Waar bestellen jullie online?

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor huib61 » wo 02 sep 2020, 11:07

Met absolute stip op nummer 1 staat de Ethiopier van Leuchtfeuer https://www.leuchtfeuer.coffee/en/produkt/funkelfeuer/, die was tegelijk open met de Kenya van Friedhats, en werd hier in huis door iedereen (veel) beter gewaardeerd.

Als je de koffie van Blommers, Keen of Friedhats kan waarderen, probeer dan de koffie van Leuchtfeuer eens. Voor mij echt een kleine aardverschuiving in de waardering van koffie.

Daar lees ik bij de oosterburen ook alleen maar goede dingen over. Toch maar eens
bestellen bij hun :D
Ben benieuwd! Hij heeft veel, maar de Funkelfeuer is in je bestelling een "must" :D

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor swimmer » wo 02 sep 2020, 11:09

Ben benieuwd! Hij heeft veel, maar de Funkelfeuer is in je bestelling een "must" :D
Bedankt voor de tip! Duurt nog wel even - heb hier nog een aantal koffies van Blommers & Wendelboe liggen ;)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor bobbee » wo 02 sep 2020, 11:28


Heb je van Bocca de blends of de specials geprobeerd? De specials zijn IMO echt veel beter dan de blends, die zijn behoorlijk "comfort food". De specials zitten voor mij op hetzelfde niveau als Keen (kon ze blind niet goed van elkaar onderscheiden).

De koffie van Friedhats bevalt ook prima, lijkt qua smaakprofiel best op Blommers, Keen en de specials van Bocca. Erg lekker, maar niet (meer) wereldschokkend. De verpakking van Friedhats vind ik wel echt ruk. Ik snap de kracht op gebied van marketing, iedereen vraagt er naar (huh wat is dat nou?), maar het neemt veel ruimte in in de vriezer, er zit een bak lucht in de fles als 'ie eenmaal open is, en het is gewoon veel te veel plastic.

Met absolute stip op nummer 1 staat de Ethiopier van Leuchtfeuer die was tegelijk open met de Kenya van Friedhats, en werd hier in huis door iedereen (veel) beter gewaardeerd.

Als je de koffie van Blommers, Keen of Friedhats kan waarderen, probeer dan de koffie van Leuchtfeuer eens. Voor mij echt een kleine aardverschuiving in de waardering van koffie.
Heb je het over espresso branding? Ik vind de friedhats koffie voor filter niet vergelijkbaar met Blommers. Friedhats is doorgaans een stuk lichter gebrand. Beide zijn erg goed vind ik maar anders, filterbranding bedoel ik dan dus.

De verpakking van friedhats kan ook in zakken ipv potten, dat kun je aangeven in het opmerkingen veld tijdens je bestelling.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor swimmer » wo 02 sep 2020, 11:39

De verpakking van friedhats kan ook in zakken ipv potten, dat kun je aangeven in het opmerkingen veld tijdens je bestelling.

Dat is fijn om te horen! De potten weerhielden me altijd daar te bestellen ofschoon zij altijd super goede koffies hebben ...
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor huib61 » wo 02 sep 2020, 13:38

Heb je het over espresso branding? Ik vind de friedhats koffie voor filter niet vergelijkbaar met Blommers. Friedhats is doorgaans een stuk lichter gebrand. Beide zijn erg goed vind ik maar anders, filterbranding bedoel ik dan dus.

De verpakking van friedhats kan ook in zakken ipv potten, dat kun je aangeven in het opmerkingen veld tijdens je bestelling.
Filter, ja. Het kan zijn dat de Blommers koffie wat donkerder was dan die van Friedhats, ik heb ze niet tegelijk open gehad, en er zat een paar weken tussen.

Bij allebei de koffies had ik bij de eerste slok het gevoel: "Lekkere koffie". Goede bonen, gebrand met aandacht door mensen die er verstand van hebben. Categorie "omfietskoffie", maar nog steeds in lijn der verwachting.

Bij de Duitse koffie was dat anders. Zo'n koffie die je bij de kladden heeft zodra je m opschenkt (eigenlijk al zodra je de vriezer open doet). "Oh man, dit wordt wel heel bijzonder". Ik wist niet dat koffie zo intens kon ruiken, zo zoet kon smaken en zo expressief kon zijn. Een koffie die je de brander een mail doet sturen om 'm te bedanken (no joke).

Maar ik zou zeggen: probeer het zelf. Het kan natuurlijk zijn dat die koffie precies leverde waar ik gevoelig voor was, maar het was voor mij een transformatieve ervaring die ik graag wil delen.

Goeie tip van de zakken trouwens, thanks!

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor Youssef » wo 02 sep 2020, 23:26

vind lot61 echt zon hipster tent (sorry) heeft naam gemaakt.. maar vind de koffie echt niets bijzonder

bOcca beetje idem , gewoon ''ok"' koffie. maar ook niet bijzonder

nu net bij shokunin besteld, ben erg benieuwd

QUa NL branders staat single estate nog op#1 bij mij.
Keen vond ik ook prima koffie hebben.

white label, vind ik gewoon ''ok'' vind ze zelf iets te duur voor wat je krijgt. Maar gewoon een prima boon

Rum baba, nu 4 soorten bonen van probeert en erg tevreden. Goede smaak
Heb je van Bocca de blends of de specials geprobeerd? De specials zijn IMO echt veel beter dan de blends, die zijn behoorlijk "comfort food". De specials zitten voor mij op hetzelfde niveau als Keen (kon ze blind niet goed van elkaar onderscheiden).

De koffie van Friedhats bevalt ook prima, lijkt qua smaakprofiel best op Blommers, Keen en de specials van Bocca. Erg lekker, maar niet (meer) wereldschokkend. De verpakking van Friedhats vind ik wel echt ruk. Ik snap de kracht op gebied van marketing, iedereen vraagt er naar (huh wat is dat nou?), maar het neemt veel ruimte in in de vriezer, er zit een bak lucht in de fles als 'ie eenmaal open is, en het is gewoon veel te veel plastic.

Met absolute stip op nummer 1 staat de Ethiopier van Leuchtfeuer https://www.leuchtfeuer.coffee/en/produkt/funkelfeuer/, die was tegelijk open met de Kenya van Friedhats, en werd hier in huis door iedereen (veel) beter gewaardeerd.

Als je de koffie van Blommers, Keen of Friedhats kan waarderen, probeer dan de koffie van Leuchtfeuer eens. Voor mij echt een kleine aardverschuiving in de waardering van koffie.

blends drink ik eigenlijk nooit meer, heb nu een anatal keer een blend gehad.. waar het leek of er 2 smaken aan het ''vechten'' waren in mijn mond. Dat mijn voorkeur toch echt heeft naar single origin.

Ik ben bij bocca erg benieuwd naar hun nieuwe
https://www.bocca.nl/product/grand-cru-yirgacheffe/
al vraag ik me af of dat een lekkere espresso is.

Ik vond bijv. de colombia special van bocca wel okey, maar het was gewoon niet WAUW of bijzonder. gewoon OK.
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor huib61 » do 03 sep 2020, 09:16

blends drink ik eigenlijk nooit meer, heb nu een anatal keer een blend gehad.. waar het leek of er 2 smaken aan het ''vechten'' waren in mijn mond. Dat mijn voorkeur toch echt heeft naar single origin.

Ik ben bij bocca erg benieuwd naar hun nieuwe
https://www.bocca.nl/product/grand-cru-yirgacheffe/
al vraag ik me af of dat een lekkere espresso is.

Ik vond bijv. de colombia special van bocca wel okey, maar het was gewoon niet WAUW of bijzonder. gewoon OK.
Haha, ja, die mail hebben ze goed gedaan: de yirg lag hier gister op de mat :) Nog een beetje te vers om direct te proeven, dus het oordeel laat nog even op zich wachten. Door het ventiel ruikt 'ie in ieder geval flink Ethiopisch met blauwe bessen. Ben benieuwd.

Kaan
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor Kaan » zo 06 sep 2020, 14:14

47 euris voor een kilo boontjes.. :roll:

Het jammere eraan is dat je op een gegeven moment went aan de high end koffie en dan smaken de "mindere" boontjes niet zo lekker meer. Zelfde geldt bv ook voor Geisha boontjes die nog hoger in de prijs zitten.

Als je zoals in mijn geval makkelijk tegen de 3 kilo per maand aan boontjes nuttigt wordt het een dure hobby.

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor huib61 » ma 07 sep 2020, 17:55

Met 3kg gaat het wel hard, ja. Hier gaat ongeveer 350g/week doorheen, dus zo'n anderhalve kg in de maand. Dan is €40-50 per kilo nog wel te overleven. Ongeveer wat ik voor corona aan koffie buiten de deur uitgaf - en dan is de koffie nu echt veel beter. Heb 't er graag voor over :)

Zou het helpen af en toe minder speciale koffie te drinken, puur om "the good stuff" te blijven waarderen? Het wordt snel zo'n heroineverslaving, waarbij je altijd op zoek blijft naar dat geluksmoment van die eerste Yirgacheffe, en waarvan we allebei weten dat het zo goed nooit meer gaat worden.

Beetje zoals met wijn: speciale wijn in de kelder hebben liggen voor als het moment daar is, en standaard gewoon je "huiswijn" opentrekken?

huib61
Berichten: 32
Lid geworden op: do 02 mei 2013, 12:05

Re: Waar bestellen jullie online?

Berichtdoor huib61 » ma 07 sep 2020, 18:13

Ik ben bij bocca erg benieuwd naar hun nieuwe
https://www.bocca.nl/product/grand-cru-yirgacheffe/
al vraag ik me af of dat een lekkere espresso is.

Ik vond bijv. de colombia special van bocca wel okey, maar het was gewoon niet WAUW of bijzonder. gewoon OK.
Ik vind 'm wel geslaagd. Iets donkerder dan ik had verwacht - duidelijk een omni.

In de V60 gedronken naast de Kenya van Friedhats en een funky koffie uit Costa Rica, en daar heeft 'ie het niet slecht gedaan. Hij is behoorlijk fruitig, en ik snap de "wijnachtige aciditeit" wel. Het zuur is redelijk aanwezig zonder te overheersen of onprettig te worden. Naast elkaar was de Kenya meer groen (tomaat, groene kruiden), en de Yirg meer fruit (bessen).

Naast de koffie uit Costa Rica was het contrast nog duidelijker. Romig, honing, tropisch fruit met minder en ronder zuur. De Yirg duidelijk meer mijn smaak, en veel uitgesprokener.

Als espresso werkt hij best OK, als de stijl je aanstaat. Mijn maler moest flink wat grover om een redelijke doorloop te krijgen, maar het lukte prima om er geen bak azijn, maar een lekkere, erg zoete espresso (met nog steeds een flinke dosis zuur) van te maken. Om het zuur wat te temmen heb ik niet al te gekke dingen hoeven doen: 18g in, 45g uit in ongeveer 25s.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron