Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

karel_d
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 16:44

Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor karel_d » do 11 jun 2020, 12:31

Beste forumleden,

Ik ben Jan Willem, 25 jaar en nog student. Ik hou al van jongs af aan van koffie, grotendeels omdat ik opkeek naar mijn vader. Die stond met trots als er bezoek was naast zijn Quickmill en verzorgde het bezoek graag van koffie. Helaas is mijn vader kort geleden onverwachts komen te overlijden en heb ik de prachtige Quickmill 810 geërfd. We genoten altijd van de heerlijke espresso's en het is een mooie, dagelijkse herinnering als ik weer een kopje drink.

Hij is al een tijdje oud, aangeschaft in 96 en vertoont wat mankementen.
De espresso's zijn wat waterig en tijdens het zetten lekt er wat water via de kop en het stoompijpje. Ik had hem al even open geschroefd aan de bovenkant maar kon zo niet direct zien wat er mis mee is.

Een aantal vragen:
- Zelf eraan sleutelen of wegbrengen voor onderhoud? Het lijkt mij leuk om meer over het apparaat te leren en er zelf mee bezig te zijn, maar ik wil hem ook niet stuk maken! Hij mag ook wel een schoonmaakbeurt gebruiken en ik weet niet wanneer de ring voor het laatst is vervangen, dus dat zou eventueel ook kunnen.
- Hij is dus al een tijdje oud, wat vinden jullie van de staat?
- Momenteel staat hij in de E.S.E. stand, uit wat onderzoek blijkt dat je hem ook kan ombouwen voor gebruik met gemalen koffie. wordt de kwaliteit daar veel beter van, of is dat de moeite niet waard?

Afbeelding
Afbeelding
Video van de lek via het stoompijpje: https://www.youtube.com/watch?v=6OWB_9kAe78

Ik ben hier nieuw dus als jullie tips of feedback hebben, laat het mij graag weten. Bedankt voor het lezen jullie advies!

JW

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor GuidovW » do 11 jun 2020, 16:12

Ha Jan Willem,

Welkom op het forum.
Leuk dat je de Quickmill van je vader eer aan wilt doen.
Mooi om hem zo te herinneren!

Top om hem een beurt te geven, als je handig bent kun je het zelf doen.
Anders zijn er hier op het forum ook leden die je kunnen begeleiden of het voor je kunnen uitvoeren.
En de machine ook nog verbeteren, zodat je koffie nog beter wordt.

De ESE stand als ESE servings, bedoel je (luxe senseo)?
Als je zelf verse bonen hebt en een goede maler, wordt je koffie veeel beter. :idea:
Het verschil zit hem alleen in de portafilter, toch?
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

karel_d
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 16:44

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor karel_d » do 11 jun 2020, 16:57

Hoi, dank Guido!

Klopt, hij werkt momenteel met de servings, kleine pads. Ik heb nog geen maler, dus dat is wat om voor te sparen! Op youtube had ik al een video gezien over hoe dat om te bouwen is: https://www.youtube.com/watch?v=sX4ng-x0NZU
Hiervoor is inderdaad een andere filter nodig en ik geloof ook een andere ring(Deze ombouwset: https://www.quick-mill.nl/quick-mill-om ... ffie-4439/ ). Maar dat is dan eventueel voor de toekomst wanneer ik een goede maler heb aangeschaft.

Ik zag elders op het forum een link naar een hele mooie uitleg over hoe bepaalde onderdelen te vervangen: https://spark.adobe.com/page/YnKGL/
Dat ga ik zeker zelf proberen, dat moet te doen zijn ;)
Is dit dan de juiste set, voor ese servings? https://www.quick-mill.nl/quick-mill-on ... bouw-8822/

Mijn voornaamste zorg is dat hij lekt via de kop en het stoompijpje. Via de kop zal denk ik verholpen zijn wanneer ik hem schoonmaak en met nieuwe onderdelen ververs. Maar lost dat ook het probleem op dat hij lekt via het stoompijpje? Hierdoor verliest hij dus druk en wordt de koffie wat waterig.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor we tigers » do 11 jun 2020, 21:09

Hallo Jan Willem,
Welkom op het forum.
Ik heb vroeger ook een Quickmill gehad. Weliswaar een ander model, maar van binnen grotendeels hetzelfde. Het probleem van het lekken via het stoompijpje komt waarschijnlijk door verkalking van het schakelsysteempje dat in het pijpje zit. Je schakelt van de zetgroep naar het stoompijpje door het pijpje naar buiten te draaien. Om vervolgens weer koffie te zetten draait je hem terug naar binnen. Er zit als het ware een soort van schakelaartje in. Je hoort het als het goed is ook wanneer je het pijpje hen en weer beweegt. Wat bij wel eens heeft geholpen vroeger was bij het ontkalken meerdere keren een deel door het pijpje te laten lopen en een deel door de zetgroep en tussendoor het pijpje tig keer heen en weer te bewegen om de boel los te krijgen. En anders kun je dat onderdeel volgens mij laten vervangen. Bij mij is uiteindelijk de pomp en het thermoblock naar de knoppen gegaan en is het apparaat het huis uit gegaan.

Ombouwen naar losse koffie (dan maak je van een 810 een 820) zorgt er wel voor dat er een wereld voor je open gaat. Met een goede maler kun je ineens van veel meer verschillende koffiesoorten genieten en je weg zoeken in je smaak en wat techniek ontwikkelen. Geen idee wat zo'n operatie kost overigens. De machine is niet van dien aard dat ik persoonlijk er veel in zou investeren. Maar goed, in jouw geval is er sprake van een grote emotionele waarde!

[edit] 50,- voor zo'n ombouwset. Dat zou ik er wel voor over hebben.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor goosman » vr 12 jun 2020, 11:17

Welkom Jan Willem
Ik heb een 2820, van binnen dezelfde machine. Zoals eerdere forumleden al voorstellen: begin eens met ontkalken door in je waterreservoir bijvoorbeeld een citroenzuuroplossing te doen en de hele zaak goed door te spoelen. Draai daarbij ook je stoompijpje naar buiten en laat wat van de citroenzuuroplossing door je stoompijpje lopen. Herhaal dat een paar keer en spoel daarna alles goed door met schoon, ontkalkt water (bijvoorbeeld uit de Brita). Dikke kans dat door het ontkalken de rubbertjes in je stoompijp sneuvelen, maar dat is geen ramp, sterker nog, een goed excuus om je machine open te maken en te kijken hoe zo'n ding werkt. En echt: het is geen rocket-science. Maak gewoon foto's van elke stap en je komt er wel uit. De stoomkraan werkt niet met een schakelaar, maar met een veertje en balletje. Je kunt de stoompijp met het mechaniek loshalen en uit elkaar schroeven. Er zitten (is al even geleden, weet het niet precies meer) één of twee rubbertjes in die meestal debet zijn aan lekkage. Simpel om die te vervangen, en verkrijgbaar via https://www.drtradingshop.nl/a-48786207 ... escription. Voor de prijs krijg je er gratis een instructiefilmpje bij. Op dit forum wordt aangeraden om de nieuwe rubbertjes in de vetten met bv Molycote. Ik heb dat destijds niet gedaan en ervaar geen problemen. By the way: verwacht geen wonderen van de stoomcapaciteiten van je machine, die is nogal beperkt.

De grootste winst ga je inderdaad behalen met verse bonen (genoeg over te vinden op dit forum) en een goed maler. Als je plaats hebt zou je kunnen beginnen met een tweedehands horeca-bak, nadelen zijn dat ze nogal massief en luidruchtig zijn. Voor onder de 200 euro (incl nieuwe schijven) ben je klaar en kun je ontdekken of grotere investeringen voor jou de moeite waard zijn (ik hou het al jaren vol met mijn 2820 en een Carimali M1).
Mocht je de 810 willen upgraden dan zou je kunnen denken aan een messing verchroomde filterhouder (de standaard filterhouder is niet al te best), maar vooral aan een Ulka EX4 pompje (maakt minder herrie en is qua drukopbouw een stuk beter) en een OPV (overdrukventiel). Die laatste mods: laten doen door Peter de Goede in Tilburg. Is zeer de moeite waard.

Succes!
Quickmill 2820 / Carimali M1

karel_d
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 16:44

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor karel_d » vr 12 jun 2020, 15:38

Bedankt voor alle tips!

Ik ben hem nu aan het ontkalken. Wanneer ik het stoompijpje naar buiten draai, maakt hij een ander, zwaar geluid en komt er geen water uit via het stoompijpje, maar nog steeds via de filter. Heb de bovenkant open geschroefd maar ik zie geen verschil wanneer ik het pijpje draai of als ik de machine laat doorlopen of niet.

Foto's van de binnenkant:
Afbeelding
Afbeelding

Suggesties? :?

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor goosman » vr 12 jun 2020, 21:54

Je ziet niets veranderen omdat het mechanisme binnen in het koperen koppelstuk zit. Helemaal uit elkaar halen, los in je ontkalkmiddel leggen, goed schoonspoelen, nieuwe rubbertjes erin en dan weer assembleren. Dikke kans dat alles het dan weer doet.

Edit:
Plaatje van de onderdelen van de dosamatic (zo heet dat ding). Het rubbertje waar het om zou kunnen gaan is met een pijl gemarkeerd.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door goosman op za 13 jun 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 2820 / Carimali M1

karel_d
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 16:44

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor karel_d » za 13 jun 2020, 09:20

Oh oh, daar moet ik wel even het een en ander op voorbereiden, ringenset, gereedschap en zal dan ook meteen de revisie set kopen en vervangen. Aan het eind van de maand weer wat geld en tijd, dan ga ik het proberen. Ik post hier wel wanneer ik er mee bezig ben en/of vragen heb.
spannend.. :shock:

karel_d
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 16:44

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor karel_d » vr 03 jul 2020, 16:23

Hey, ben ik weer.

Bedankt nog voor de info over de dosamatic. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om een vervangingskoppeling te plaatsen aangezien ik de stoomkraan niet gebruik en ik meermaals heb gelezen dat het een zwaktepunt is van de machine.

Ik heb vandaag de stoomkraan vervangen met de tussenkoppeling en ook de onderdelen in de broeikop vervangen en schoongemaakt. Alles is goed verlopen en ben blij met het resultaat! Bedankt iedereen voor de hulp en adviezen, jullie zijn bazige bazen!

Hier het resultaat:
Afbeelding

Nog een aantal vragen over het gebruik.
1. Bij gebruik van 1 à 2 koppen koffie per dag, wat adviseren jullie mij hoe vaak ik de broeikop zal schoonmaken? (De onderdelen eruit halen en met een staalborsteltje schoonmaken).
2. Na hoeveel gebruik zal de pistonring vervangen moeten worden? En de onderdelen in de broeikop?
3. Wat is de ideale broeitijd voor een kop koffie? Tussen de 18-25 seconden, is dat correct?

Ik kan weer heerlijk genieten van de koffie. Ik kijk ernaar uit om te sparen voor een goede molen en hem vervolgens om te bouwen naar losse koffie. Dit forum biedt veel info over van alles, zo ook molens. In de tussentijd kan ik mij daar lekker op inlezen. Nogmaals, bedankt!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Even voorstellen en vragen over Quickmill 810

Berichtdoor Dirk Jan » vr 03 jul 2020, 22:08

Als je met de broeikop bedoelt de douchezeef, groepring (rubber), kopsproeier en holdingplate (oftewel alles wat los kan als je de kopsproeier losdraait) dan zou ik dat wekelijks schoonmaken maar erg voorzichtig zijn met een staalborstel. Die heb ik zelf nog nooit gebruikt, gewoon warm water en af en toe een sopje.

Ik heb de QuickMill nu twintig jaar en ik gebruik nog steeds de derde rubberen ring en de kopsproeier en holdingplate zijn 1 x vervangen. Maakte 4 kopjes per dag op deze machine, het laatste jaar hooguit twee. Maar schoonmaken doe ik wekelijks.

Als je met broeitijd bedoelt de tijd van het doorlopen van het water door de gemalen koffie, dat is lastiger te zeggen. Maar ik maalde heel fijn en probeerde een doorlooptijd van 20 á 30 seconden. De verhouding gemalen koffie tot de vloeistof in mijn kopje was 1 : 2,5. Dus 12 gram gemalen koffie en 30 gram vloeistof ik het kopje. Daar was ik lange tijd heel erg tevreden mee.

Groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron