Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » di 10 jan 2023, 16:50

Nou vraag ik me af. Als je smaaktonen vermeldt op de verpakking, zou je dan eigenlijk ook erbij moeten zetten welk recept je daarbij hebt aangehouden?
Zou goed zijn maar het maakt dan alsnog veel uit welke zet-druk en -temp er wordt gehanteerd en dan wordt het misschien zo ingewikkeld dat men ervan terugschrikt.

Lokaal kopen, ter plekke de espresso ervan proeven en dat als referentie gebruiken lijkt me het beste.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Tekork » di 10 jan 2023, 16:52

Leuk om al die afwijkende brewratio's te lezen.

Afbeelding
Nou vraag ik me af. Als je smaaktonen vermeldt op de verpakking, zou je dan eigenlijk ook erbij moeten zetten welk recept je daarbij hebt aangehouden?
Dat zou wel goede toevoeging zijn als startreferentie en het liefst ook nog de temperatuur toevoegen? Bocca doet bijvoorbeeld al wel gram en doorlooptijd aangeven voor zowel espresso als filter: https://bocca.nl/product/ethiopia/
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor MdB » di 10 jan 2023, 16:56

Leuk om al die afwijkende brewratio's te lezen.

Afbeelding
Inderdaad. Van 18 in en 30 uit naar 19 in en 49 uit. Dat is nogal een verschil. Ik had het er laatst met met Gijs van Little Roastery over. Hij heeft als brander een bepaald smaak profiel voor ogen maar dat haal je er alleen uit als je precies het bijbehorende ‘recept’ aanhoudt. Wij gebruikers zullen vaker niet dan wel dat recept hanteren. Grammetje meer/minder etc. Gevolg is een (heel) andere smaak, een andere balans.

Nou vraag ik me af. Als je smaaktonen vermeldt op de verpakking, zou je dan eigenlijk ook erbij moeten zetten welk recept je daarbij hebt aangehouden?
moet ik er wel nogmaals bijzeggen dat mijn 19 in 49 uit niet de bonen van little roastery waren.
Dit was een vrij licht gebrande boon van Frekko (de seizoensblend). Gefermenteerde koffies zitten hierin met veel fruitzuur. Om deze bonen optimaal te extraheren trek ik een wat langere ratio, dan komt het zoette ook mooi naar voren.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor omeCo » di 10 jan 2023, 17:08

Leuk om al die afwijkende brewratio's te lezen.

Afbeelding
Inderdaad. Van 18 in en 30 uit naar 19 in en 49 uit. Dat is nogal een verschil. Ik had het er laatst met met Gijs van Little Roastery over. Hij heeft als brander een bepaald smaak profiel voor ogen maar dat haal je er alleen uit als je precies het bijbehorende ‘recept’ aanhoudt. Wij gebruikers zullen vaker niet dan wel dat recept hanteren. Grammetje meer/minder etc. Gevolg is een (heel) andere smaak, een andere balans.

Nou vraag ik me af. Als je smaaktonen vermeldt op de verpakking, zou je dan eigenlijk ook erbij moeten zetten welk recept je daarbij hebt aangehouden?
moet ik er wel nogmaals bijzeggen dat mijn 19 in 49 uit niet de bonen van little roastery waren.
Dit was een vrij licht gebrande boon van Frekko (de seizoensblend). Gefermenteerde koffies zitten hierin met veel fruitzuur. Om deze bonen optimaal te extraheren trek ik een wat langere ratio, dan komt het zoette ook mooi naar voren.
Das waar. Dan is het een beetje appels met peren vergelijken.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » di 10 jan 2023, 18:44

Het leukste is gewoon in het diepe te springen en uit te proberen. Basis 1:2 nemen en van daaruit verder. Ik heb nog wel eens dat ik een espresso erg lekker vind gaan smaken als het niet ver van overextractie gaat. Soms heb ik er een die ik kort extraheer.





Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » wo 11 jan 2023, 08:56

Dutch Barista, Benjamin's Natural. Na een latte altijd een espresso.




Afbeelding

Afbeelding


RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor RoosW » vr 13 jan 2023, 17:14

Nog steeds de Koepoort Malabar, nog voor 3 kopjes op voorraad, maar ik had al nieuwe bonen besteld bij He Hoofdkwartier..

Die zending schijnt dus wieberen te zijn, kreeg een half uur geleden de mededeling dat ie bezorgd was (NEE) en ja ik was thuis, heb op de Ring gekeken, besteller was bij de buren en verderop in de straat, NIET bij mij. Ik heb echt continue problemen met PostNL de laatste tijd!
Hopelijk komen de bonen nog boven water, anders moet ik in armoede maar een blik Illy kopen om het weekend door te komen.
Ik hoop dat ze niet net als mijn voorlaatste pakje meer als een maand zoek blijven :(

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor omeCo » vr 13 jan 2023, 17:35



Hij is lekker!

Single dose op de R120, 18g in, 30g uit in 30s, ziet er netjes uit, smaak prima in balans.

IMG_1462.jpg
Nice,
ik heb precies dezelfde vorige week binnen gekregen nadat ik hier al veel goeds gelezen had over Little roastery. Als mn huidige boon van Frekko op is ga ik deze eens proberen. Heb van Little roastery ook een Yirgacheffe gehaald waar ik ook wel benieuwd naar ben.
Ben wel benieuwd hoe de boontjes bevallen Afbeelding

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » vr 13 jan 2023, 17:40



Hij is lekker!

Single dose op de R120, 18g in, 30g uit in 30s, ziet er netjes uit, smaak prima in balans.

IMG_1462.jpg
Nice,
ik heb precies dezelfde vorige week binnen gekregen nadat ik hier al veel goeds gelezen had over Little roastery. Als mn huidige boon van Frekko op is ga ik deze eens proberen. Heb van Little roastery ook een Yirgacheffe gehaald waar ik ook wel benieuwd naar ben.
Ben wel benieuwd hoe de boontjes bevallen Afbeelding
Vandaag met Jan van der Weel en Tije de Jong samen geproefd, eerst in het normale double basket van 18g (mooi en intens en best lekker zoet) ook als cappuccino, daarna als single shot (filmpje komt eraan), erg lekker ook.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » vr 13 jan 2023, 17:42

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron