bestelling plaatsen bij koffiecentrale met onder andere weer mokaflor en zo eens even vergelijken. Bij koffiecentrale zijn de 250 gram zakjes vaak al vele maanden oud en dan zou je wel echt kunnen zien hoe veel het scheelt.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13306
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » ma 22 jan 2024, 22:45

Dat valt inderdaad mee voor Italian Roast. Beter!
Ik weet niet of je een naked portafilter gebruikt maar aan de extractie kun je vaak wel merken wanneer koffie ouder is. De doorloop gaat een stuk sneller en de smaak is daardoor minder zacht en romig. Dat is wat ik dan denk te proeven. Maar goed, dat is allemaal persoonlijk ook.

Succes met de proeverij!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Rosanne
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Rosanne » di 23 jan 2024, 00:14

Die blauwe gaat als eerst volgende erin, ook bijna 2 maanden geleden gebrand. Hoeveel gram deed jij erin ?
Ik hou bij deze mocambo nu 14 gram aan en kan echt bijna niet stoppen met drinken :P


Ik wou eigenlijk ook de gouden van mocambo maar die was niet leverbaar in 250gram.
En ook helaas niet voor cafe newyork en diemme, die wou ik eigenlijk ook heel graag proberen.
Allerlei ratio’s geprobeerd. Van 1:2 (16 gram in 32 uit) tot 1:3,75 (16 gram in 60 uit) want deze laatste ratio staat genoemd als aanbeveling op de achterkant van de verpakking. Ook verschillende filterbakjes geprobeerd maar ik kreeg hem niet goed op smaak.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Hk87
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Hk87 » di 23 jan 2024, 00:41

Dat valt inderdaad mee voor Italian Roast. Beter!
Ik weet niet of je een naked portafilter gebruikt maar aan de extractie kun je vaak wel merken wanneer koffie ouder is. De doorloop gaat een stuk sneller en de smaak is daardoor minder zacht en romig. Dat is wat ik dan denk te proeven. Maar goed, dat is allemaal persoonlijk ook.

Succes met de proeverij!
Ik had een heel tijd terug een keer Segafredo uit de supermarkt geprobeerd. Dat had ik nog over van toen ik nog een volautomatische had.
Ik schrok een beetje van de uitloop zoals je ook zegt heel snelle waterige uitloop en duidelijk te zien ook met een naked. Het zag er gewoon heel gek uit, weinig crema en bah wat smerig :lol:

Hoe ik dat weg kreeg al die tijd :lol:

Nee dit is wek echt heel anders. :P
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten