Re: Welk Apparaat

41
Trouwens, waarom zou een espresso machine bouwer een druk instellen anders dan wat het beste resultaat geeft?
Is voor mij niet logisch, of mis ik iets?
Komt ook wel onlogisch over. Maar fabrikanten weten ook niet alles. Luigi (?) Bezzera vindt de vibratiepomp "a toy". Dat is natuurlijk niet een "echte" pomp, en daarom moet je hem lekker hoog afstellen. Dus het is compensatie voor....?

Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Als die pomp 60ml op 9 bar in 30 seconden kan leveren, is er niets aan de hand. En dat doet je Ulka makkelijk.

Frans maakte al eerder de vergelijking met auto's, zoiets als: je mag met een Porsche slechts 120km/u op de snelweg, maar met een Fiat Panda wel 160 km/u, simpelweg omdat daar een kleiner motortje in zit.
Dat slaat natuurlijk ook nergens op, maar is wel de redenatie waarom een vibratiepomp op 12 bar afgesteld zou moeten worden.

Daarnaast: er zijn genoeg getuigenissen te vinden van mensen die hun OPV lager hebben afgesteld en er vervolgens betere koffie uit haalden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Welk Apparaat

42
En ding is zeker, je hoeft je niet te vervelen met een espresso apparaat. Altijd genoeg opties om verder te experimenteren of jezelf te verbeteren :)
De OPV afstellen met een lagere druk had Ik nog niet op mijn lijstje maar zal ik gaan overwegen.
Zal verdere ervaringen eens opzoeken.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Re: Welk Apparaat

44
MartijnRidderkerk schreef:Goedemorgen,

Het lukt me inmiddels aardig om 60 ml op 9/10 bar in 25/30 seconden te maken, ik heb er alleen iets meer dan 14 gram koffie voor nodig.
Een fractie fijner malen. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Welk Apparaat

45
hoi_roy schreef:Trouwens, waarom zou een espresso machine bouwer een druk instellen anders dan wat het beste resultaat geeft?
Is voor mij niet logisch, of mis ik iets?
Ik had het hier gisteren nog even met Peter van Kafko over. Hij vond het een slechte zaak dat Bezzera niet achter z'n product staat (doe het dan niet) in het geval van de vibratiepomp (volgens Bezzera "a toy!"). En dat ben ik wel met Peter eens.

Hij vermoedde ook waar die 12 bar druk vandaan kwam die Bezzera aanhoudt: in professionele machines fungeert dat OPV als veiligheidsklep die op 12 bar staat. De pomp zelf is daar afgeregeld op 9 bar. En mocht het zo ver komen dan heb je die OPV op 12 bar, die overdruk voorkomt.

Bij een vibratiepompje fungeert de OPV echter als afregelinstrument. Het pompje levert standaard 15 bar, dus regel je de OPV af op de vereiste 9 bar. Ook Peter vind het dus een gedachtenkronkel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Welk Apparaat

47
hoi_roy schreef:Tja vreemd. Dan zouden ze standaard een rotatie pompje moeten monteren. Maar zou dat echt iets uitmaken in de espresso die er uit komt?
Afstellen opv wil ik later nog wel proberen.
Rotatiepomp kost een kleine 200 euro en neemt ook een aanzienlijke ruimte in beslag.
Dr. Bibberpomp kost iets van 20 euro
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Welk Apparaat

48
@3aan schreef: Rotatiepomp kost een kleine 200 euro en neemt ook een aanzienlijke ruimte in beslag.
Dr. Bibberpomp kost iets van 20 euro
Ah, dan snap ik wel dat er in bepaalde apparaten een vibratiepompje wordt geïnstalleerd. Een verschil van 180 Euro is best veel.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Re: Welk Apparaat

49
Rotatiepomp kost een kleine 200 euro en neemt ook een aanzienlijke ruimte in beslag.
Toch liet hij me een heel mooi klein Procon pompje zien, dat was nauwelijks 2x zo groot als de Ulka. Was ook de duurste... :mrgreen: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Welk Apparaat

50
hoi_roy schreef:
@3aan schreef: Rotatiepomp kost een kleine 200 euro en neemt ook een aanzienlijke ruimte in beslag.
Dr. Bibberpomp kost iets van 20 euro
Ah, dan snap ik wel dat er in bepaalde apparaten een vibratiepompje wordt geïnstalleerd. Een verschil van 180 Euro is best veel.
Overigens wilt die meerprijs van de rotatiepomp helemaal niet zeggen dat die beter is voor de koffie in het kopje. In de horeca met 100 koppen per uur gaat een vibratiepompje het niet redden nee.... Maar dat is thuis ook niet aan de orde. Een vibratiepompje voldoet dan prima van 15 bar naar 9 bar via de OPV met een prachtige drukopbouw.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’