Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Jr86
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 21:09

Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Jr86 » za 16 jun 2018, 10:28

Hallo iedereen.

Nu ik binnenkort mijn eerste bonenmachine ga krijgen (Jura E8) ben ik benieuwd naar wat nu een goede winkel is om echt verse koffie bonen te krijgen. Ik lees mindere dingen over Simon Levelt op dit forum en krijg nu een jaar lang gratis koffie via Kaldi. is kaldi beter dan Simon Levelt?

En heeft iemand ervaring met Blanche Dael in Maastricht? En hoe zit het met de bonen van Starbucks. Verder was ik laatst in Antwerpen heeft iemand wellicht ervaring met de bonen van Caffenation?

Andere tips zijn welkom, waar de winkel zich bevind is minder van belang en mag ook een koffiebar zijn ofzo

Verder nog een vraag: ik krijg de tip om te gaan voor bonen die niet vettig zijn. En in de supermarkt Douwe Egberts te vermijden, Illy zou dan wel weer goed zijn. Hoe herken ik dit en zijn er merken die jullie mij (nog meer) afraden om te gebruiken?

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Capulus » za 16 jun 2018, 13:57

Hallo,

Ik zou proberen, op basis van eigen ervaring en eerder gelezen berichten, te antwoorden op je vragen. Allereerst zie ik dat je geen onderscheid maakt tussen verse en 'oude' bonen (bonen van minder dan 1 a 2 weken na branding noem ik vers). Dit maakt namelijk het allergrootste verschil.

Illy, DE, en vaak ook Simon Levelt en Kaldi zijn geen verse bonen.
Caffenation zijn zeer vers en waanzinnig lekker. Echter zijn deze bonen wat lichter gebrand. Hierdoor proef je meer het karakter can de boon. Echter zal je dit specifieke karakter er vermoedelijk niet uit gaan halen met een automatische machine. Zelf zou ik met een Jura juist voor iets donkerder gebrand gaan (DBC, Koffielab of fascino). Dit zijn echter wel webshops.

Waar woon je eigenlijk? Dat helpt wel in het advies voor een fysieke winkel.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor martijnox » vr 29 jun 2018, 11:16

Ik ben ook benieuwd waar je woont. Dat maakt het een stuk makkelijker. Een goed zaakje in eigen stad (of dorp) met verse bonen is goud waard.
Hier in Amsterdam zijn er in ieder geval zat zaakjes die versgebrande bonen aanbieden.
(En als je denkt: 'nou, al die koffiekenners, ik hoef niet per se verse bonen te hebben', dit maakt echt een enorm verschil. Ik heb het zelf ook moeten ontdekken met m'n eigenwijze kop, maar verse bonen zijn zo ongelofelijk veel rijker aan smaak.)

Voor Amsterdam:
- White Label is een bekende. (Dimtu is een aanrader)
- Keppler koffie (verkopen ze in Keppler café, eigen branderij in Noord)
- Back to Black Coffee Roasters
- Good Beans (Nieuw zaakje. Voor nu hebben ze één soort, maar ze zijn druk bezig met uitbreiden. Aanrader!)
Verder kwam ik bij Toki (bij haarlemmerdijk) laatst Bonanza bonen tegen, oorspronkelijk uit Berlijn. Ze hebben erg lekkere bonen, maar wel behoorlijk duur. Mocht je trouwens nog wel eens in Berlijn komen, dan weet ik ook nog zat tentjes voor je. PM daar maar voor.
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60

Micheal
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 09 jul 2018, 12:20

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Micheal » di 10 jul 2018, 16:01

Ook ik ben op zoek naar een goede winkel.
Denk dat ik bij bovenstaande shops eens iets ga bestellen.
Ik woon in Zaandam, dus Amsterdam is voor mij prima te doen.

Iemand ervaring met Geels&co uit Wormerveer? Zijn dat ook verse bonen?
Rancilio Silvia v5
Quamar M80e

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Pti » di 10 jul 2018, 17:11

Ha mede Zaankanter! Een Zaandijker hier ;)

Geels&co heeft sinds ze uit Amsterdam vertrokken zijn toch geen "kruideniers" winkel meer? Volgens mij het, hoewel schijnbaar vers gebrand, toch wat meer de grootgrutter koffie. Ik dronk het wel eens bij een bedrijf uit hun volautomaat maar het heeft me helaas nooit echt ge-wowed.

Met een degelijke machine en molen is er misschien wel veel meer uit te halen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Erik82 » di 10 jul 2018, 19:01

In Amsterdam is er meer dan genoeg te vinden. Denk onder andere aan Caffenation, White label, Bocca, Friedhats en ga zo maar door.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Micheal
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 09 jul 2018, 12:20

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Micheal » di 10 jul 2018, 19:10

Ha mede Zaankanter! Een Zaandijker hier ;)

Geels&co heeft sinds ze uit Amsterdam vertrokken zijn toch geen "kruideniers" winkel meer? Volgens mij het, hoewel schijnbaar vers gebrand, toch wat meer de grootgrutter koffie. Ik dronk het wel eens bij een bedrijf uit hun volautomaat maar het heeft me helaas nooit echt ge-wowed.

Met een degelijke machine en molen is er misschien wel veel meer uit te halen.
Je kunt de bonen in Wormerveer ophalen, maar er schijnt ook nog een adres in Amsterdam te zijn.
Rancilio Silvia v5

Quamar M80e

Micheal
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 09 jul 2018, 12:20

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Micheal » di 10 jul 2018, 19:11

In Amsterdam is er meer dan genoeg te vinden. Denk onder andere aan Caffenation, White label, Bocca, Friedhats en ga zo maar door.
Op de één of andere manier spreekt Keppler me wel aan.
Rancilio Silvia v5

Quamar M80e

RonnieTober
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:40

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor RonnieTober » wo 25 jul 2018, 21:51

Hallo iedereen.

Nu ik binnenkort mijn eerste bonenmachine ga krijgen (Jura E8) ben ik benieuwd naar wat nu een goede winkel is om echt verse koffie bonen te krijgen. Ik lees mindere dingen over Simon Levelt op dit forum en krijg nu een jaar lang gratis koffie via Kaldi. is kaldi beter dan Simon Levelt?

En heeft iemand ervaring met Blanche Dael in Maastricht? En hoe zit het met de bonen van Starbucks. Verder was ik laatst in Antwerpen heeft iemand wellicht ervaring met de bonen van Caffenation?

Andere tips zijn welkom, waar de winkel zich bevind is minder van belang en mag ook een koffiebar zijn ofzo

Verder nog een vraag: ik krijg de tip om te gaan voor bonen die niet vettig zijn. En in de supermarkt Douwe Egberts te vermijden, Illy zou dan wel weer goed zijn. Hoe herken ik dit en zijn er merken die jullie mij (nog meer) afraden om te gebruiken?



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

RonnieTober
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:40

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor RonnieTober » wo 25 jul 2018, 21:56

In Amsterdam is er meer dan genoeg te vinden. Denk onder andere aan Caffenation, White label, Bocca, Friedhats en ga zo maar door.
Op de één of andere manier spreekt Keppler me wel aan.
Ervaring met de smaak heb in (in mijn eigen machine) niet. Wel heb ik mijn roasting foundation bij Kees Kraakman van Keppler gehaald. Zeer bevlogen kerel die weet waar hij over praat!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron