alternatieve schoonmaakmiddelen

1
Duur ontkalkingspoeder? Blindfiltervloeistof? Wat zijn de goedkope alternatieven? Hoe maken jullie je machine schoon? Graag weetjes (liefst van iemand met een chemische achtergrond). Waarom mag ik mijn machine niet schoonmaken met azijn?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

2
bgiebels schreef:Duur ontkalkingspoeder? Blindfiltervloeistof? Wat zijn de goedkope alternatieven? Hoe maken jullie je machine schoon? Graag weetjes (liefst van iemand met een chemische achtergrond). Waarom mag ik mijn machine niet schoonmaken met azijn?
Je vraagt iets specifieks wat je eigenlijk op een Chemie forum zo moeten vragen, maar je vraag is wel erg algemeen gesteld en niet machinespecifiek, maar aangezien je het over BF hebt, ik deed eerst altijd een vaatwasmachineblokje vergruizen en daar kon ik 4 x mee een chemisch BF, normaal gesproken doe je een BF zonder toevoeging.

Azijn mag je best gebruiken, het heeft alleen als nadeel dat je veelvuldig moet naspoelen, veel meer dan andere daarvoor aangewezen middelen, als jij bij jezelf denkt van; ik proef niks vreemd na het gebruik van azijn en 2 x spoelen, dan mankeer je echt wat aan je smaak.

Preventief ontkalken kan prima met een oplossing van 1 deel Citroenzuur op 20 delen water, als je een kalkprobleem hebt wat "aangepakt" moet worden dan doe je 1:10 bij hele erge vervuiling zelfs nog iets sterker, maar dan ben je al op het punt aangeland dat je de machine uit elkaar moet trekken om hem weer goed werkend te krijgen.

Voor verwijdering van "koffievetten" zijn er van die handige pilletjes die je zo duur kan maken als dat jezelf wilt, ik gebruik pilletjes van het merk Pure pro. deze zijn verpakt in een pot van 250x2 gram en kosten voor zo'n pot rond de dertig euro, het is wel even zoeken om ze te vinden.

Daar moet je het even mee doen.
Adriaan

PS we hebben hier een onderdeel even voorstellen; http://www.koffiepraat.nl/forum/viewforum.php?f=17
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

3
Beste Adriaan,

Dank voor je reactie.

Ik begrijp je reactie geeft van het chemieforum, maar het ontkalken en blindfilteren is een chemisch gebeuren dat door diverse koffiemensen wordt beoefend. Deze mensen grijpen veelal terug op dure potten, want "dat is goed voor de machine" of "anders krijg je geen garantie". Zoals je hebt verteld: het ontkalken kan net zo goed met citroenzuur. Je zal mensen de kost moeten geven die voor 18 euro per pond ontkalkingsmateriaal kopen terwijl ze voor 2 euro eenzelfde hoeveelheid citroenzuur kunnen krijgen. En waarom niet blindfilteren met soda bijvoorbeeld? Anyway, kennis is macht, en ik wil graag weten wat er nu echt in die dure professionele middelen zit.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

4
Nu stel je alweer een tweede vraag en die is beduidend anders dan de eerste en verwijs ik je echt naar een Chemie forum en stel daar je vraag een stuk gerichter, ik vermoed dat het anders weer zo'n "Vraag op Antwoord" spelletje wordt wat hier wel meer de revue passeert.
:o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

5
Mensen met een volautomaat gebruiken dure spullen en verspillen veel geld omdat het in de handleiding staat. De meeste mensen met een halfautomaat weten wel beter. Een pot Cafiza voor het BF kost 13 euro en doe je bij normaal gebruik ruim 2 jaar mee. Voor ontkalken weet iedereen hier ook wel citroenzuur te vinden of een andere ontkalker die niet veel kost. Ik haalde zelf altijd een liter biologische ontkalken bij van Pommeren voor een tientje. Dat spul moet je 1 op 8 mengen en deed ik dan 3 jaar mee. Dit is voor de meeste hier zelfs nog een dure optie. Het probleem zit dus niet bij ons.

Een volautomaat begint meerdere keren per jaar te piepen dat hij moet ontkalken en dat je er een goedje van 8 euro in moet gooien per keer. Ook begint een gokautomaat meerdere keren per jaar te piepen dat hij gereinigd moet worden met dure tabletten van bijvoorbeeld Jura.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

6
Erik82 schreef:Mensen met een volautomaat gebruiken dure spullen en verspillen veel geld omdat het in de handleiding staat. De meeste mensen met een halfautomaat weten wel beter.
Lekker over één kam zeg...

Ook voor volautomaten zijn er vele opties. Momenteel gebruik ik al jaren tabletjes van de Aldi, Una mat. Qua samenstelling gelijk aan de tabs van Bosch, maar kosten een schijntje. Het enige nadeel is dat ze maar een paar keer per jaar aangeboden worden, dan dus even een voorraadje inslaan. :)

Erik82 schreef: Een volautomaat begint meerdere keren per jaar te piepen dat hij moet ontkalken en dat je er een goedje van 8 euro in moet gooien per keer.
Dat is dus gewoon onzin.
Het apparaat zegt alleen dat hij gereinigd moet worden, niet waarmee...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

7
Leden,

Dank voor alle reacties. Vaatwastabletten lijken me inderdaad ook een goede optie om koffievet weg te halen. Ikzelf gebruik nog steeds soda voor BF. Niet dat ca. een tientje mij teveel is, maar als je voor een euro een zak soda koopt waar je minstens 2 jaar mee doet.... Citroenzuur kan je in vaste vorm kopen bij de chinese toko, 4 euro voor een kilo. Maar wellicht weten veel mensen dit al. Als je een oplossing koopt van (biologisch?) citroenzuur dan is dat natuurlijk veel minder geconcentreerd dan vast citroenzuur. En ondanks dat Adriaan mij graag naar een chemieforum wil hebben, denk ik toch dat een aantal mensen op dit forum wel wat aan deze informatie hebben, want hoeveel personen kopen niet te dure schoonmaakmiddelen voor het koffie-apparaat? Wat ik wel probeer te polsen of de alternatieven verantwoord zijn. Azijn bijvoorbeeld moet je dus niet gebruiken. Als daar behoefte aan is leg ik uit waarom dat is.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

8
Ik vind er niets vreemds aan om deze vragen hier op het forum te stellen. Het is zeer koffiegebruik-gericht en mensen hier kunnen er hun voordeel mee doen. Ik ben het dan ook niet met Adriaan eens dat TS maar beter een chemieforum kan opzoeken.

Ik denk dat de citroenzuur oplossing voor ontkalken al aan de meesten van ons bekend was, maar het kan geen kwaad het nog eens te herhalen. Azijn zou bij mijn weten kunnen, ware het niet dat de geur nogal hardnekkig is. Of mis ik nog iets?

Voor backflushen gebruik ikzelf Cafiza. Zo'n pot is niet echt goedkoop, maar ik doe er ook best lang mee. Daar zit ik dus niet mee. Als soda evenwel een volwaardig alternatief is zou ik dat best willen gebruiken, maar ik ben daarvan nog niet overtuigd.

Erik's opmerking vind ik inderdaad wel erg kort door de bocht, zo algemeen geldend kan je dat niet stellen. Maar ik geloof best dat superautomaat-gebruikers over algemeen wat meer op gemak zijn ingesteld en snel de -dure- fabrikantenmiddeltjes zullen gebruiken die ze bij de machine verkopen. Als ook zij de huis-tuin-en-keuken middeltjes zouden gebruiken gebruiken, kunnen ze zichzelf een aardig bedrag besparen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

9
Spironski schreef:Ik vind er niets vreemds aan om deze vragen hier op het forum te stellen. Het is zeer koffiegebruik-gericht en mensen hier kunnen er hun voordeel mee doen. Ik ben het dan ook niet met Adriaan eens dat TS maar beter een chemieforum kan opzoeken.
Heb je wel goed gelezen ?? Ik heb niet gezegd dat TS het beter, maar eigenlijk.
wat je eigenlijk op een Chemie forum zo moeten vragen
Graag weetjes (liefst van iemand met een chemische achtergrond).
Zo gek was mijn opmerking dus niet.

Als je "weetjes" wilt vergaren kan je het beste op het C.F. terecht die weten meer op dit gebied en die zijn gek op Weetjes. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.