Op zoek naar techneuten

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Op zoek naar techneuten voor Saeco machine

Berichtdoor Barista74 » wo 29 apr 2020, 20:22

Hoi Abster,

Ik heb wel regelmatig Saeco machines uit elkaar gehaald en gemaakt. Ik had dit onderwerp even gemist, een beter titel had geholpen.

Welke machines zijn het? Kan je een filmpje toevoegen?
- Wanneer heb je ze voor het laatst schoongemaakt met een schoonmaak tablet. Dus niet ontkalker maar schoonmaken via de gemalen koffie ingang.
- Geen bonen indicator geeft aan dat het aantal toeren te hoog is doordat hij de koffie niet kwijt kan. Hier voor moet je de bonenmaler schoonmaken iig de uitloop schoonmaken.
- Alleen malen en dan de koffie weggooien duidt erop dat de koffieuitloop verstopt zit.
- Zoek naar een servicehandleiding van de machine de meeste kan je vinden op mijn site. www.koffiestrateeg.nl/links
- Volg de handleiding en maak de molen schoon en de koffieuitloop.

Laat maar weten hoever je komt. Ik help je graag verder. Mocht je het willen uitbesteden dan zou je bij Rubinati kunnen vragen wat het kost. Deze machines gaan niet snel stuk en vaak gaat het om even schoonmaken dan is die weer als nieuw.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Abster
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 14:21

Re: Op zoek naar techneuten

Berichtdoor Abster » do 30 apr 2020, 09:39

Dus van een DAFje een bakfiets maken
Geen espresso hoogstandjes idd. Ik neig ook back to the roots te gaan, en weer een pistonmachine aan te gaan schaffen, een ECM of Bezzera staan hoog op de lijst maar het budget houd me nog een beetje tegen.
Het zou daarom fijn zijn om een van deze machines weer goed en zeker aan de praat te krijgen. Het vertrouwen in dergelijke machines zijn echter enorm gedaald. Zo eens een rondvraag gedaan en het lijkt alsof er weinig volautomaten zijn die meer dan vijf jaar werken...

Abster
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 14:21

Re: Op zoek naar techneuten voor Saeco machine

Berichtdoor Abster » do 30 apr 2020, 09:50

Hoi Abster,

Ik heb wel regelmatig Saeco machines uit elkaar gehaald en gemaakt. Ik had dit onderwerp even gemist, een beter titel had geholpen. Welke machines zijn het? Kan je een filmpje toevoegen?
- Wanneer heb je ze voor het laatst schoongemaakt met een schoonmaak tablet. Dus niet ontkalker maar schoonmaken via de gemalen koffie ingang.
- Geen bonen indicator geeft aan dat het aantal toeren te hoog is doordat hij de koffie niet kwijt kan. Hier voor moet je de bonenmaler schoonmaken iig de uitloop schoonmaken.
- Alleen malen en dan de koffie weggooien duidt erop dat de koffieuitloop verstopt zit.
- Zoek naar een servicehandleiding van de machine de meeste kan je vinden op mijn site. www.koffiestrateeg.nl/links
- Volg de handleiding en maak de molen schoon en de koffieuitloop.


Laat maar weten hoever je komt. Ik help je graag verder. Mocht je het willen uitbesteden dan zou je bij Rubinati kunnen vragen wat het kost. Deze machines gaan niet snel stuk en vaak gaat het om even schoonmaken dan is die weer als nieuw.
Geweldig, dank voor je tips.
Ik ga er direct mee aan de slag. Fijn om technische tips te krijgen, zelf ben ik van eerst schroeven en proberen het euvel te vinden.
Machine A met de bonen storing is een SUP037DR.
Machine B met de waterstoring is een HD8752.
Van B heb ik al een foto meegestuurd, een filmpje toevoegen (.mov) aan dit medium geeft een storing.
A is lastig te filmen, na het malen met voldoende bonen krijg ik idd een rode melding met "bonen op"terwijl er voldoende in zit. De net gemalen koffie gooit ie weg. Een volgende druk op de knop levert dan meestal wel een bak op. De molen heb ik al schoon, ik ga extra aandacht geven aan de koffie uitloop.
Ik ga zoeken op je site...
Beide machine hebben een grote schoonmaak achter de rug, tablet en ontkalker, en de zetgroepen zijn ook schoon, gevet, zeef schoongemaakt en nieuw rubber op de zuiger.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Op zoek naar techneuten

Berichtdoor Barista74 » do 30 apr 2020, 14:08

Deze type machines zijn goed zelf te verhelpen. Je kan het filmpje ook via dropbox naar me sturen.

Wat ik zou doen is: Service handleiding zoeken van je machine. De machine op laten warmen en dan:

1 Bonen: Testmodus aanzetten en de koffiemolen laten lopen. Evt met Grindz erin. Net zolang totdat de koffie netjes doorloopt.
2 Water: Testmodus aanzetten. Tablet in zetgroep via gemalen koffie bakjes. Zetgroep omhoog. Pomp aan net zolang totdat het water in je kopje komt. Indien dit niet meteen lukt. De machine zo laten staan en 10 minuten later weer proberen.

Hier de service manual van de Syntia: https://www.koffiestrateeg.nl/wp-conten ... syntia.pdf
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Vin79
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 13:29

Re: Op zoek naar techneuten

Berichtdoor Vin79 » vr 22 mei 2020, 08:29

Hallo Abster,

Ik heb exact hetzelfde probleem wat jij hebt met je machine A( ik heb ook dezelfde). Hij maalt de koffie en gooit m weg, de volgende druk op de knop gewoon een normaal proces. Ik heb heel de machine schoongemaakt , uit elkaar gehaald, zelfs de molen uit elkaar gehaald, maar het probleem blijft.
Heb jij al een oplossing gevonden?

ik ben echt benieuwd wat de oorzaak van dit probleem is.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Op zoek naar techneuten

Berichtdoor Barista74 » ma 25 mei 2020, 08:28

Volgens mij is/was de koffiedoorloop ernstig verstopt omdat er geen schoonmaak programma wordt uitgevoerd op deze machine. Ik heb hem uitgelegd hoe dit handmatig te doen. Ik weet niet of het probleem nu is opgelost.

https://www.koffiestrateeg.nl/2020/04/t ... eco-Syntia

1 Zet de machine aan en warm de machine op.
2 Zet de machine uit via de schakelaar of stekker uit stopcontact
3 Zet hem op water uitloop en druk de espresso knop in. Zet de machine aan.
4 doe een tablet in de gemalen koffie ingang.
5 druk drie keer op de aan uit knop. Je gaat naar het volgende niveau van de test modus. (precieze aantal moet je even uitzoeken. Als bij espresso de zetgroep omhoog gaat gaat het goed.)
6 druk op espresso. De zetgroep gaat omhoog. Hou de knop vast totdat hij boven is.
7 druk op aan/uit (menu gaat fase verder)
8 druk de koffieknop. De pomp gaat nu lopen. Houd dit vol. Mocht er niets uit komen, probeer het dan na 10 minuten weer. herhaal dit 5 keer totdat het water blank is. Belangrijk is dat je niet via de stoompijp het water laat lopen, maar via de zetgroep. Het kan zijn dat het water er niet direct uitkomt.
9 is het nog zwart van de koffie. Doe het dan nog een keer. Soms gebruik ik 2 of 3 tabletten. Let op: de machine koelt af. Dus start opnieuw met opwarmen.
10 zet de machine uit en aan. de machine spoelt zichzelf. (standaard proces)Herhaal het proces zonder tablet, zodat alle schoonmaakmiddel weg is.

Testmodus:
https://www.koffiestrateeg.nl/wp-conten ... syntia.pdf pagina 30 voor de testmodus
Of in video: https://youtu.be/n7VPBNNWCEM

Hopelijk helpt dit ook bij jou.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Abster
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 14:21

Re: Op zoek naar techneuten

Berichtdoor Abster » ma 25 mei 2020, 10:36

@Vin79, volgt deze berichten.

@Barista74, De test zoals beschreven uitgevoerd. Ik heb uiteindelijk twee tabletten gebruikt en het probleem leek voorbij.
Na weer in gebruik nemen, lukt het beter maar heb nog twee weigeringen gehad. Ik ben er nog niet helemaal vanaf en ga een deze dagen nog een tablet er tegen aan gooien.
Of ik overtuigd ben van het resultaat kan ik nog niet helemaal zeggen, maar ik ben ook een leek en ga op jouw goede raad af.
Heb je misschien ook een idee over het issue met de Intellia, waarbij een waterstoring is? Ik heb het filmpje gedeeld in de eerste berichten.

(Bedank zover voor het delen van jouw kennis, ik stel dat zeer op prijs.)

Lilleeman
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 07:04

Re: Op zoek naar techneuten voor Saeco machine

Berichtdoor Lilleeman » di 09 jun 2020, 19:47

[/quote]
- Alleen malen en dan de koffie weggooien duidt erop dat de koffieuitloop verstopt zit.
[/quote]

Of het drainageventiel kapoet



Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk



Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron