Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 dec 2019, 10:59

Vraag: meting dmv een Tonino, dat zeg iets over de mate van branding aan de hand van de kleur aan de buitenzijde van de boon.
Dit hoeft niets te zeggen over de binnenkant.
Heb je bijvoorbeeld een Aillio Bullit dan kan je mbv software en kennis van de desbetreffende boon, een ontwikkeling op gang zetten en monitoren zodat de boon, ook aan de binnenkant, nauwkeurig bepaald kan worden, veronderstel ik. Daarop vormt een Tonino een toegevoegde waarde.
Maar bij een Gene Cafe Roast, vormt een Tonino daar een toegevoegde waarde? Tis een beetje prijs schieten qua monitoring met die brander.


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor namor » wo 04 dec 2019, 11:17

Vraag: meting dmv een Tonino, dat zeg iets over de mate van branding aan de hand van de kleur aan de buitenzijde van de boon.
Dit hoeft niets te zeggen over de binnenkant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Tonino meet juist gemalen bonen. Dwz dat je krijg een gemiddelde meting over binnen en buiten kant.
Ik denk dat een Tonino top apparaat is. Jij hebt alternatieven die ook hele boon kunnen meten en wellicht nog een paar voordelen voor professionele gebruik kunnen bieden. Ik heb een paar andere gezien en ermee gespeld: sommige zijn heel groot, alle zijn malen duurder dan Tonino en ze spenderen veel meer koffie voor een meting. Voor thuis gebruik is het absoluut niet nodig.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » wo 04 dec 2019, 11:37

Bedankt, Frans. Ik ga proberen komende dagen helemaal toevalig ergens bij jou in de buurt zijn Afbeelding
Welicht voor die boon is dit kleurtje juist de beste voor espresso.... anders moet straks Londonium PI device flink aan de bak Afbeelding
Voor filter zou ik uiteraard lichter branden maar voor espresso #95-100 zou het te 'fries' met 'te zuurtjes' zijn.
... echte Afrika, Kenia ++ Afbeelding
De boontjes met Tonino rond de 100 neem ik meestal mee naar m'n vriendin waar de L-R met de wireless PI device staat. De iets donkerder boontjes doen het thuis uitstekend op de oude L1-P waar ik dan bij de extra donkere de 2 bar leidingdruk PI neem en anders de 3 bar drum dmv de booster.

Ik gebruikte de reusachtige R120 eigenlijk nooit meer omdat de EtzMAX zo makkelijk is, maar nadat ik laatst bij toeval opmerkte dat de R120 tegenwoordig ongelooflijk kostbaar is (https://www.coffeeitalia.nl/compak-r120.html) vind ik hem ineens weer erg mooi natuurlijk. Het is wat meer werk met single dosen, afwegen etc maar wel erg leuk en ook de espresso is bijzonder lekker. Men zou bijna zeggen "vergelijk de twee dan eens, met de zelfde boontjes" maar dan moet ik achtermekaar veel espresso's zetten die ik alleen maar even proef en dat vind ik doodzonde van het bijzondere geboonte.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 dec 2019, 11:41

Dank, dus het maalsel wordt gemeten en niet de gehele boon. In zoverre geeft de kleurwaarde een stand van zaken van de gehele boon weer. Dat kan je dus weer aanwenden als parameter om een optimale smaak (met alle subjectieve zintuigelijke waarneming daarin) te bereiken. En dat kost een paar centen, naast inzet en studie. Tis boeiend allemaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » wo 04 dec 2019, 12:32

In z'n eentje zegt die Tonino-waarde niet alles, daarom is het ook niet van belang om zoiets als thuisgebruiker bij de hand te hebben. In samenhang met het brandprofiel, vochtigheid boon voor/na branding, de combinatie van de lengte van de ontwikkeltijd tijdens de branding en de eind-temperatuur, kun je als brander je consistentie checken, kan opvallen dat een boon wat donkerder oogt dan je zou verwachten gezien de smaak etc. Wanneer je weet wie de brander was en hoe die te werk gaat, zegt die kleur wel meer. Van een onbekende brander zegt het me niets, het kan immers dat de branding enigszins uit de hand liep en dat de temp zo snel steeg na FC dat de bonen al snel uit de brander moesten worden gehaald, en dan zijn ze wel goed bruin maar hebben ze niet die verfijnde ontwikkeling doorgemaakt die een boon zo wijs en verstandig en subtiel van inborst kan maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 dec 2019, 12:51

Dank voor de uiteenzetting. Ik heb je filmpjes gezien en het was inderdaad maalsel dat gemeten wordt. Lees intussen veel over brandprofielen, RoR's etc., bijbehorende software en hardware, randapparatuur. Hoewel vooralsnog op bucketlijstniveau, denk ik er steeds sterker aan om een betere brander te kopen. Niet om te besparen (doe je nooit op die manier), maar omdat het zo leuk is. Door o.a. dit forum is de kwaliteit van mijn espresso significant toegenomen.
Vandaar die nieuwsgierigheid naar Tonino en zo, zoals jij die een beetje hebt naar Pegorati zonder Dario. Die Tonino is een "koopje" zie ik tov het professionele spul. Ik ga dapper door met lezen hierover.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » wo 04 dec 2019, 15:58

Leuk, zo is er veel te ontdekken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Pti » wo 04 dec 2019, 19:23

Vraag: meting dmv een Tonino, dat zeg iets over de mate van branding aan de hand van de kleur aan de buitenzijde van de boon.
Dit hoeft niets te zeggen over de binnenkant.
Heb je bijvoorbeeld een Aillio Bullit dan kan je mbv software en kennis van de desbetreffende boon, een ontwikkeling op gang zetten en monitoren zodat de boon, ook aan de binnenkant, nauwkeurig bepaald kan worden, veronderstel ik. Daarop vormt een Tonino een toegevoegde waarde.
Maar bij een Gene Cafe Roast, vormt een Tonino daar een toegevoegde waarde? Tis een beetje prijs schieten qua monitoring met die brander.
Koffie branden is net als een cake bakken. Je hebt ingrediënten die je volgens een recept op een bepaalde tijd en temperatuur bakt. De uitkomst weet je pas als het geheel uit de oven is gekomen en -niet geheel onbelangrijk- even heeft kunnen rusten.
Kleur en smaak worden hierna beoordeeld en indien nodig worden er correcties gemaakt.

Als je eenmaal een recept en baktemperatuur en -tijd (brandprofiel) hebt waar je mee tevreden bent. Is het zaak deze telkens zo nauwkeurig mogelijk te kopiëren en het resultaat zal dan telkens identiek zijn.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 dec 2019, 20:01

Consistentie consistentie en consistentie. Dank voor het advies. Binnen marges maakt, net zoals bij wijn, degene die brandt ook nog keuzes die smaakbepalend zijn. Die herftsblend was verrassend vond ik. Veel smaakjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Timo1979
Berichten: 34
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 10:36

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Timo1979 » do 05 dec 2019, 14:14

Was die trekdopkoffie zo zat....was gewoon aanslag voor de smaakpapillen...Australian dark roast er in gedaan...wat smaakt dat opeens heerlijk fluweel naar koffe..lekker vettig...was het proberen waard.voor die 3.99. Dus mocht je van familie deze boon krijgen vanavond....succes!

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk



Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron