Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Emass
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 14:11

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor Emass » ma 06 jan 2020, 13:52

Even een snelle foto. Zou er nog graag een Niche Zero bij willen zodat ik (makkelijker) kan experimenten met andere soorten koffies zoals pourover, maar denk dat ik eerst de espresso goed onder controle moet krijgen voordat ik het overzicht verlies en daardoor gedemotiveerd wordt.

Ik had daarnaast nog 1 vraagje, ik heb een IMS bakje en een Espressogear tamper van 58mm. Elke keer als ik tamp blijft er een randje staan en heb zo nu en dan in de randen channeling. Ik denk persoonlijk dat het door mijzelf komt, maar weet niet of een (fractie) te kleine tamper daar invloed op heeft?

Afbeelding

Groetjes,

Emile
Expobar Brewtus IV - [Malerloos] - Commandante C40

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor Keyser » ma 06 jan 2020, 16:09

Huh?! Hoe kom jij aan mijn machine en weegschaal?!Afbeelding
Afbeelding

De Niche werkt ook erg prettig als maler voor espresso en tussen pourover en espresso wisselen gaat heel eenvoudig.

Dat Tamper verhaal herken ik ook. Ik heb wel de indruk dat dit door de te kleine tamper komt. Al denk ik dat er altijd wel iets aan de randen blijft. Op mijn verlanglijst staat in ieder geval nog een 58.4mm

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor bobbee » ma 06 jan 2020, 19:22

Die tamper maakt niet veel verschil. Mijn mening. Ook een strak passende Tamper is discutabel. Doordat hij zo strak langs de rand zit trek je de puck mee omhoog met het omhoog halen van de tamper doordat je een vacuum creëert. Als je draaiend de tamper omhoog haalt kun je dat wel voorkomen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor Keyser » ma 06 jan 2020, 19:48

Had jij dan nog steeds die randjes met de 58,4mm Bob?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor bobbee » ma 06 jan 2020, 20:04

Ik heb geen 58mm portafilter. Alleen 51mm pavoni en de kleine ponte vecchio. Maar met zo'n passende Tamper is er geen randje meer nee. Ik had ooit een pullman 58,5mm tamper. Had zelf wel last van het vacuüm bij verwijderen tamper.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor Pti » ma 06 jan 2020, 20:31

Dat zuigen van de tamper is behoorlijk irritant ja!

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor Keyser » ma 06 jan 2020, 22:29

Dus het werkt niet die tampers van 58.4mm? Zo las ik bijvoorbeeld bij de Motta competitie tampers speciaal gemaakt zijn voor de IMS en Strada bakjes die breder zijn dan de gemiddelde bakjes. Maar uit jullie verhaal begrijp ik dat ze dan vacuüm trekken. Begrijp ik dat goed?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor bobbee » ma 06 jan 2020, 22:54

Nou, je moet de tamper omhoog draaiend uit het filterbakje liften. Dat is een extra handeling of ding waar je op moet letten.
Wat ik bedoel is dat er met standaard 58mm tamper inderdaad een randje maalsel langs het bakje kan zitten maar wat merk je daarvan? Ik denk niet dat daardoor channeling ontstaat bijvoorbeeld. Ik denk bijvoorbeeld wel dat als je de puck met een strak passende Tamper door het vacuüm lostrekt ook de seal verbreekt wat wel effect heeft op de extractie.
De barista hustle tamper heeft op dat vacuüm wat gevonden, daar zit vlak boven de base die heel dun is een rand. Dat lost het vacuüm probleem op. Als je dus zo'n passende Tamper wilt zou ik die aanschaffen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor Keyser » ma 06 jan 2020, 23:54

Oke, duidelijk verhaal. En inderdaad, ik vraag mij ook af of het wat oplevert.
Alleen blijft het een vreemd verhaal. De standaard bakjes passen de 58mm goed op en heb ik geen vacuüm. Maar wanneer mijn Strada bakje groter is en er een grotere tamper in past, dan trekt hij wel vacuüm. Kunnen die bedrijven van die tampers dan niet simpel meten? Ze bouwen dan dus troep. Had het dan 58.3 mm moeten zijn?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen + Tips worden gewaardeerd

Berichtdoor bobbee » di 07 jan 2020, 12:53

Standaard 58mm bakje trek je ook vacuüm als de tamper strak past. Als je dat niet hebt dan past je tamper goed maar niet heel strak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron