Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » vr 10 mar 2023, 08:42

Ik heb 'm net besteld! Ben weer benieuwd!
Ik heb er zoëven weer 2 naar binnen geslurpt. Ben benieuwd wat je er van vindt.

Afbeelding


RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor RoosW » vr 10 mar 2023, 09:29

Omdat Koepoort op zich liet wachten en mijn bonen bezit rap begon te dalen, even snel wat bonen bij (had ik net een email reclame van ontvangen met 10 euro korting boven de 25,-) RAY & JULES besteld, een Rwanda (Sister's Surprise) en een Ethiopie (FRUITY FRANNY).
Nog nooit zulke kleine bonen gezien!
Voor de Ethopie moest ik de temperatuur van 94 naar 96 omhoog krikken om de eerste sporen van zoet te krijgen en de sterke zuren wat minder prominent te krijgen.
De Rwanda was wat beter, deed het redelijk (niet geweldig) op 94c.
Gelukkig is de Ethiopie op, nu de Rwanda afhandelen, opvallend dat beide R&J bonen echt belabberde haast niet bestaande crema hebben, oude bonen??
Nu is Koepoort binnengekomen en zijn we 7 dagen na de branddatum, dus om te beginnen de Rwanda maar open getrokken en de eerste bak getrokken, wat een verschil, fruitig zonder zuur te zijn, lekker vol, prachtig crema en gewoon helemaal lekker.
De Rwanda van R&J daarnaast is kantine koffie gehalte, zie de foto overigens, en btw, welke denk je dat duurder is??
IMG20230310091007.jpg

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » vr 10 mar 2023, 09:59

Stond er geen branddatum op de zak? Ik heb espresso's gedronken met weinig crema maar die goed en heerlijk waren. Hoeft volgens mij niet een onlosmakelijk criterium te zijn om kwaliteit te bepalen.




RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor RoosW » vr 10 mar 2023, 11:41

Stond er geen branddatum op de zak? Ik heb espresso's gedronken met weinig crema maar die goed en heerlijk waren. Hoeft volgens mij niet een onlosmakelijk criterium te zijn om kwaliteit te bepalen.

Afbeelding
Kon ik niet direct vinden, en de zakken zijn weg nu, maar kijk naar die rechter bonen, ze zien er ook niet tof uit toch?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » vr 10 mar 2023, 11:53

Vliesje zit nog veelvuldig om de boontjes, lijkt me niet goed. Eigenlijk moeten die in een chaffcollector terecht komen, maar misschien zit bij deze brander er een smaak filosofie achter om dat juist niet te doen. Boontjes komen niet over als een frisse jonge meid, maar meer als....de boontjes zien er oud uit.




Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor omeCo » vr 10 mar 2023, 12:05

Stond er geen branddatum op de zak? Ik heb espresso's gedronken met weinig crema maar die goed en heerlijk waren. Hoeft volgens mij niet een onlosmakelijk criterium te zijn om kwaliteit te bepalen.

Afbeelding
Kon ik niet direct vinden, en de zakken zijn weg nu, maar kijk naar die rechter bonen, ze zien er ook niet tof uit toch?
Ze zijn gebrand in chernobyl zo te zien. Effe een mailtje met foto naar de branderij. Krijg je ongetwijfeld een zakje verse bonen.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » di 14 mar 2023, 16:26

Een nadeel, vind ik, van koffies uit Indonesië/Zuid-Oost Azie is dat het scherpe zuur (azijnzuur) dominant wordt bij lichtere brandingen. Ik begin altijd op safe de eerste batches, waarbij er net een paar boontjes de tweede krak in gaan in de koeltrommel van de brander. Gaandeweg, met finetunen van het brandprofiel en proeven van de koffie kun je dan een klein beetje lichter gaan zonder onderontwikkeling, maar persoonlijk mag een Indonees, of PNG in dit geval, gewoon lekker vol en robuust zijn.
Vraag: ben al flink op weg met de 2e kilo van deze mooie bonen, maar hebben jullie het brandprofiel ongewijzigd gelaten voor deze boon, d.w.z. die aanvankelijke donkere branding?

Afbeelding


Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Pti » di 14 mar 2023, 19:13

Ja dat finetunen gebeurt voordat de koffie in de webshop komt. Ik maak daarna alleen nog aanpassingen als bijv. de omgevingstemperatuur heel anders is. Maar die hebben alleen wat invloed op de 1e fase, eindtemperatuur en ontwikkeling blijven hetzelfde.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ErikW » wo 15 mar 2023, 20:59

Eerste kopjes van de special van Hoofdkwartier.
Gelijk al erg mooi zonder enige verstelling maler, cubetamp of machine.
Heerlijk spul!

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Ben70 » wo 15 mar 2023, 21:18

Ja dat finetunen gebeurt voordat de koffie in de webshop komt. Ik maak daarna alleen nog aanpassingen als bijv. de omgevingstemperatuur heel anders is. Maar die hebben alleen wat invloed op de 1e fase, eindtemperatuur en ontwikkeling blijven hetzelfde.
Ik had deze maand voor het eerst koffie van het hoofdkwartier besteld
de PNG de koffie van de maand, na 10 dagen de koffie geprobeerd
en idd moet ik nageven dat het een heerlijke koffie is, waar ik wel een zuurtje in proef
die echter niet overheerst. ,volle ronde smaak die in de mond blijft hangen en een super mooie branding is er gekozen
voor die boon, doordat ik wat beperkt ben in temp afstelling zal ik nooit wat smaak betreft
het volledige smaak profiel uit de boon kunnen trekken, maar ik ben dik tevreden, op naar de maand april want ik blijf mee doen
pluim voor de brander. en keuze boon
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten