Even voorstellen

Remco_Koffie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 11:39

Even voorstellen

Berichtdoor Remco_Koffie » ma 29 nov 2021, 16:29

Hallo mede koffieleuten,

Ik ben Remco (38) en kom uit het midden van het land.
Ik drink voornamelijk koffie al sinds mijn jeugd :) Dat begon natuurlijk met opgieten. Daarna kwam de senseo hype en ben daar in meegegaan. Nooit echt mijn ding geweest en ging terug naar een koffieapparaat die bonen kon malen waarna er ook koffie werd gezet door opgieting.
Daarna heb ik een volautomaat gekocht van delonghi. Dat was echt een stap vooruit moet ik zeggen. Na een jaar of 4 is deze kapot gegaan en heb ik nooit echt de moeite genomen om hem te repareren (kosten vond ik toch best hoog). Toen heb ik een dolce gusto aangeschaft maar dat was het toch ook niet helemaal :( Ik heb toen 2e hands een zelfde delonghi volautomaat gekocht want ik had de oude nog en dan had ik mooi wat onderdelen voor als die kapot zou gaan.
Nu toch alweer zon 4 jaar verder en de volautomaat doet niet helemaal meer wat die zou moeten doen (of mijn smaak is dusdanig veranderd want veel koffie die ik krijg/drink vind ik minder lekker. vlak/zuur/bitter/verband? ).
Laatst nog een bialetti brikka gekocht maar daar krijg ik niets drinkbaars uit helaas.

Ik sta dus op het punt om mijn koffie drinken naar het volgende level te brengen en daarom heb ik mij hier aangemeld. Waarschijnlijk wordt het een semi met een aparte molen. Ik heb veel gelezen maar ik heb verder 0 ervaring in koffie zetten (drinken dat gaat wel aardig :D )

Oja! Bedankt voor het toelaten!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » ma 29 nov 2021, 18:53

Welkom Remco, goede reis!
Ik ben in mijn 20-er jaren begonnen met een espresso-potje, een Bialetti. In mijn 40-er jaren werd het een QuickMill Aquaviva, die heeft ca. 20 jaar dienst gedaan (tot begin 2020). In het begin met gemalen koffie van Levelt en de laatste 8 jaar met een molen. Eerst een Nemox, toen een MiniMazzer. Het verschil in smaak van de Mazzer Mini op de QuickMill was groot. Sinds maart 2020 een gebruikte La Pavoni Europiccola en sinds februari 2021 een gebruikte en getunede Rancilio Silvia. De laatste aankoop was een gebruikte Mazzer Major.
En zo zal een ieder z'n verhaal hebben met de apparaten hebben. Het is maar wat je er van maken wil! Plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Even voorstellen

Berichtdoor omeCo » ma 29 nov 2021, 23:17

Veel plezier met de ontdekkingsreis Remco! Het forum bevat een schat aan informatie en de koffiepraters denken graag met je mee. Ben benieuwd naar je eerstvolgende (tussen)station!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Even voorstellen

Berichtdoor GuidovW » di 30 nov 2021, 14:37

Welkom Remco,

Hopelijk heb je ook een bescheiden budget beschikbaar, zodat je in 1x een mooie upgrade van je koffie kunt doorvoeren. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Hein Hermans
Berichten: 7
Lid geworden op: za 25 sep 2021, 10:54

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Hein Hermans » ma 06 dec 2021, 01:01

Welkom Remco,

Het is een boeiende materie allemaal. Ik ben zelf sinds een paar maand met een halfautomaat en een aparte bonenmaler begonnen.
En ik moet zeggen na alle info ook van dit forum ben ik na +/- 50 espresso's fabriceren behoorlijk in mijn slag gekomen.
Het is ook handwerk en als je dat sublimeert heb je een perfect bakkie hoor. succes verder.
Quick Mill 3000/060

Remco_Koffie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 11:39

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Remco_Koffie » zo 12 dec 2021, 23:19

Bedankt voor jullie antwoorden.
Door alle hectiek niet toegekomen om verder te posten op dit forum.

Ik durf bijna geen vragen te stellen. Ik moet mij nog zo goed inlezen. Er is ook zoveel informatie ineens hahaha.
Vragen zoals: wat wil ik eigenlijk?
Ik ben vooral een echte hollander. ik moet echt een goede bak koffie hebben. Ik lust graag een espresso maar meestal wil ik gewoon een grote mok. lungo/americano zal het meest gezet worden. Ook ben ik benieuwd naar hoeveel meer werk in het koffiezetten gaat zitten. Het lijkt mij echt fantastisch om op een soort ontdekkingsreis te gaan en lekker beetje freumelen met koffie maar zo s ochtends vroeg ben ik bezig met de kinderen en moet ik wel relatief snel een bakkie kunnen zetten.

Budget? Ja dat is er wel maar er moet wel draagvlak voor zijn. Ik hoop met 1000 euro een molen en wellicht een occasion automaat in de richting te komen.
De molen is makkelijk: Iedereen is laaiend over de Eureka Mignon maar ook daar zie ik veel verschillen in (vooral ook schijfgrootte).
Dan de automaat... Ja dit is een stuk lastiger voor mij. Ik heb wel wat gelezen over de verschillende verwarming technieken maar het dringt nog niet helemaal tot mij door welke ik nu moet hebben. Melk op schuimen is wel leuk. Mijn vriendin drinkt graag een cappuccino en als ik dat goed kan maken dan creëer ik wel draagvlak :D dat gezegd hebbende, ze zal nooit meer dan 1 per dag drinken en wellicht sommige dagen helemaal niet. Dus een single boiler zou wel werken. Dual boiler moet ik wel de mogelijkheid hebben om er 1 uit te schakelen. Zonde om dat steeds te verwarmen.

Ik kijk zo nu en dan eens op MP en dan kijk ik iets langer naar de volgende machines :)

Bezzera Mitica (Rotatie, HX)
Vibiemme Domobar
Rocket Cellini (ULKA,HX)


Ik heb mijn volautomaat eens helemaal uit elkaar gehaald, alle rubbertjes vervangen, pomp vervangen en eens alles ingevet en hij doet het wel iets beter nu dus dan kan ik nu in alle rust eens goed om mij heenkijken :)


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron