Even voorstellen en apparaat gezocht

tvdh
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 15 apr 2013, 23:57

Re: Even voorstellen en apparaat gezocht

Berichtdoor tvdh » wo 03 jun 2020, 21:49

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar toch...
Ik had mijn molen vrij goed afgesteld dat het shot espresso er zo'n 26 seconden over deed.
Nu ben ik ook eens andere bonen aan het proberen, van dezelfde verkoper, brandzaak.
Deze liepen op dezelfde maalstand van mijn molen er al in c.a. 20 seconden door.
Ik heb wat met de maalstand gespeeld en toen ik mijn oude bonen weer terug plaatste met de oude maalstand waar ik een streepje bij gezet had liep dit opeens ook te snel door, hoe zou dit kunnen komen?

Kan het zo veel verschil geven per boon omdat de maalstand hetzelfde blijft?
Hoe kun je je apparaat dan het beste afstellen zonder er meteen een halve zak bonen doorheen te malen?

tvdh
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 15 apr 2013, 23:57

Re: Even voorstellen en apparaat gezocht

Berichtdoor tvdh » wo 03 jun 2020, 21:49

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar toch...
Ik had mijn molen vrij goed afgesteld dat het shot espresso er zo'n 26 seconden over deed.
Nu ben ik ook eens andere bonen aan het proberen, van dezelfde verkoper, brandzaak.
Deze liepen op dezelfde maalstand van mijn molen er al in c.a. 20 seconden door.
Ik heb wat met de maalstand gespeeld en toen ik mijn oude bonen weer terug plaatste met de oude maalstand waar ik een streepje bij gezet had liep dit opeens ook te snel door, hoe zou dit kunnen komen?

Kan het zo veel verschil geven per boon omdat de maalstand hetzelfde blijft?
Hoe kun je je apparaat dan het beste afstellen zonder er meteen een halve zak bonen doorheen te malen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen en apparaat gezocht

Berichtdoor fransg » wo 03 jun 2020, 22:20

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar toch...
Ik had mijn molen vrij goed afgesteld dat het shot espresso er zo'n 26 seconden over deed.
Nu ben ik ook eens andere bonen aan het proberen
Ik zou gewoon een kilo inslaan van bonen die je lekker vindt en daar fijn van genieten met minimale aanpassingen.

Welke maler heb je nou ook alweer? Je had eerst de Graef begreep ik?
Schermafbeelding 2020-06-03 om 22.10.15.png
Gaandeweg word je handiger in het instellen en in de 'vertraging' van het effect ervan.
Kan het zo veel verschil geven per boon omdat de maalstand hetzelfde blijft?
Ja is heel goed mogelijk, verschillende bonen zijn onderling anders. Dat is het leuke.
Hoe kun je je apparaat dan het beste afstellen zonder er meteen een halve zak bonen doorheen te malen?
Indien goed afgesteld, even niks meer aan doen en gewoon genieten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tvdh
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 15 apr 2013, 23:57

Re: Even voorstellen en apparaat gezocht

Berichtdoor tvdh » wo 03 jun 2020, 22:30

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar toch...
Ik had mijn molen vrij goed afgesteld dat het shot espresso er zo'n 26 seconden over deed.
Nu ben ik ook eens andere bonen aan het proberen
Ik zou gewoon een kilo inslaan van bonen die je lekker vindt en daar fijn van genieten met minimale aanpassingen.

Welke maler heb je nou ook alweer? Je had eerst de Graef begreep ik?

Schermafbeelding 2020-06-03 om 22.10.15.png

Gaandeweg word je handiger in het instellen en in de 'vertraging' van het effect ervan.
Kan het zo veel verschil geven per boon omdat de maalstand hetzelfde blijft?
Ja is heel goed mogelijk, verschillende bonen zijn onderling anders. Dat is het leuke.
Hoe kun je je apparaat dan het beste afstellen zonder er meteen een halve zak bonen doorheen te malen?
Indien goed afgesteld, even niks meer aan doen en gewoon genieten.
Ik heb een Eureka Mignon. Had eerst kort de Graef gehad, maar op jullie "dringende :p" advies toch een hoger segment maler, dus de eureka gekocht. Graef staat nog ergens in de doos.

Ik ga inderdaad hopelijk snel de "ideale" standaard dagelijkse boon vinden en daar inderdaad van genieten ipv. steeds aan de knopjes draaien.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Even voorstellen en apparaat gezocht

Berichtdoor bvds » do 04 jun 2020, 06:47

De Specialita is voor zijn formaat een stabiele maler qua consistentie.

Echter, de maler dient wel een paar kilo in te lopen.

De output via de timer is tijdens het inmalen niet zo betrouwbaar. Kan zo een gram schelen per shot. Dit variatie wordt snel kleiner en komt dan uit op max 0.5 gram.

Door de lage retentie verspil je weinig koffie mer bijstellen.

Ik zou de eerste tijd even zelf je maalsel wegen. Bijvoorbeeld door in een shot glaasje te malen.

En roer of shake je maalsel vooraf!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Even voorstellen en apparaat gezocht

Berichtdoor bobbee » do 04 jun 2020, 19:19

Naast de hier eerder gegeven antwoorden ook: verandering van het weer heeft effect op de bonen en daardoor ook op het maasel. Luchtvochtigheid, temperatuur etc.

Ook moet je bonen fijner malen naarmate ze ouder worden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron