Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

11
Mij is de bedoeling van TS niet duidelijk. Hij lijkt eerst van toeten nog blazen te weten en vraagt:
Waarom mag ik mijn machine niet schoonmaken met azijn?
Maar even later komt hij zelf met:
Azijn bijvoorbeeld moet je dus niet gebruiken.


Hij zegt niet waarom, wil namelijk eerst "weetjes" van anderen horen maar doet wel een aanbod:
Als daar behoefte aan is leg ik uit waarom dat is.
Ik zou zeggen, stap naar voren en meld wat je te melden hebt, maak duidelijk wat je niet weet, en als we een quiz-hoekje gaan beginnen kun je je hart daar ophalen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

12
Waarschijnlijk gaat TS na gedegen onderzoek ons een aanbieding doen van een Natuurlijk alternatief wat hij samen met z'n vriendjes aan het ontwikkelen is en dan zoals vele andere "studentjes" ons dan het beoogde product probeert aan te smeren, want wij zijn natuurlijk de aangewezen doelgroep, Luisteren naar je klantjes.

Hoeveel lijstenmakers (Enquêteurs) zijn er al niet langs geweest en zien we weer een nieuwe koffie importeur van een of andere ouwe Italiaanse koffiemeuk iets in de markt zetten.

Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, maar ...... we (ik) worden (wordt) wel enigszins achterdochtig. :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

13
Hé boys,

Even voor de duidelijkheid. Ik ben scheikundedocent en probeer te weten te komen wat precies nou de voordelen zijn van die professionele middeltjes, met andere woorden, wat zit er in. Ik heb zelf ook wat kennis en die wil ik graag met jullie delen. De openingszinnen waren min of meer bedoeld om ruimte open te laten voor reactie.

Kortom, kennis delen en opdoen, zodat ik en andere mensen goedkoper uit zijn. Dat was de reden om dit onderwerp te starten. Niet verkeerd toch?

Maar goed, ik zit me nu opeens te verdedigen tegen vooroordelen en insinuaties, en zo had ik me dit forum niet voorgesteld. Dus Adriaan stop alsjeblieft met die achterdocht, en analyse van mijn zinnen. Dan wil ik jou en de andere forumleden graag bijv. vertellen waarom je je machine niet met azijn moet schoonmaken.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

14
Helaas is niet alles wat op een openbaar forum wordt geplaatst altijd even vriendelijk en goedbedoeld. In het verleden hebben we wel eens last gehad van onoprechte vragen etc. Vandaar de achterdocht bij sommige leden. We willen het hier uiteindelijk allemaal een beetje helder en "schoon" houden, denk ik.

Oké, nu de onduidelijke communicatie is verheldert en de goede intenties zijn uitgesproken: zullen we dan maar koffiemachine-inhoudelijk verder?
Dan wil ik jou en de andere forumleden graag bijv. vertellen waarom je je machine niet met azijn moet schoonmaken.
Kom maar op! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

15
Dat zijn dingen die we eigenlijk niet eens hoeven te weten, het is namelijk zoals ik reeds heb beschreven, azijn blijft zich lange tijd hechten en duurt vrij lang voordat het uit het systeem verdwenen is en dat is smaaktechnisch goed waarneembaar, azijn is er in vele soorten en variëteiten en kan je eigenlijk niet allemaal onder dezelfde noemer plaatsen.

Als je jezelf dan op zo'n "kinderachtige" manier moet manifesteren, moet je dat vooral niet laten bij je leerlingen of zo, maar hier hadden ze je redelijk snel door en zit ik in elk geval niet te wachten op dergelijke onzin.

Ik tank enkele malen per week een tank diesel en heb me nog nooit afgevraagd wat er precies inzit, ben er eerlijk gezegd ook niet benieuwd naar. :(
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

16
Mijn reactie ging inderdaad over het gros van de superautomaatgebruikers. Natuurlijk zijn er ook die beter weten maar over het algemeen is dat een stuk minder het geval dan bij halfautomaatgebruikers.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

17
Tjeeses Adriaan, je lijkt wel ongesteld! Lighten up! :mrgreen:

Intussen was dit volgens mij nog één van de meer nuttige opmerkingen:
Volgens mij kun je beter geen citroenzuur gebruiken in een superautomaat met een thermoblokje, boiler of andere onderdelen van aluminium...?
Hoe staat het daarmee?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

18
Spironski schreef:Tjeeses Adriaan, je lijkt wel ongesteld! Lighten up! :mrgreen:

Intussen was dit volgens mij nog één van de meer nuttige opmerkingen:
Volgens mij kun je beter geen citroenzuur gebruiken in een superautomaat met een thermoblokje, boiler of andere onderdelen van aluminium...?
Hoe staat het daarmee?
Het ligt er natuurlijk aan of je gaat ontkalken omdat het nodig is of dat je denkt dat het evt een keer nodig zou kunnen zijn, zeker bij dergelijke blokjes heb je er geen last mee, daar er een andersoortig materiaal als leiding fungeert, de zgn alu boilerachtige frutzels kunnen best behandelt worden met een 1:20 citroenzuur of anders wijnsteenzuur dit is iets minder agressief t.o.v. aluminium, maar als je alu boiler ernstig is aangetast toch gewoon citroenzuur gebruiken, je moet voorkomen dat je het nodig hebt!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

19
Beetje technisch verhaal, maar azijn is wat zwakker dan citroenzuur. En, per molecuul heeft citroenzuur 3 zure waterstofatomen. Hierdoor kan, bij dezelfde concentratie, er meer (en makkelijker) kalk worden opgelost. Azijnzuur kan je wel gebruiken, maar dan moet er niet teveel kalk in je machine zitten, anders krijg je een soort kalkgruis en dat kan in de bewegende delen van je machine komen en (extra) slijtage geven. Ook fungeert het gruis als "kristallisatiekern" voor de afzet van nieuwe kalk. Kort gezegd, het "trekt" kalk aan. (Misschien heb je vroeger wel eens kandij gemaakt. Om de kristallisatie te versnellen doe je er een klein suikerkorreltje in). Je zou een sterkere soort azijn kunnen gebruiken zoals schoonmaakazijn. Dit is 8% (gewone azijn is 4%). Alleen wordt schoonmaakazijn chemisch bereid en loop je het risico dat er stoffen in zitten die niet voor consumptie geschikt zijn. Verder, zoals gezegd, stinkt azijn.

Voor professionele ontkalking wordt trouwens sulfonzuur gebruikt, dat veel sterker is dan citroenzuur. Dit gaat razendsnel, maar het tast wel je ketel aan, vandaar dat dit altijd met de stopwatch erbij wordt gedaan. Ik denk dat de kan en klare ontkalkingstabletten ook een klein beetje van dat sulfonzuur in zich hebben, en dat de rest citroenzuur is.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Re: alternatieve schoonmaakmiddelen

20
bgiebels schreef: Voor professionele ontkalking wordt trouwens sulfonzuur gebruikt, dat veel sterker is dan citroenzuur. Dit gaat razendsnel, maar het tast wel je ketel aan, vandaar dat dit altijd met de stopwatch erbij wordt gedaan. Ik denk dat de kan en klare ontkalkingstabletten ook een klein beetje van dat sulfonzuur in zich hebben, en dat de rest citroenzuur is.
Ik dacht dat het over "weetjes" ging? ;)
Dat er sulfonzuur wordt gebruikt is vooral in Stoomovens en niet in Koffiemachines, ik heb die "rotzooi" ook weleens gebruikt om een zeer zwaar vervuilde boiler te helpen, maar dat gaat toch minder goed dan de vertrouwde Citroenzuurmethode, verkalking(en) zijn (is) niet altijd even gelijkmatig in Koffieboilers, ik zou er niet meer voor kiezen, bij mij ging het om een reeds afgeschreven boiler die ik wel eens wilde proberen met het Oven ontkalkinsmiddel, (gebruik goede beschermende kleding!!)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.