Voorstellen: weer een Erik

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5664
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen: weer een Erik

Berichtdoor gilleko B. » wo 29 dec 2021, 19:00

Ik heb tot nu toe getest met mijn verse Brasil van Count of coffee (2 weken open).
Wat houdt "verse" hier in? Wat is de branddatum?

Ik vind geen informatie over de "Brasil" bij de brander "Count of coffee" op zijn website.

De eigenaar, Stefan, lijkt me wel een aardige man:
Schermafbeelding 2021-12-29 om 16.45.45.png
Hij licht ook e.e.a. toe dat ik niet helemaal volg:
Schermafbeelding 2021-12-29 om 16.46.02.png
Ik zal het even uitleggenAfbeeldingWaarschijnlijk een eigenaar die bij verkoop koffie gelijk haar of zijn transgenderschap wil tonen, en wil laten zien dat deze goed is gelukt. Stefan is natuurlijk onjuist en moet nu Stefanie zijn. Onbewust comcludeer je als potentiële koper dan gelijk dat het goede koffie is. Zij of hij heeft ook op het gymnasium gezeten want zij of hij is het Latijn machtig. Dat schept naast een kwalitatief ook een intellectueel vertrouwen. Ik ga gelijk kijken of ik kan bestellen.

Afbeelding



Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15242
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen: weer een Erik

Berichtdoor fransg » wo 29 dec 2021, 19:09

De boontjes zouden dan heel goed kunnen wezen. Heb je er bij hem ook espresso van geprobeerd? Zo ja dan weet je welke smaak je kunt verwachten als alles klopt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15242
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen: weer een Erik

Berichtdoor fransg » wo 29 dec 2021, 19:13

In een andere thread postte Pti net deze behulpzame illustratie:
dial-in-coffee.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jd gouda
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Voorstellen: weer een Erik

Berichtdoor Jd gouda » do 30 dec 2021, 01:39

Erik,
Klinkt als nog een behoorlijke “operatie” om de machine fatsoenlijk open te krijgen.
Benieuwd of het ook het gewenste resultaat opleverde en het uiteindelijk waard bleek te zijn.

Wat betreft “tweaked” van de grinder.
Maalt deze daarmee alleen fijner op een lager getal of worden ze stappen ook kleiner?

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 680
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Voorstellen: weer een Erik

Berichtdoor ErikvW » do 30 dec 2021, 12:13

Erik,
Klinkt als nog een behoorlijke “operatie” om de machine fatsoenlijk open te krijgen.
Benieuwd of het ook het gewenste resultaat opleverde en het uiteindelijk waard bleek te zijn.

Wat betreft “tweaked” van de grinder.
Maalt deze daarmee alleen fijner op een lager getal of worden ze stappen ook kleiner?
Het viel mij dus wel mee, maar ik heb dan ook geen ervaring met een Gaggia of Rancilio die bekend lijken te zijn dat ze makkelijk te modden zijn. Het brengt mij rust om te weten dat de druk nu OK is en geen negatieve impact heeft op het proces. Machine was ook buiten garantie, dat maakt natuurlijk ook uit.

De maler heeft af fabriek verstel mogelijkheden binnenin de machine. Ik denk dat door deze verstellng het mechanisme dichter op elkaar komt te staan, en dus de totale Range van de maler verschuift.
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Voorstellen: weer een Erik

Berichtdoor Warheart » za 22 jan 2022, 15:12

Beter heel laat dan nog later: welkom!

Lekker je eigen weg gaan in de koffie. Ik ben zelf ondanks de bekende hoge weerstand op het forum begonnen met een Sage Barista Touch machine.

Ware dat in mijn eigen reis de beperkingen van de machine (en dan vooral het echte constante van de bonenmaler) al aardig duidelijk zijn geworden, valt er absoluut een lekkere bak koffie mee te zetten. Daarnaast: ook de beperkingen van deze machines zijn onderdeel van de leercurve, als je het mij vraagt ;)

Ook ik heb de Burr een extra fijne afstelling gegeven. Heb hem van de standaard 6 terug gedraaid naar 2. Nu maal ik gemiddeld tussen stand 6 en 10 afhankelijk van de bonen. Maar dat terzijde .

Veel plezier met je ontdekkingsreis! Hopen dat je hier veel zult leren (kijk ook vooral eens in het bonen topic. Echt heerlijke boontjes van zeer goede branders te vinden daar)

Cheers!
Coffee, sleep, Coffee, repeat


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron