Wat drink je nu?

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Keyser » wo 08 apr 2020, 15:41

Een Friedhats Ethiopia, Semeon Abay.
Smaken: perzik, Mango, ananas, thee, aardbei en donkere chocolade. Eigenlijk gewoon een fruitmand voor bij de chocolade fondue Afbeelding
De bonen zijn in zakken gefermenteerd. Afbeelding

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » wo 08 apr 2020, 15:49

Mooie koffie van friedhats!

Ik heb hier het filterpakket van keen. Nog even wachten want is een week oud en moet nog op smaak komen.

Voor espresso en cappuccino heb ik gebrande koffie van hoofdkwartier. Doet het goed!

AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Keyser » wo 08 apr 2020, 17:43

Leuk Bob! Keen staat ook nog op mijn wensenlijst.

Hoe lang laat jij je bonen rusten? Deze is 7 dagen geleden gebrand.

Zo'n Pavoni trekt mij steeds meer. Ik overweeg van mijn Brewtus naar een lever over te stappen. Hoe vind jij een Pavoni werken voor een cappuccino drinker? Schuimt hij goed? Veel koeltijd tussen shot en schuimen? En is het werkbaar bij verjaardagen?

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ronald22 » wo 08 apr 2020, 18:30

Leuk Bob! Keen staat ook nog op mijn wensenlijst.

Hoe lang laat jij je bonen rusten? Deze is 7 dagen geleden gebrand.

Zo'n Pavoni trekt mij steeds meer. Ik overweeg van mijn Brewtus naar een lever over te stappen. Hoe vind jij een Pavoni werken voor een cappuccino drinker? Schuimt hij goed? Veel koeltijd tussen shot en schuimen? En is het werkbaar bij verjaardagen?
Ik ben ook overgestapt van een Brewtus naar een lever. Je krijgt nog meer beleving tijdens het zetten
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » wo 08 apr 2020, 18:44

De koffie van keen is gebrand op een loring en die bonen kunnen wat later op gang komen lees je weleens. Maar dat hangt ook wel van de boon af en hoe ze gebrand zijn denk ik. Ik heb ze geproefd en vindt ze nog niet heel lekker. Of dat daadwerkelijk door de Loring komt, who knows?

De pavoni heeft met mij heel lang een haat verhouding gehad. Maar nu ik hem door heb kan ik niet meer terug.
Opschuimen is niet te vergelijken met zo'n brewtus, maar met een 1 gats stoomtipje lukt het mij nu zonder moeite met de pavoni.
Daar tegenover staat dat de machine met 10 minuten warm is en je kunt spelen met pre infusie en extractie beïnvloeden. Ik had espresso bijna opgegeven maar krijg nu de smaken in balans en daardoor lekker.
Apparaatje is ook mooi klein naast de niche, en kinderlijk eenvoudig in onderhoud!
Terugkoelen hoeft niet. Het is een boiler met een stoompijp en een zetgroep. En je moet de nieuwe versie hebben met dubbele wand groep. Zgn post millennium.
Die dubbele wand creëert eigenijk een soort mini boiler en wordt dus niet direct beïnvloed door het boiler water. Dan heb ik ook nog een teflon pakking tussen boiler en groep waardoor de warmte overdracht beperkt wordt en de druk naar 1 bar kan zonder oververhitting.
Ook komt er nog een niet officiële modificatie aan die de watertoevoer naar de ruimte tussen de wand en groep beïnvloed waardoor de temperatuur van de groep exact de zet temperatuur is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Fisherman » do 09 apr 2020, 08:31

De koffie van keen is gebrand op een loring en die bonen kunnen wat later op gang komen lees je weleens. Maar dat hangt ook wel van de boon af en hoe ze gebrand zijn denk ik. Ik heb ze geproefd en vindt ze nog niet heel lekker. Of dat daadwerkelijk door de Loring komt, who knows?

De pavoni heeft met mij heel lang een haat verhouding gehad. Maar nu ik hem door heb kan ik niet meer terug.
Opschuimen is niet te vergelijken met zo'n brewtus, maar met een 1 gats stoomtipje lukt het mij nu zonder moeite met de pavoni.
Daar tegenover staat dat de machine met 10 minuten warm is en je kunt spelen met pre infusie en extractie beïnvloeden. Ik had espresso bijna opgegeven maar krijg nu de smaken in balans en daardoor lekker.
Apparaatje is ook mooi klein naast de niche, en kinderlijk eenvoudig in onderhoud!
Terugkoelen hoeft niet. Het is een boiler met een stoompijp en een zetgroep. En je moet de nieuwe versie hebben met dubbele wand groep. Zgn post millennium.
Die dubbele wand creëert eigenijk een soort mini boiler en wordt dus niet direct beïnvloed door het boiler water. Dan heb ik ook nog een teflon pakking tussen boiler en groep waardoor de warmte overdracht beperkt wordt en de druk naar 1 bar kan zonder oververhitting.
Ook komt er nog een niet officiële modificatie aan die de watertoevoer naar de ruimte tussen de wand en groep beïnvloed waardoor de temperatuur van de groep exact de zet temperatuur is.
Ik heb zelf de filterbox van Keen ook. Die Afrikaanse koffies zijn beide lekker; de Keniaan deed me denken aan frisse fruitpastilles met (uiteraard) limoensmaak, mooie body als je hem precies goed zet. De Ethiopiër gewoon een mooie frisse en open koffie, lekker fruitig.

De Peruaan van Keen kon ik in tegenstelling tot de Peruaan van Single Estate niet zoveel mee. Vond hem te pittig/kruidig en is daardoor veroordeeld tot ochtendkoffie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » do 09 apr 2020, 10:23

Ik ben met de Peruaanse begonnen want 2 zakjes. Ik drink hem nu, heb hem wat heter gezet om te proberen wat zoeter te krijgen maar hij is idd pittig/scherp. Hoop dat hij beter wordt. Nu niet zo lekker eigenlijk...
De Kenya moet echt nog ontgassen, was nog niet goed. De Ethiopië was al zoet maar heel waterig en droog. Ook nog liggen denk ik.

Net even op de website gezocht en dit is de smaak omschrijving;

Juicy and sweet! A layered coffee that starts with grapey acidity and sweet tropical lychee notes, then rounds things out with a milk chocolaty finish.

Flavors: Lime, lychee, papaya, red grape, milk chocolate, hazelnut

Denk dat we toch iets niet goed doen...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Fisherman » do 09 apr 2020, 14:41

Ik ben met de Peruaanse begonnen want 2 zakjes. Ik drink hem nu, heb hem wat heter gezet om te proberen wat zoeter te krijgen maar hij is idd pittig/scherp. Hoop dat hij beter wordt. Nu niet zo lekker eigenlijk...
De Kenya moet echt nog ontgassen, was nog niet goed. De Ethiopië was al zoet maar heel waterig en droog. Ook nog liggen denk ik.

Net even op de website gezocht en dit is de smaak omschrijving;

Juicy and sweet! A layered coffee that starts with grapey acidity and sweet tropical lychee notes, then rounds things out with a milk chocolaty finish.

Flavors: Lime, lychee, papaya, red grape, milk chocolate, hazelnut

Denk dat we toch iets niet goed doen...
Was bij zak 1 minder dan bij zak 2 overigens. Als ik naar mijn notities kijk dan zie ik bij 26 clicks op mijn comandante de beste resultaten staan; spins bij bloom, halverwege en na 2e pour. Dus grof gemalen en ietwat geagiteerd tijdens het zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor swimmer » do 09 apr 2020, 16:48

*Nu* is een rekbaar begrip ... wellicht *vanaf nu*? Afbeelding
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202004 ... b0f6a0.jpg[/IMG]
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » do 09 apr 2020, 16:51

Niet verkeerd vanaf nu!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron