Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Rosalie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 15:17

Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor Rosalie » do 09 jul 2020, 15:43

Hallo, ik ben nieuw op het forum en ook nieuw in de wereld van expressomachines. Nu wil ik graag beginnen met een goede tweedehands machine. Nu is mijn vraag welk merk en type raden jullie mij van de Bezzera Magica of anders de Rocket Cellini aan? Voor mij is het belangrijk om eerst met eenvoudige stappen te beginnen en de machine eventuele beginnersfoutjes zoals temperatuur, stabiliteit wellicht wat corrigeert. Graag hoor ik van jullie welk type jullie het meest geschikt vinden!

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor Marcje » do 09 jul 2020, 17:14

Zijn beiden prima machines en ik denk dat je blind geen verschil gaat proeven.
Een verschil is tussen Bezzera en Rocket is de stoom/heet water bediening. Draaiknoppen bij de Rocket, joysticks bij de Bezzera. Werkt alletwee prima, maar iedereen heeft zo z'n voorkeur (ik ben van de joysticks).
Ik zou de machine kopen waar je zelf het beste gevoel bij hebt.

Je weet dat de maler veel bepalender is voor de smaak dan de machine? Daar zou ik zeker niet op besparen!
dus...

Rosalie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 15:17

Re: Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor Rosalie » do 09 jul 2020, 22:08

Thanks voor je reactie! De maler van Bezzera, zou je deze ook adviseren?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor bvds » do 09 jul 2020, 22:19

Ik zou eens maar de Lelit MaraX kijken. Die heeft wel wat voordelen: o.a. sneller opgewarmd, beter temperatuurmanagnent, betere flow, iets stillere pomp etc.

De MaraX is o.a. te koop via Pti hier op het forum. Er is trouwens een actief topic over deze machine.

De Bezzera BB005 is een instapmaler die wel goed maalt. Beetje Spartaans ding maar maalsel op niveau.

Als het budget het toelaat zou ik eerder voor de Eureke Specialita gaan. Die is een stuk mooier gebouwd en maalt veel stiller. Bovendien is de retentie laag. En die instelbare timers zijn mooi meegenomen.

Los hiervan: de door jou genoemde machines zijn prima. Ik zou dan een Rocket kiezen. Wel de Appartamento. Die kan alles wat de Cellini ook kan. De "korting" zou ik investeren in de maler. Goeds adressen voor Rocket zijn o.a. Kafko en Casa Barista.

Maar ja, de MaraX heeft gewoon de beste specs. Kan me moeilijk om heen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Rosalie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 15:17

Re: Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor Rosalie » vr 10 jul 2020, 14:06

Beide machines liggen tweedehands op zo'n 900 euro. Voor een beginner wil ik maximaal 1000 euro uitgeven voor een complete set. Vind ik hier op het forum wellicht ook iemand die mij verder kan helpen?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor Pti » vr 10 jul 2020, 19:04

Wanneer je een budget hebt van €1000 en daarvan €900 uitgeeft aan enkel de machine maak je een verkeerde beslissing en veelgemaakte fout.

De combinatie van maler en machine moet in balans zijn en 90/10 is geen goede balans.
Reserveer €400 voor een goede koffiemolen, spaar 3-4 maanden door terwijl je verrukkelijke vers gemalen filterkoffie, cafetiere, mokapot en alles daar tussenin ontdekt. En schaf daarna die mooie espresso machine aan. Een goede maler is veel belangrijker dan die droom machine, je maakt het je namelijk onnodig moeilijk door met een flut maler in de weer te gaan...

Rosalie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 15:17

Re: Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor Rosalie » za 11 jul 2020, 11:41

Welke maler zou je mij adviseren?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor fransg » za 11 jul 2020, 11:43

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor bvds » za 11 jul 2020, 12:16

Yep tot pakweg 500-600 euro kun je geen betere maler kopen dan de Eureka Specialita. Wel heel veel slechtere.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Daniël
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 okt 2019, 10:05

Bezzera magica of Rocket Cellini V2?

Berichtdoor Daniël » zo 12 jul 2020, 12:31

Mijn bezzera maler maalt erg goed vind ik.
Idd wel veel retentie en lawaai.

Ik twijfelde over een specialita, ik vond het digitale scherm geen porum naast een mooie bezzera mitica met analoge metertjes.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: robinfcb en 7 gasten