Even voorstellen en direct een vraag!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor gilleko B. » di 30 jun 2020, 18:22

Bert Klunder had voor het vrouwengedrag wel een verklaring.


https://youtu.be/36blMvSLG4U


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk




Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor Keyser » di 30 jun 2020, 20:09

Koffie maken met geduld is geen vrouwending is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Mloes en Claire kom er maar in! Afbeelding
Ik denk dat ik even op een afstandje blijf observerenAfbeelding


Zelf denk ik dat het te maken heeft met interesse, man of vrouw maakt daarin niet veel verschil. Ik moet in mijn kringen aan iedereen uitleggen waarom ik al die, in hun ogen, overdreven dingen doe voor een kopje koffie. Veel homo sapiens zien Douwe Egberts toch als het A-merk en met Nespresso doe je lekker luxe. Dat ik onderhand nog liever mijn pucks hergebruik dan dat ik dat drink, is voor hen onbegrijpelijk.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor bobbee » di 30 jun 2020, 20:39

Ik heb het topic even doorgelezen. Ik kan mij niets herinneren van het roeren en schudden. Wel dat ik schudden niet fijn vind werken, roeren vind ik een prima handeling en heb ikbgeen problemen mee.

En wat betreft de Niche. Een Niche koop je niet alleen maar om te single dosen om zo bonen te kunnen wisselen maar ook omdat je thuis niet constant achterelkaar koffie zet. Waarom? De meeste malers hebben namelijk het probleem dat er koffie achterblijft in de maalkamer en uitloop. Zowel malers met een doser als Grind On Demand hebben dat euvel. Dat wordt oude koffie die je dan gebruikt om koffie mee te zetten. Dus heb je een Niche dan hoef je daar niet op te letten en hoef je er niet omslachtig uit te halen of telkens koffie weg te gooien voor ieder kopje wat je zet. Het roeren hoeft ook niet perse. Je vriendin/vrouw kan gewoon de portafilter met uitloop pakken. Eventuele channeling waardoor koffie naast het kopje kan komen kan dan niet gebeuren. Het loopt netjes uit de uitloopjes van het portafilter.
En als jij dan de Niche maalgraad afstelt en de bakjes vult met koffie kan ze ook prima uit de voeten met de set en lekkere koffie vers malen voordat ze koffie zet als jij er niet bent.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

verbasterd
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 10:05

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor verbasterd » di 30 jun 2020, 23:52

Bobbee je hebt gelijk. Ik werd getriggerd door het bericht van Marc die in deze thread het over toeters en bellen had en dat je uiteindelijk in de praktijk weinig aanpast of varieert.

Gelukkig heeft mijn vriendin in een ver verleden ook koffie gezet met een horecamachine met portafiler. Dus hopelijk gaat dat weer een beetje kriebelen. Maar wil het inderdaad zo gemakkelijk mogelijk maken. Dank!

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor Marcje » wo 01 jul 2020, 07:34

Bobbee je hebt gelijk. Ik werd getriggerd door het bericht van Marc die in deze thread het over toeters en bellen had en dat je uiteindelijk in de praktijk weinig aanpast of varieert.

Gelukkig heeft mijn vriendin in een ver verleden ook koffie gezet met een horecamachine met portafiler. Dus hopelijk gaat dat weer een beetje kriebelen. Maar wil het inderdaad zo gemakkelijk mogelijk maken. Dank!

Veel mensen die single dosen hebben nogal een uitgebreide routine om het maximale uit de bonen te halen. En dan komen er vaak allerlei hulpmiddeltjes bij. Youtube staat er vol mee.
Daar is helemaal niks mis mee, en als je een minder uitgebreide routine hebt is dat ook prima, maar de 'workflow' is wel wezelijk anders dan met een GOD machine. Als wij verschilllende bonen tegelijk zouden gebruiken zou er ook wel een single dose maler staan denk ik, maar dat is (momenteel) niet het geval.
Je moet eerst voor jullie zelf gaan bepalen of je wilt single dosen of niet, dan volgt de maler vanzelf ;-)
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor bobbee » wo 01 jul 2020, 08:12

Ik wil er alleen nog aan toevoegen dat het gebruik van verschillende bonen niet alleen de rede is voor een single dosing maler. En wat er aan single dosing op youtube staat is van mensen die met een standaard horecamaler willen single dosen toen een maler als de niche nog niet bestond. Dat was een hoop "gedoe". Nu met de Niche is dat geen vergelijk want dat gedoe met kwastjes etc is niet meer nodig.
Grootste rede voor de Niche is de retentie die er niet is. Vandaar ook de naam Niche Zero. 0 gram retentie slaat dat op.
Er zijn maar een paar GOD malers die naar horen zeggen geen retentie hebben en dat is bijvoorbeeld de Eureka Atom specialty 75. Maar ook de andere atom modellen hebben wel retentie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor Keyser » wo 01 jul 2020, 09:04

En dan heb je nog mensen die retentie de grootste onzin vinden

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor swimmer » wo 01 jul 2020, 09:13

Ik ga niet meedoen aan deze (vruchtbare) discussie maar ik wil je wel welkom heten op dit forum
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

verbasterd
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 10:05

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor verbasterd » wo 01 jul 2020, 13:45

Hi Swimmer! Dank!

verbasterd
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 10:05

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor verbasterd » wo 01 jul 2020, 13:46

De eerste kogel is door de kerk; als alles goed gaat komt de Niche in september aan. Tot die tijd nog even puzzelen voor de espressomachine en toebehoren. Ik duik het forum weer in ;).

Dank alvast voor alle input, heel erg fijn!


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron