Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » di 02 mei 2023, 11:27

IMG_3465.jpg
IMG_3464.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Frup » di 09 mei 2023, 19:00

Gisteren tijdens de vakantie Salzburg eens bezocht. Ondanks het voorspelde slechte weer, was het daar bijzonder mooi weer. Salzburg is een erg leuke stad.
Uiteraard probeerden we een ‘echte’ Mozart Kugel bij Fürst. Maar de koffie was daar matig.
Vervolgens naar ‘Nur Coffee’ gegaan, die goede kofffie zou maken. Daar heb ik voor het eerst een Wiener Melange gedronken. Die werd met zorg bereid. Man! (voel je vrij om hier vrouw te lezen), dat was wel heel erg lekker.
Van de weeromstuit ben ik vergeten een foto te maken.
Als we weer thuis zijn ga ik het recept opzoeken en het zelf maken. Is het recept bij iemand hier bekend?

Een andere koffie ervaring deden we op in Rüdesheim am Rhein. Daar wordt de Asbach Uralt gedestilleerd.
De lokale specialiteit heet Rudesheimer kaffee. Moet je eens proberen. Erg lekker.
Drie klontjes suiker in een hoge kop. Een flesje Asbach Uralt erin en langs de wanden. Het geheel wordt in de hens gezet. Tijdens de fik goed roeren. De suiker karamelliseert hierdoor. Dan de koffie erbij en een toef slagroom (ongezoet). Mjam.
Laatst gewijzigd door Frup op di 09 mei 2023, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » di 09 mei 2023, 19:29

Mooi en aanstekelijk verteld!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor RoosW » di 09 mei 2023, 20:51

Ik heb op dit moment een Sumatra boon en een Malabar in de pot staan, beide van de Koepoort, de Malabar omdat ik die gewoon lekker vind, de Sumatra omdat ik die nog nooit geproefd had.
Viel mij niet tegen, heel vriendelijke boon, lekker veel zoet, mooie evenwichtige smaak, fijn boontje!

Nu had ik de vorige bestelling wat gedoe met Koepoort, de koffie was nl bijna twee weken wachten na bestellen, dus ik had nu op onze vakantie in Lunenburg (.de) bij een lokale brander een kilo gescoord, Costa Rica, de eerste 500gr (twee 500gr verpakkingen) uitstekende koffie, al moest ik hem erg fijn malen om in de buurt van de 1:2,5 te komen, maar goed, wat neutraal, niet erg spannend maar nog steeds kop en schouder boven restaurant koffie.
Nu aan de 2e verpakking begon ik aan mijn verstand te twijfelen, bijna geen drukopbouw, pomp loopt en vanaf 2 bar loopt ie al door??
Stuk fijner gedraaid, maar beter werd het niet, de Niche uit elkaar gehaald, schoongemaakt, terug opgebouwd, en gekalibreerd, lauw loene, geen haar beter, wtf.
Dus maar even de Malabar aangebroken om te kijken wat die deed, ok, wow, erm, geen drup, veel te fijn zoals ie stond.
Terug gedraaid naar rond de 5 en er zat weer schot in, op 7 was ie keurig 1:2,4 goed genoeg dus, andere boon gemalen, splash, direct bij start pomp doorlopen.....

Bonen weggetieft zelfs als ik de druk op 2 bar zet krijg ik waterige zooi met harde onprettige bitters.

Zucht, ik had het bij die eerste 500gr moeten laten. Toen ik de opstelling zag (Met een bonen container die zichtbare bonen had) had ik beter moeten weten, maar ik liet me inpakken door haar wollige babbel dat ze elke dag vers branden. Nou ik schat deze tweede batch op 6 maanden minimaal, waardeloos, 15 euro weggegooid.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor @3aan » wo 10 mei 2023, 11:25


Vervolgens naar ‘Nur Coffee’ gegaan, die goede kofffie zou maken. Daar heb ik voor het eerst een Wiener Melange gedronken. Die werd met zorg bereid. Man! (voel je vrij om hier vrouw te lezen), dat was wel heel erg lekker.
Van de weeromstuit ben ik vergeten een foto te maken.
Als we weer thuis zijn ga ik het recept opzoeken en het zelf maken. Is het recept bij iemand hier bekend?
Espresso aangelengd met warme Chocomel en verder als Cappuccino.

Dan kom je aardig in de buurt.

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » di 16 mei 2023, 11:27

Zo'n zoete Braziliaanse koffie! Thuis geroosterd met mijn BBMR Afbeelding (Bob's broodmachine Roaster, to be continued)
14 gram koffie soort van grof gemalen (#24 comandante)
200 ml heet water net aan de kook
Eerst 50 ml pre-infusie van 60 seconden, gevolgd door een subtiele press met het resterende water gedurende iets meer dan 2 minuten totale brew tijd.

Best trots op het resultaat, want thuis geroosterd in mijn doe-het-zelfbrander. Ja, ik ben blij. Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » di 16 mei 2023, 11:46

Mooi in beeld ook
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » di 16 mei 2023, 12:17

Dank je.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Saritas
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 10:34

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Saritas » do 18 mei 2023, 19:33

Edit; bericht verplaatst naar andere topic
Laatst gewijzigd door Saritas op do 18 mei 2023, 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » do 18 mei 2023, 20:10

Hi all,

Ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van verse koffies.

Ik drink momenteel de Honduras Marcala Comsa van Brandzaak. Middels proefpakket 6 smaken daar aan het testen (allen Arabica), maar nog niet echt de smaak gevonden die ik zoek (ik zoek de smaak van de Nespresso Kazaar, blijkens website een maling met Robusta).

Hiervoor heb ik 2 koffiebonen van SimonLevelt geprobeerd. Tot heden vond ik de ‘Barista’ van SimonLevelt het dichts komen bij de smaak die ik zoek (zit Robusta in).

Zijn er tips welke koffiebonen ik zeker eens moet proberen? Ik drink veelal een cappuccino of een Americano, zo nu en dan ook een espresso shot op vanille ijs.

Wat ik zoek:
- stroperige textuur, met goede crema laag.
- koffie waarbij bitterheid door cappuccino met melk heen nog goed te proeven is. De sterkere koffies van Brandzaak heb ik dit niet in kunnen vinden (koffie/caramel tonen zijn echt anders tov de Kazaar)
- gevoelsmatig denk ik dat een mengsel met Robusta en meer donker gebrande koffies zijn wat ik zoek. Of is dat vloeken in de kerk? :roll:

PS ik gebruik een Sage Barista Express Impress met automatische dosering/tampen en doe een shot van 1:2 ratio obv 25sec shot tijd. Machine helpt al goed bij consistentie.
Welkom, je zou deze post beter in het stel je voor topic kunnen plaatsen. Afbeelding
Dit topic is niet voor deze vragen maar om te delen wat je nu drinkt.

viewforum.php?f=17&sid=60fea8d69591c1ee4498ff6c4f4bf042

Hier kun je jouw situatie schetsen en dan kunnen de leden je gericht helpen of eventueel nog vragen stellen om je verder te helpen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron