Even voorstellen!

Puyp
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 dec 2020, 10:05

Even voorstellen!

Berichtdoor Puyp » wo 30 dec 2020, 17:04

The slippery slope..

Even kort over mijzelf, daarna mijn uitgebreide koffie geschiedenis:
- Man, 29 jaar woonachtig in Den Haag samen met mijn vriendin
- Puyp is echt een random gebruikersnaam maar vond hem wel geinig
- Drink vooral filter/immersion brew en alleen maar met versgebrande boontjes, niet bang voor een funky Afrikaans boontje af en toe.

Ik ben rond mijn 20ste bij mijn ouders thuis heel onschuldig begonnen met een nespresso apparaat en ik was jaren in de veronderstelling dat het niet beter kon worden voor de prijs per kopje. Wel wat gerommeld met een goedkope elektrische maler en meerdere moka potjes, zelfs V60 en een french-press hier en daar. Maar eigenlijk steeds niet van nespresso afgestapt.

Doordat ik jaren later (2 jaar terug) een impulsaankoop in de vorm van een colddripsysteem had gedaan (Brrrewer) kwam ik erachter dat ik toch wel een betere maler nodig had. Na veel research gedaan te hebben uiteindelijk voor de Timemore Slim gekozen. Hoewel dat prima was voor wat ik nodig had ik ondertussen ook veel nieuwe manieren van koffiezetten tegengekomen op de bekende Youtube kanalen. Duurde dus niet lang voordat er ook een Aeropress was besteld.. Ik kwam er toen ook achter dat je veel lekkerdere koffie kon krijgen dan de potten Illy bonen uit de supermarkt en begon toen al snel te experimenteren met de koffie van FriedHats. Later kwam daar ook Keen en Roast Factory bij.

Dat eeuwige thuiswerken zorgt er dan ook voor dat je meer uit je koffietje thuis wilt halen, dus die Timemore is op een gegeven moment vervangen door een Comandante. (Heb ik geen spijt van gehad overigens). De koffies gingen ook echt beter smaken, of het nu met de Aeropress was, V60, moka pot en zelfs de Cleverdripper.

Na die verbetering wilde ik dan ook de stap naar espresso gaan zetten. Hiervoor heb ik eerst de Fellow Prismo geprobeerd, leuk voor op je Aeropress maar het is het echt net niet. Een halfautomaat krijg ik er niet doorheen bij mijn vriendin, die vindt mijn verzameling al groot genoeg worden en extra aanrecht ruimte kan ik niet meer opeisen helaas. :|

Huidige status is dus dat ik aan het wachten ben op een Flair Pro 2, die kan namelijk "weggestopt" worden (mijn grootste argument voor de baas) maar naar wat ik lees wel serieus goede espresso zetten.

En over die slippery slope, we weten allemaal dat het na die Flair Pro nog lang niet klaar is... :roll:

Ik hoop hier mijn ervaringen te kunnen delen maar vooral ook inspiratie op te kunnen doen en van jullie te leren!
Laatst gewijzigd door Puyp op wo 30 dec 2020, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Comandante - V60 - Aeropress - Cleverdripper - Moka - Brrrewer - Flair Pro 2 (aantal maanden ervaring)

manduca
Berichten: 866
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even voorstellen!

Berichtdoor manduca » wo 30 dec 2020, 17:20

Welkom! Ik ben nu juist steeds meer bezig met slow coffee (met name Aeropress).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Puyp
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 dec 2020, 10:05

Re: Even voorstellen!

Berichtdoor Puyp » wo 30 dec 2020, 20:55

Welkom! Ik ben nu juist steeds meer bezig met slow coffee (met name Aeropress).
Thanks!

Welke methode werkt voor jou het beste met de Aeropress? Ik betrap mezelf er vaak op dat ik gewoon weer teruggrijp naar het "originele" recept met water dat rechtstreeks uit de waterkoker komt. Die lichtere roasts kunnen dat wel hebben en met een concentraat is de zoetigheid bijna onmogelijk om te laten mislukken. :mrgreen:
Comandante - V60 - Aeropress - Cleverdripper - Moka - Brrrewer - Flair Pro 2 (aantal maanden ervaring)

manduca
Berichten: 866
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even voorstellen!

Berichtdoor manduca » wo 30 dec 2020, 21:16

Ik ben nog zoekende :).
Ik speel een beetje met een recept van mijn oud collega.
Inversed
15 gram
water even van de kook
30 sec bloom met 40gr water
1:30 trekken met totaal 220gr water
Omkeren en rustig leegdrukken.

Het resultaat is redelijk goed maar niet wauw. Maar weet niet zo goed wat ik nou mis. Niet echt de tijd om rustig variaties uit te proberen en te vergelijken.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron