Wat vind jij een schappelijke prijs

raywesterhout
Berichten: 4
Lid geworden op: do 23 okt 2014, 19:43

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor raywesterhout » di 08 jan 2019, 19:11

Ik zelf besteed gemiddeld 10 euro per 250 Gram voor filterbranding.
Espresso branding minder ongeveer 24 euro per kg.

En af en toe maak ik eens een uitschieter, moet wel zeggen dat het een hele cleane koffie was die van 20 euro per 250 Gram. Al twijfel ik aan mezelf of het nu Kenia was haha. Anyhow, qua smaak vind ik het ook heel bepalend met welke filter je hem zet, watertemp en brew ratio maar dat is ook logisch.
Vind het dan ook altijd weer leuk om te kijken welke smaken je uit een boon kan halen door andere filtermethodes te gebruiken en te spelen met watertemperatuur etc etc.



Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk


Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor Capulus » di 08 jan 2019, 19:14

Mede koffieliefhebbers, ik merk dat prijzen van single origins nog al eens kunnen oplopen zo had ik laatst een halve pond filter branding Kenia van blommers van bijna 20 euro.

Wat vinden jullie een schappelijke prijs voor singles en voor blends?

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
80 euro voor 1 kilo vind ik een hele stevige prijs voor een Kenia. Zelf koop ik Kenia AA in kleine hoeveelheden in groen in en betaal daarvoor ca 12-13 euro per kg. Is gelijk ook een van de duurdere die ik koop. Deze brand ik zowel licht als donker en verkoop voor een veel lagere prijs. Ik ben het dan ook volledig met de stelling oneens dat je voor een goede koffie de hoofdprijs moet betalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Is het goed branden van goede lichte bonen niet een ingewikkeld vak waar je veel speciale kennis voor nodig hebt?
Zelf ben ik geregeld lichte gebrande bonen tegengekomen die nog niet goed ontwikkeld waren. Vandaar dat goede lichte branding vermoedelijk ook duurder is. Of heb ik het mis?


Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor cremalover » di 08 jan 2019, 20:08

Dat is naar mijn idee verkeerd gesteld...
Een slechte espresso is natuurlijk smerig, een goed gemaakte espresso waarvan alles klopt is vreselijk lekker. Dat een espresso per definitie slecht is klopt niet.
Wel erg lastig om keer op keer echt een goede espresso te brouwen, dat wel. Daarom ben ik zo gek van filterkoffie van goed gebrande goede koffiebonen, dat is veel makkelijker om achterelkaar goed te doen als je het eenmaal door hebt.
Ik vind het niet lekker.Heb ook nog nooit ergens een espresso gedronken waar ik zelf niet een klein beetje melk bij zou doen.

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor Henrom » di 08 jan 2019, 20:12

Ik vind het vooral gek dat je voor een lichtere branding meer zou betalen, minder vochtverlies zorgt er toch juist voor dat de brander meer koffie overhoudt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Da's waar... duurder begrijp ik ook niet. Waarschijnlijk omdat licht gebrande koffie hip is

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor fransg » di 08 jan 2019, 20:51

Is het goed branden van goede lichte bonen niet een ingewikkeld vak waar je veel speciale kennis voor nodig hebt?
Ik vind van niet, maar ik heb niet de ambitie het te doen. Branders die het te licht opvatten houden domweg eerder op met branden, maar het is juist fijn om de boon wel ontwikkeltijd te geven, minder heet te eindigen en in die ontwikkeltijd er evengoed de vaart in te houden, zodat er wel door-geknetterd en geknisperd wordt alleen met minder vaart op de eind-temp aan te jagen. Daartoe moet je tijdig wat gas terug nemen en de airflow zo regelen dat je de warmte die rond de eerste krak ineens vrijkomt wel afvoert maar niet zo enthousiast afblaast dat je het hele feest van warmte door de schoorsteen weggooit.
Vandaar dat goede lichte branding vermoedelijk ook duurder is. Of heb ik het mis?
Indien je de klantenkring ervoor kunt opbouwen, heb je mensen die het waarderen dat je extra mooie en dus dure boontjes koopt en die mooi kunt branden.

Ik weet van een brander in Duitsland die ongeveer € 65 per kg krijgt van een zeer select groepje klanten die er zeer content mee zijn. Zo hoeft hij ook niet dagelijks aan het werk.

Ik koop bonen van 8-12 Euro de kg en verkoop ze voor 25 de kilo en ik heb ook mijn eigen beperkte kring van afnemers waardoor ik blij ben met hen en zij met mij, en ik er niet naar verlang om méér te moeten doen. Ik gebruik geen zakken en geen labels, doe niet aan kleinere hoeveelheden en ik verzend niks, heb daar dus ook al geen onzinnige kosten aan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor Erik82 » di 08 jan 2019, 20:58

80 euro voor 1 kilo vind ik een hele stevige prijs voor een Kenia. Zelf koop ik Kenia AA in kleine hoeveelheden in groen in en betaal daarvoor ca 12-13 euro per kg. Is gelijk ook een van de duurdere die ik koop. Deze brand ik zowel licht als donker en verkoop voor een veel lagere prijs. Ik ben het dan ook volledig met de stelling oneens dat je voor een goede koffie de hoofdprijs moet betalen.
Dan ben ik wel heel benieuwd hoe goed je echt licht kunt branden voor espresso. Ik wil wel wat proberen om te testen. Goed licht branden voor espresso is ontzettend lastig omdat je niet gewoon eerder stopt (zoals bij filterkoffie) maar juist moet zorgen dat je een langere ontwikkelingsperiode hebt maar er wel voor zorgt dat de bonen niet te hard gaan. Als je gewoon eerder stopt krijg je zo'n walgelijke zure smaak waarvan veel mensen denken dat die bij lichte brandingen horen. Dat is nagenoeg altijd een fout in het brandproces. Daarnaast moet de basiskwaliteit van je koffie goed or orde zijn omdat elke imperfectie zal worden versterkt met espresso.

De scandinavische branders die Nordic roasts doen hebben ook veelal een Loring. Die zie je hier nagenoeg niet. Echt goed licht branden is een vak apart. Met de kleine thuisbrandertjes kun je dat vergeten omdat je niet de massa hebt om de bonen te blijven ontwikkelen op een dusdanig lang tempo.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor Pti » di 08 jan 2019, 21:06

Ik ben de laatste om te zeggen dat het geen ambacht is, maar om te stellen dat je meer moet betalen omdat de brander zijn niche goed begrijpt en uitvoert is natuurlijk bespottelijk.

Je betaald meer omdat (extreem) lichte branden vragen om extreem goede koffiebonen omdat elk defect wordt uitvergroot en blootgelegd. Net zoals bij een cuppingroast.

De grondstof is duurder, het risico is hoger, dus het eindproduct is duurder. (Lees: kostbaarder want duur is relatief)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor bobbee » di 08 jan 2019, 21:14

Er zit heel veel verschil in kwaliteit groene bonen. Dat is wel bekend, toch?
Die kosten meer. Zogenaamde 90+ bonen en dat soort De mannen zoals Tim Wendelboe of die van Coffee Collective, la Cabra, Nordic approach etc kopen (en verbouwen op eigen plantage waar ze de boertjes direct laten meedelen in hun verkoop) hele andere bonen in dan wij überhaupt kunnen inkopen groen. Ook staat er een Loring brander, gek genoeg is alle koffie die ik gedronken heb en echt lekker vond gebrand met een kostbare Loring. Hoe het kan weet ik niet. En zoals al eerder aangegeven door Capulus, je moet heel wat ervaring hebben en het hele proces heel goed doorhebben. Sinds wanneer hoeft kennis ineens niks meer te kosten?
Niet dat ik het probeer te verdedigen waarom goede koffie zoveel kost maar ik kan het voor mijzelf wel verklaren. Mijn ervaring beperkt zich trouwens alleen tot filterkoffie, voor espresso brand ik zelf met de geweldige groene bonen van onze hofleverancier PTI.
Die filterkoffie kost mij al teveel maar ja, ik kan niet meer terug dus begin absoluut niet aan espresso.
Ik heb wel koffie gebrand door Frans gedronken en dan proef je ook meteen het kwaliteitsverschil met mijn eigen brandingen. Ik neem het voor lief want mijn eigen koffie gebrand is ook niet mis.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor Henrom » di 08 jan 2019, 21:18

80 euro voor 1 kilo vind ik een hele stevige prijs voor een Kenia. Zelf koop ik Kenia AA in kleine hoeveelheden in groen in en betaal daarvoor ca 12-13 euro per kg. Is gelijk ook een van de duurdere die ik koop. Deze brand ik zowel licht als donker en verkoop voor een veel lagere prijs. Ik ben het dan ook volledig met de stelling oneens dat je voor een goede koffie de hoofdprijs moet betalen.
Dan ben ik wel heel benieuwd hoe goed je echt licht kunt branden voor espresso. Ik wil wel wat proberen om te testen. Goed licht branden voor espresso is ontzettend lastig omdat je niet gewoon eerder stopt (zoals bij filterkoffie) maar juist moet zorgen dat je een langere ontwikkelingsperiode hebt maar er wel voor zorgt dat de bonen niet te hard gaan. Als je gewoon eerder stopt krijg je zo'n walgelijke zure smaak waarvan veel mensen denken dat die bij lichte brandingen horen. Dat is nagenoeg altijd een fout in het brandproces. Daarnaast moet de basiskwaliteit van je koffie goed or orde zijn omdat elke imperfectie zal worden versterkt met espresso.

De scandinavische branders die Nordic roasts doen hebben ook veelal een Loring. Die zie je hier nagenoeg niet. Echt goed licht branden is een vak apart.
Zelf brand ik nu en klein jaar en naast het nodige experimenteren heb ik ook de foundation en intermediate roasting trainingen gevolgd bij itc. Moet zeggen dat ik op de goede weg ben. Maar echt heel licht branden doe ik niet. Maar durf te zeg dat mijn bonen licht gebrande bonen zicht tussen licht en medium bevindt. Mijn doel bij licht(er) gebrand is om een ontwikkeltijd te halen van ca. 20%. Veelal lukt mij dit door o.m. op tijd het gas te reduceren waardoor ik vanaf FC een ror haal die tussen 2-2,5 is per 30 sec. Ik heb nu een Tonino besteld (is nu op transportAfbeelding) zodat ik ook de kleur kan meten). Een ding is zeker moet nog veel ervaring opbouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wat vind jij een schappelijke prijs

Berichtdoor Pti » di 08 jan 2019, 21:45

Sinds wanneer hoeft kennis ineens niks meer te kosten?
Natuurlijk wel, maar dat hoeft toch helemaal niet alleen op lichtere branding te slaan. Bij Douwe Egberts en Illy zit ook ontzettend veel kennis en vaardigheid.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten