Wat drink je nu?

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor MeZZiN » vr 26 jan 2024, 17:53

Voor nu heel saai Café Intención Crema aromatico voorgemalen en wat nespresso. Maar wel met de aeropress wat prima koffie is stukken beter dan de meuk op het werk die wel vers gemalen is.

Aankomende weken komt er een bonenmaler eindelijk dan hebben betere koffie en dan tzt een espresso machine. Dat is weer een nieuwe rabbit hole voor nu eerst de maler en dan weer verder :D Jaren terug begonnen met de espresso machine was toch een minder goed idee. Dus nu opnieuw starten zoals het moet met de maler eerst.
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Emass
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 14:11

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Emass » za 27 jan 2024, 12:19

Koffie van de maand (Indonesie) van het Hoofdkwartier. Nog een beetje tweaken maar heerlijke (winterachtige) koffie zoals in de beschrijving!
Bijlagen
IMG-20240127-WA0008.jpeg
Expobar Brewtus IV - [Malerloos] - Commandante C40

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » za 27 jan 2024, 12:24

Koffie van de maand (Indonesie) van het Hoofdkwartier. Nog een beetje tweaken maar heerlijke (winterachtige) koffie zoals in de beschrijving!
Mooie espresso in een prachtig kopje!

Afbeelding


Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Hk87 » za 27 jan 2024, 21:14

Italiaanse proefpakket binnen van espresso international en de timing kon niet beter. Laatste beetje Dutch Barista gisteren erdoorheen dus gelijk begonnen met de grijze mocambo. Die is ook als eerste gebrand, twee maanden geleden.

Ik heb 250grams zakjes gehaald om zoveel mogelijk verschillende te proberen.

Deze van mocambo heeft mij al meteen verrast. Lekker romig vol, zoetig en veel crema. Wat een heerlijke koffie zeg ontzettend goed in balans.
Leuk! De rode Moka flor heb ik een tijdje terug ook gehad. Was lekker! Ben benieuwd naar wat je van de rest vindt.

De blauwe la genovese kon ik niets lekkers van maken. Ben benieuwd of jij hem wel weet te temmen.
La Genovese inmiddels erin. Eigenlijk per toeval tijdens het afstellen van de maler ontdekt wat goed doet bij deze bonen. Ik zit meestal rond de 30 seconde extractie tijd voor een espresso soms iets korter soms ietsje langer. Bij de dail in had ik het voor normale termen te fijn gemalen en kreeg ik met 14 gram erin 30ml eruit in bijna 40 seconde. Ik proef altijd toch even. Ik had een intens bittere smaak verwacht maar het was gewoon perfect. Meer caramel achtige smaak als de mocambo en vind het ook ietsje lekkerder in vergelijking.

Ik heb daarna geprobeerd korter te gaan richting 30 seconde extractie tijd maar vond het toen niet echt zo lekker meer.
Truc is dan ook denk ik zo fijn mogelijk malen eventueel kleinere dosering en een langere extractie tijd als normaal althans dat heeft zo bij mij goed gewerkt.
Bijlagen
IMG20240127205606.jpg
IMG20240127205609.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Kaan » do 01 feb 2024, 00:31

FIVR van LOT61

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor mloes » do 01 feb 2024, 07:43

Heel benieuwd… dit setje staat mij op te wachten woensdag in India. Was even zoeken naar iemand die echt vers brand en verzend maar ze hebben me beloofd dat de koffie die ze versturen maximaal een dag oud is.

Het gaat in de aeropress…
Afbeelding
Ik moet zeggen dit waren erg lekkere koffies. Thuis nog wat over en met filter ipv ap kwam er nog iets meer smaak los. De 1zpresso bevalt ook goed! Nu alles weer op gaan we eens voor filter een Dutch barista bestellen. Iemand nog tips?
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 542
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Frup » vr 02 feb 2024, 17:47

In alle opzichten genieten hier in de Dolomieten.
Overal prima en betaalbare capucci’s of espresso machiato… Ik kijk eigenlijk niet meer naar het merk bonen.
Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fob » vr 02 feb 2024, 19:14

@Frup: dat is een mooi uitzicht!

Ik drink nu (in Nederland) een anaeroob gefermenteerde Bourbon uit El Salvador van het proefpakket van Blommers. De beschreven smaaktonen chocolademousse, kers en dark rum zou ik zelf niet zo snel hebben uitgezocht, want ik houdt van heldere, fruitige of bloemige smaken met een zuurtje en dit zou ik eerder zoeken voor koffie met veel body zoals espresso, uit de mokkapot of als melkdrankje. Maar ik vind hem toch erg lekker als filter en de beschreven smaken proef je duidelijk terug. Ik had nog nooit een anaerobe fermentatie geprobeerd, maar dat ga ik vaker doen.
IMG_20240202_185712.jpg
Zojuist een paar zakjes besteld bij Manhattan. Sinds ik de Aeropress meeneem naar mijn werk gaat mijn koffie er een stuk sneller doorheen. Dat is een goede gelegenheid om eens verschillende koffies te halen van verschillende branders.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Martyn
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 15 feb 2019, 13:11

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Martyn » ma 05 feb 2024, 12:46

Afbeelding

Voor het eerst sinds tijden een keer geen hoofdkwartier. Uitstapje naar Friedhats - nu begonnen aan de blend. Volgende week eens kijken hoe de Niche/Micra met wat ‘lichtere’ boontjes omgaat Afbeelding

(Tips zijn welkom; druk al aangepast van 9 naar 6,5 bar)

willempi
Berichten: 3
Lid geworden op: do 05 okt 2023, 06:36

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor willempi » wo 07 feb 2024, 22:40

Koffie van de maand (Indonesie) van het Hoofdkwartier. Nog een beetje tweaken maar heerlijke (winterachtige) koffie zoals in de beschrijving!
Hier ook! Smaakt prima!
15gr, 1:1.5-2.0, Cafelat Robot, Timemore C3Esp Pro (8.0 clicks)
20240207_182452.jpg


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten