Wat drink je nu?

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor MartinW » di 14 sep 2021, 00:14

€ 41,72 50%OFF | Nieuwe Versie Zwarte Spiegel Basic Koffie Schaal
https://a.aliexpress.com/_u7EGqA
Thx! Scheelt wel een stuk in de prijs. Ik ga morgen eens op Ali Express rondsnuffelen.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5648
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » di 14 sep 2021, 11:35

Dank voor de reacties. Ik ben zelf meer nauwgezet bezig met brewratio's. Ter voorkoming van vervuiling van deze thread, en, omdat ik het erg zou apprecieren als we met elkaar ervaringen gaan delen over brewratio's, hoe je dat doet en met welke apparatuur, ga ik een apart draadje maken. Malingsgraad, hoe gaat je molen hiermee om, espresso of latte etc. zijn van invloed hoe je dit doet. Ik wil mijn ervaringen in deze ontdekkingstocht graag delen (indien mogelijk via foto's en knullige filmpjes), maar zou ook graag kennis willen nemen hoe andere het doen. Opmerkingen zijn ook welkom.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor we tigers » di 14 sep 2021, 14:11

IMG_9099.JPG
Thuis gebrande Braziliaanse Yellow Bourbon. De all-time favoriet van mijn vrouw.
Op de foto met een plaat van Satoshi Ashikawa uit 1982. Japanse ambient met wat fluit, piano, harp en slagwerk. Dat ging vanochtend uitstekend samen.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ronald22 » di 14 sep 2021, 14:48

IMG_9099.JPG
Thuis gebrande Braziliaanse Yellow Bourbon. De all-time favoriet van mijn vrouw.
Op de foto met een plaat van Satoshi Ashikawa uit 1982. Japanse ambient met wat fluit, piano, harp en slagwerk. Dat ging vanochtend uitstekend samen.
Lekker
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ronald22 » di 14 sep 2021, 14:49

Black Betty
Lekker zoet
Bijlagen
IMG_20210914_143951.jpg
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15137
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » di 14 sep 2021, 15:37

IMG_9099.JPG
Thuis gebrande Braziliaanse Yellow Bourbon. De all-time favoriet van mijn vrouw.
Op de foto met een plaat van Satoshi Ashikawa uit 1982. Japanse ambient met wat fluit, piano, harp en slagwerk. Dat ging vanochtend uitstekend samen.
Mooi!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5648
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » di 14 sep 2021, 16:00

@gilleko, is dat een weegschaal met automatische timer?
Dat moet dan een langzame extractie zijn. 28,5 g in 29s als ik het goed aflees?

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
Yep automatisch als het eerst drupje in het kopje valt. Maar ik zal de kortste weg ook eens bewandelen en timen vanaf moment dat de hevel wordt geheven. Betekent grover malen en zal leiden tot andere smaak.

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15137
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » di 14 sep 2021, 16:10

Maar ik zal de kortste weg ook eens bewandelen en timen vanaf moment dat de hevel wordt geheven. Betekent grover malen en zal leiden tot andere smaak.
Of je verandert de maling niet en telt gewoon tot 37 en verwacht dan 30g espresso?

Ik heb ook een tijdje 36g laten komen, gezien de snelle uitstroom op het laatst is dat slechts enkele seconden extra, is niet verkeerd maar ik ben toch weer terug naar wat ik meestal deed.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5648
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » di 14 sep 2021, 19:09

Maar ik zal de kortste weg ook eens bewandelen en timen vanaf moment dat de hevel wordt geheven. Betekent grover malen en zal leiden tot andere smaak.
Of je verandert de maling niet en telt gewoon tot 37 en verwacht dan 30g espresso?

Ik heb ook een tijdje 36g laten komen, gezien de snelle uitstroom op het laatst is dat slechts enkele seconden extra, is niet verkeerd maar ik ben toch weer terug naar wat ik meestal deed.
Het gaat mij in eerste instantie om op 28 mm koffie in ca. 25 seconden te blijven richten door aanpassing maalgraad afhankelijk van startmoment en wat dat dan qua smaak doet. Maar idd derde modus is gewoon door te laten lopen qua tijd waardoor volume groter wordt. Dat wordt een interessantere vergelijking denk ik zelf. De Olympus doet nu prima dienst als maler voor latte's waarbij de koffie van de maand van het Hoofdkwartier heel mooi en subtiel overeind blijft. Mooie chocolade tonen met melk die achterblijven op de tong.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Dirk Jan » di 14 sep 2021, 20:01

Het gaat mij in eerste instantie om op 28 mm koffie
Hé, wat voor duimstok gebruik jij daarbij? ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron