Even voorstellen en direct een vraag!

verbasterd
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 10:05

Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor verbasterd » di 30 jun 2020, 13:04

Even voorstellen! Ik ben Bas, woon in Haarlem met mijn vriendin en twee jonge kinderen. En werk bij een digitaal productiebureau in Amsterdam. De laatste maanden ben ik me aan het oriënteren op een halfautomaat die het nespresso apparaat gaat vervangen. Ik zal nog een hoop moeten en gaan leren komende tijd en daar werken jullie bij koffiepraat, zonder het te weten, al aardig in mee.

De machine
Waar ik eerst mijn oog had laten vallen op de ECM Synchronika, kijk ik, nav alle berichten hier, nu naar de Bianca. Al ziet de Mara er ook erg fijn uit, toch ben ik ergens bang dat ik het uiteindelijk jammer vind niet direct voor de upgrade gekozen te hebben. Bijvoorbeeld voor het geluid, extra flushen, mogelijkheid tot vast water en afvoer, wat sneller achter elkaar koffie kunnen zetten etc. Ik zal zelf de meeste espresso's drinken waar mijn vriendin liever een cappuccino heeft.

De grinder
Ik lees erg goede verhalen over de Niche. Zo goed dat ik er al bijna een besteld had. Maar vraag me af wat jullie ervaring is qua dagelijkse routine en voorbereiding. Net als het flushen bij een HX machine, kan ik me voorstellen dat het wegen, schudden, roeren ergens tegen gaat staan. (Ik heb dit bobbee geloof ik ook in een andere thread horen zeggen). Hoe goed de koffie uiteindelijk ook is. Naast mijzelf zal er nog iemand anders aan deze routine moeten wennen...

Een andere optie zou dan bijv. een Eureka zijn (mignon/atom) waarbij je in ieder geval een stap overslaat. Maar daar twijfel ik weer aan de 'versheid' van de bonen in de hopper en onderhoud/schoonmaken van het beestje.

Wat is jullie ervaring hiermee? Er zijn vast meer mensen die voor een soortgelijke keuze hebben gestaan of na verloop van tijd uitgevonden hebben. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor gilleko B. » di 30 jun 2020, 13:50

Leuk dat je je voorstelt en wat een goede keus een overstap te maken, kan dat niet genoeg benadrukken. Hou er wel rekening mee dat het heel wat ruimte, moeite en volharding kost eer je tot mooie resultaten komt. De door jou aangehaald masjiens maken dat wel makkelijker. Maar als je eenmaal op weg bent wil je niet meer terug. Je kan hier enorm veel lezen en leren. Goede maler is enorm belangrijk. Met Niche en Eureka, afhankelijk hoe en wat je wilt gaan doen, zou mi. Prijs kwaliteit een goede keuze zijn. Waarbij je bij Eureka weer kan kiezen uit een groot prijsoplopend scala.

Espressomachine is afhankelijk van wat je wil en wilt uitgeven. Doubleboiler of HX systeem. Stille rotatiemotor of luider klinkend vibratiepompje, lever machine etc. Zelf denk ik dat zo'n apparaat gekocht wordt van wat je mooi vindt, ECM, Profitec, Rocket, Londinium, Lelit etc. Het is allemaal goed.

Surf ff rond hier. Is al een hoop over gezegd waar je je voordeel mee kunt doen.

Ben benieuwd wat je gaat doen

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor gilleko B. » di 30 jun 2020, 13:58

Over schudden en roeren. Ja ben je op zoek naar een steeds betere espresso dan ontkom ja daar niet aan. Weegschaal, goede mandjes, tampers en ga zo maar door. Voor een dagelijkse cappucinno ben ik wat minder kritisch. Doen dan met een double spout piston en een basisinstelling daarvoor onze Milk based beveridges in de ochtend en dat gaat prima. Voor de espresso gaat de bottemless erop met de acaia eronder en probeer gegeven een goed gebrande koffieboon aan de hand van een brewtatio de kwaliteit steeds te verbeteren. Dus een simpele methode en een wat meer ingewikkelde (omdat dat nu juist zo leuk is.)

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


verbasterd
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 10:05

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor verbasterd » di 30 jun 2020, 15:05

Dank voor je reactie en antwoorden Gilleko!

Zelf kijk ik uit naar het spelen en maken van kleine aanpassingen om een steeds beter resultaat te behalen. Maar ik kan niet helemaal om mijn vriendin heen die met iets minder stappen, sneller en gemakkelijker de koffie wil maken. :)

Het even afwegen van bonen om vervolgens in de Niche te gooien is dan voor mij geen probleem. Maar ik gok dat mijn vriendin eerder de portafilter in de maler hangt en de vaste instelling gebruikt met de 'standaard' bonen. Ik snap nu ook steeds beter al de foto's met de verschillende malers op het keukenblad ;).

Neig nog steeds naar de Niche en dan de 'baby melk plastic bakjes' van de Hema te gebruiken voor een voorraadje bonen.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor Marcje » di 30 jun 2020, 15:37

Tja, het is een 'fundamentele keuze'; ga je single dosen of niet.
Als je een aantal verschillende boontjes in huis hebt en die door elkaar gebruikt is single dosen de beste optie.

In ons geval drinken we meestal dezelfde bonen en heb ik ook een vrouw die niet aan de slag wil met weegschaaltjes, spuitbusjes, gardertjes enzo, dus staat er een Atom. Portafilter erin en 2.7 sec later heb je je maalsel ;-)

Aan beiden kun je je geen buil vallen, maar de insteek/mindset is wel echt anders.
Ik zou geen risico nemen en ze allebei aanschaffen.
dus...

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor Keyser » di 30 jun 2020, 16:28

Wat Marc zegt bepaald inderdaad de keuze voor wel of geen Niche.
Zowel de Niche als de mignion geven goed maalsel

verbasterd
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 10:05

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor verbasterd » di 30 jun 2020, 17:49

Hahah Marc, ja, allebei zou heel fijn zijn. Maar vind dat ik eerst maar eens met 1 maler goede koffie moet leren zetten. Daarnaast is het ook wel een investering. Gelukkig beide een goede investering als ik het zo hoor vanuit jou en Keyser (ook dank voor de reactie!).

Zit er dan qua bonen versheid nog veel verschil met beide methodes; single dose of doser. Snap dat dit uiteraard per gebruik verschilt. We zetten nu zo'n 6 koppen koffie per dag. Dus gewoon niet de hele hopper vol gooien en mondjesmaat bijvullen?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor gilleko B. » di 30 jun 2020, 17:53

Ik zelf zou niet voor een doser gaan, zou of voor niche voor single dosing gaan, of voor GOD grinder. Zelf lang 1 met een doser gedaan, maar ben blij dat ik daar vanaf ben en een GOD grinder heb.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Jack V
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 jun 2020, 22:43

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor Jack V » di 30 jun 2020, 18:02

Dank voor je reactie en antwoorden Gilleko!

Zelf kijk ik uit naar het spelen en maken van kleine aanpassingen om een steeds beter resultaat te behalen. Maar ik kan niet helemaal om mijn vriendin heen die met iets minder stappen, sneller en gemakkelijker de koffie wil maken. :)

Het even afwegen van bonen om vervolgens in de Niche te gooien is dan voor mij geen probleem. Maar ik gok dat mijn vriendin eerder de portafilter in de maler hangt en de vaste instelling gebruikt met de 'standaard' bonen. Ik snap nu ook steeds beter al de foto's met de verschillende malers op het keukenblad ;).

Neig nog steeds naar de Niche en dan de 'baby melk plastic bakjes' van de Hema te gebruiken voor een voorraadje bonen.
Is het nu een echt mannen ding, ik lees steeds vaker dat vrouwen wat ongeduldiger zijn wat koffie zetten betreft.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even voorstellen en direct een vraag!

Berichtdoor gilleko B. » di 30 jun 2020, 18:18

Koffie maken met geduld is geen vrouwending is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron