Koffiebrander Weert

wh090263
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 14:21
Locatie: Weert

Koffiebrander Weert

Berichtdoor wh090263 » wo 28 nov 2018, 16:31

Heeft iemand ervaring met de branderij in Weert?
Wat voor type boon kan ik het beste pakken voor mijn eerste zelf maal ervaring?
Drink graag een robuste espresso.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Koffiebrander Weert

Berichtdoor Capulus » wo 28 nov 2018, 16:49

Heeft iemand ervaring met de branderij in Weert?
Wat voor type boon kan ik het beste pakken voor mijn eerste zelf maal ervaring?
Drink graag een robuste espresso.
Ik hoor vaak de Grande Alta positief voorbij komen. Je kunt ook een proefpakket bestellen, hoewel ik eerder zou adviseren om minimaal een halve kilo te kopen van dezelfde boon. Dan heb je ruimte om oefenen.... Wat bedoel je trouwens met een robuuste bak? Bitter? Pittig? Sterk? Fascino brand wat donkerder, dus vermoedelijk past dat allemaal goed bij je voorkeur.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

wh090263
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 14:21
Locatie: Weert

Re: Koffiebrander Weert

Berichtdoor wh090263 » wo 28 nov 2018, 18:32

Ik zal proberen robuust wat beter te omschrijven:
Wat ik lekker vind is als ik een espresso drink is dat ie “dik”, niet waterig. Het heeft body in je mond, niet dun en waterig. Heeft niks met smaak te maken maar met het voelen van de structuur in je mond.
Smaak is wat lastiger. Ik hou niet van citrus, bitter en zuur. Pittig zeker wel.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Koffiebrander Weert

Berichtdoor Erik82 » wo 28 nov 2018, 18:33

Fascino is een heel goed startpunt. Begin met een kilo van dezelfde boon want het gaat wel even duren voordat je je maler onder controle hebt en anders blijf je bezig. Die zakjes van 250gr zijn aan het begin al leeg als je net de juiste maalgraad gevonden hebt en dan kun je met de volgende boon weer opnieuw beginnen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Koffiebrander Weert

Berichtdoor Pti » do 29 nov 2018, 11:07

Ik zou voor een Colombia of Brazilië gaan, je zoekt body en GA is juist heel zacht.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Koffiebrander Weert

Berichtdoor Dirk Jan » do 29 nov 2018, 12:43

De budgetkoffie "Initio pittig" heb ik flink uitgeprobeerd bij het leren malen.
Voor die prijs vind ik het overigens een prima boon .
De andere Initio vond ik te weinig smaak hebben

Voor mijn gasten gebruik ik de Initio Pittig in een Jura Ena A1, (de kleinste). Zij vinden de koffie bij mij prima.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

wh090263
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 14:21
Locatie: Weert

Re: Koffiebrander Weert

Berichtdoor wh090263 » di 11 dec 2018, 20:26

Bij mijn aankoop een kilo bonen erbij gekregen. Na enkele dagen oefenen kon ik er met weegschaal, timer en shot glaasje een redelijke espresso mee zetten. Alles klopte redelijk. Mooie crema, kleur en dik.

In het weekend een zakje bonen kado gekregen van de kinderen.
Maar ik krijg het niet geregeld. Vooral de crema blijft dun. Ook de doorlooptijd en hoeveelheid koffie krijg ik niet echt passend. Smaak vooral zuur.

Deze bonen zijn gebrand op 19 november in Utrecht. Kan het daaraan liggen? ( niet aan Utrecht. :D )

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Koffiebrander Weert

Berichtdoor Capulus » di 11 dec 2018, 20:36

Bij mijn aankoop een kilo bonen erbij gekregen. Na enkele dagen oefenen kon ik er met weegschaal, timer en shot glaasje een redelijke espresso mee zetten. Alles klopte redelijk. Mooie crema, kleur en dik.

In het weekend een zakje bonen kado gekregen van de kinderen.
Maar ik krijg het niet geregeld. Vooral de crema blijft dun. Ook de doorlooptijd en hoeveelheid koffie krijg ik niet echt passend. Smaak vooral zuur.

Deze bonen zijn gebrand op 19 november in Utrecht. Kan het daaraan liggen? ( niet aan Utrecht. :D )
Mocht het van het koffielab zijn dan is het lichter gebrand dan je misschien wel gewend bent. Probeer eens lager doseren, fijner malen, hogere temperatuur. Bij wat lichter gebrande bonen heb je wat minder marge voor fouten, in tegenstelling tot bonen van bijv Fascino (donker gebrand).
Het komt dan echt aan op de juiste afstemming. Mocht het niet lukken, dan zeker niet bij de pakken neerzitten en vooral andere bonen proberen.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Koffiebrander Weert

Berichtdoor Erik82 » di 11 dec 2018, 21:31

Vier weken oud zou nog moeten kunnen maar zal hard achteruit gaan de komende week en dan is het wel op. Als je Fascino gewend bent dan is bijna alles dun en als het zuur is heb je onderextractie. De bonen die je hebt horen niet zuur te smaken en nu kom je op het punt waarop je techniek belangrijk is waar dat met donkere brandingen niet zo belangrijk is. Als je alles hiermee op orde weet te krijgen zul je merken dat koffie ineens veel complexer wordt. Fascino is een leuk startpunt als je het simpel wilt houden maar er is nog zoveel meer dan dat.

Capulus heeft het al geschreven. Fijner malen en lager doseren zijn de belangrijkste zaken. Probeer een brew ratio van 50% te halen (2 keer zoveel espresso als maalsel in grammen) in een tijd van richting de 35-40 seconde. Begin daar eens mee.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron