Nieuw - start van een zoektocht

Veug
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 20:20

Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor Veug » wo 22 sep 2021, 08:40

Hallo allemaal, ik ben Hans, 41 uit Haarlem. Na jaren lang Nespresso te hebben gedronken (lekker makkelijk want ik ben de enige in huis die koffie drinkt) heb ik de knoop doorgehakt. Er komt een espresso machine en de daarbij benodigde maler.

De koffie die ik drink is louter espresso (echte, dus hier noemen we het geloof ik eerder ristretto). Voor de enkele keer dat ik voor de visite melk ga opschuimen neem ik het voor lief dat de machine weer moet afkoelen voor een volgende shot!

Mijn zoektocht is nog maar net begonnen, ik wil het basic houden, niet te groot maar wel functioneel. Redelijk snel op temperatuur en ook een beetje stabiel qua temperatuur.

Machines die me wel wat lijken zijn bv. de Rancilio Silvia, Bezzera BZ09, Isomac Venus en de Quickmill 820. Hevel machines wil ik me ook nog in verdiepen.

De malers moet ik me ook nog helemaal in verdiepen, hoor alleen veel Eureka Mignon voorbij komen.

Totale budget staat niet helemaal vast maar wil eigenlijk niet meer dan 1000 euro uitgeven.

Alle tips zijn welkom!

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor mr Blanc » wo 22 sep 2021, 10:32

Welkom de Eureka specialita is een goede eerste maler. Een hevel machine schijnt voor vele een summit dus zeker even over inlezen wel wat steilere leercurve volgens mij. Een leuk avontuur iig en vele malen beter dan nespresso ;)
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor Marcje » wo 22 sep 2021, 10:57

Welkom! Naast m'n hevelmachine heb ik ook een Rancilio Silvia 'voor erbij'. Niet moeders mooiste, maar er komt wel echt een prima espresso uit. Zou ik wel een PID inbouwen, want die geeft heel veel meerwaarde bij een kleine single boiler. Samen met de genoemde Specialita en verse bonen maak je dan al een espresso die beter is dan 90% van wat je elders krijgt.
dus...

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor RoosW » wo 22 sep 2021, 11:30

Welkom, een Silvia met een PID (2e hands?) is een prima start, houd je nog wat over voor een goede molen ;)

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor Ypuh » wo 22 sep 2021, 11:32

Welkom. Lijkt me een mooi pre-Koffiepraat budget. Na ontdekking van dit forum weet ik het nog niet zo zeker :lol:.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor ErikW » wo 22 sep 2021, 11:49

Welkom!
Bezzera BZ09 is ook mijn keus geweest.
Binnenkort hier niet meer nodig . . . :idea:

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor Dirk Jan » wo 22 sep 2021, 14:15

Heb jaren met een QuicMill Aquaviva gedaan (binnenwerk gelijk aan QM 820). Nu een Rancilio Silvia van Peter de Goede (met PID en nog een paar verbeterpunten). Levert goede stabiele espresso. Hiermee kan ik eenvoudig meerdere espresso's achter elkaar zetten voor als ik bezoek heb. Ik vind De Silvia een stuk betere koffie geven dan de QuickMill.
Sinds kort heb ik een Mazzer Major molen van12 jaar oud, die staat nu nog naast de Mazzer Mini (3,5 jaar oud), maar de Mini gaat er vast binnenkort uit.
En voor het 'spelen' een La Pavoni Europiccola hevelmachine. Hiermee zet ik 1 bakkie en dan gaat hij weer uit. Met deze machine heeft het lang geduurd voordat ik er grip op had.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Veug
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 20 sep 2021, 20:20

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor Veug » do 23 sep 2021, 11:51

Ik nijg steeds meer naar de Silvia v6, ook in het zwart erg mooi. De prijzen online variëren nogal, eens goed kijken waar dat in zit. Iemand eventueel een tip voor een goed en gunstig adres in/om Haarlem?

Nu nog bepalen welke molen erbij komt!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor bvds » do 23 sep 2021, 12:26

Voor enkel espresso zou ik eerder een Flair 58 of Robot pakken...snel warm, controle over preinfusie en pressure profiling...en nauwelijks onderhoud.

Melk kan je dan opschuimen met een NanoFoamer of zo.

(Mijn Flair 58 komt dit weekend in de verkoop.)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Nieuw - start van een zoektocht

Berichtdoor GuidovW » do 23 sep 2021, 15:41

Voor enkel espresso zou ik eerder een Flair 58 of Robot pakken...snel warm, controle over preinfusie en pressure profiling...en nauwelijks onderhoud.

Melk kan je dan opschuimen met een NanoFoamer of zo.

(Mijn Flair 58 komt dit weekend in de verkoop.)

Ha ha, wij van WC-Eend.... :lol: :lol:
Sorry Bas, ik weet dat'ie zo goed als nieuw is en erg goed voor gezorgd. ;)
ben je er mee uitgespeeld?

Enne, welkom Hans!
Misschien is het idd een mooie start voor je.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron