Overwegingen

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Overwegingen

Berichtdoor PeterH » do 07 jan 2021, 14:57

Hallo allemaal,

Mijn naam is Peter, veertiger, getrouwd en vader van twee zonen. Met ons vieren wonen wij in Twente.
In mijn vrije tijd mag ik graag muziek luisteren en ik hou van wandelen. Als het weer wat aangenamer doe ik ook aan hardlopen.

Van een lekkere kop koffie kan ik echt genieten.Relaxen en genieten van de lekkere geuren die vrijkomen, ook tijdens het bereiden, dat is aan mij wel besteed.
Ik gebruik al ruim 20 jaar mijn koffiezetapparaat (DE Technivorm) en vorig jaar is er een bonenmaler Baratza Encore bijgekomen. Ben er tevreden mee. Ongeveer 5 bakjes koffie drink ik op een dag. Bonen zijn meestal van Douwe (€10 p kg) en aan aantal maanden geleden overgestapt op bonen (ong €20 p kg, dit is voor mij wel een beetje het maximale wat een boon mag kosten) van een koffiewinkel uit Zutphen. Er is een wereld voor mij opengegaan. Alhoewel ik denk dat als de bonen verser zouden kunnen zijn, er nog veel winst te halen valt. Dus ik ben ook nog op zoek naar een versere boon. Maar dat komt later. Vooral vrouw zal dit apparaat hoofdzakelijk blijven gebruiken ook ivm visite (alhoewel dat in deze Coronatijd op een laag pitje staat).

Een mokapotje van Bialetti gebruik ik ook graag (1xdaags) als ik eens wat pittigers wil, maar het is natuurlijk geen espresso.
Nu ben ik mij sinds een aantal weken aan het oriënteren op een espressomachine (en maler) omdat het er mogelijk toch maar eens van moet komen.

Wat wil ik ermee?
Hoofdzakelijk dubbele espresso, af en toe een cappuccino of americano voor mijn vrouw
Niet te groot, max 25x25cm oppervlakte, liefst zo klein mogelijk
Water bijvullen liefst zijkant ivm plaatsing
Snelle opwarmtijd
Kalkproof
Machine staat niet continue “aan”
Nieuw
Machine moet in de basis goed zijn om met een toewijding een mooie espresso te maken: wil eigenlijk niet gaan upgraden/tunen ik ben een beginner)
Bonenmaler moet er ook nog komen
Budget €1000

Bonenmaler: Eureka Silenzio of Specialita : één van deze twee moet het worden.

En uiteraard nog wat accessoires zoals weegschaal/timer/maatkopje/temperatuurmeter om m’n espresso lekker op smaak te kunnen brengen.

Ik ga ervan uit dat de volgende machines toch wel beter in staat zijn om een lekkerdere espresso te maken dan een een wat goedkopere machine (zeg ong €250) van de elektronikagigant. Ook lees ik hier dat de QuickMills betrouwbaar zijn bij normaal onderhoud/gebruik.
Na enig zoekwerk (en veel leesplezier) op dit forum ben ik tot de volgende overweging (en deze volgorde) gekomen:
1) QM 820 (compact dus goed plaatsbaar maar helaas beetje plastic)
2) QM2820 (iets groter, mooier uiterlijk)
3) QM 3000 (groot, mooi, duurder, maar beter?)

De Rancilia heb ik ook nog overwogen maar ivm met (de voor mij dan) nadelen zoals opwarmtijd/grootte/water bijvullen via bovenkant valt deze voor mij helaas af.
Ik vind het eigenlijk wel de mooiste van allemaal....

Ook de hevelapparaten vallen voor mij af.

Twee vragen:
1) Inwendig zijn de QuickMills allemaal hetzelfde. In gebruik weet ik het niet? Iemand een suggestie?
Ik wil eigenlijk geen technische aanpassingen, zoals pid, andere pomp oid inbouwen. Daar lees ik hier veel over maar ik zie dat niet zitten. Dan liever evt mijn budget verruimen voor aan ander/beter apparaat (maar wel rekening houdend met mijn wensen)
2) Welke machines die niet op mijn lijstje staan komen evt in aanmerking om tot een beter resultaat te komen?

Ben benieuwd naar jullie suggesties.
Gr Peter

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: Overwegingen

Berichtdoor BucharestBlues » do 07 jan 2021, 15:40

Ha Peter,
Hier zelfde leeftijd en exact dezelfde koffie voorgeschiedenis (technivorm/encore + bialetti bij kamperen).
Sinds een week of wat Lelit Mara X + Specialita. Bevalt goed. Stoomt fijn. Stil in gebruik. Veel kleine dingen die hem voor mij aantrekkelijker maken dan de directe concurrenten.
Makkelijk om goede koffie uit te krijgen. Klein apparaat. In het echt mooier dan op de foto.
Ik zit kwa leercurve en bonen nog ver van de top - maar ben nu al blij.

Enige nadeel is dat hij redelijk wat water wegwerkt (is niet echt een probleem - maar omdat hij bij mij onder een keukenkastje staat is dat wat geklooi steeds). Nu met vilten voetjes hoop ik dat verschuiven makkelijker gaat. Anders eens kijken naar een modificatie die het overschot water terug voert naar de pomp (ik las zoiets op een Engels forum).

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Re: Overwegingen

Berichtdoor PeterH » do 07 jan 2021, 16:21

Dank voor je reactie,

Grappig: zelfde voorgeschiedenis.
De Lelit Mara X die jij hebt is een mooi apparaat maar voor mij heeft deze een aantal nadelen zoals te groot (diep), water bijvullen aan bovenkant, langere opwarmtijd ivm boiler) en boven budget (€1000 incl maler, evt wel oprekbaar indien machine beter kan presteren als de genoemde QuickMills)

Gr Peter

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Overwegingen

Berichtdoor GuidovW » do 07 jan 2021, 16:47

Ha Peter, welkom op het forum.
De Technivorm blijft een mooi apparaat en gaat er hier ook niet uit. :)

Zou je ook willen beginnen met iets handmatigs, zoals een Rok (of Robot), bijvoorbbeeld?
Kost niet veel, waardoor je meer aan de maler kunt besteden.
En als je later toch een machine wilt kan die er alsnog komen...

Succes met je speurtocht. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Overwegingen

Berichtdoor Dirk Jan » do 07 jan 2021, 19:43

21 Jaar koffie gezet met de QuickMill Aquaviva, de voorloper van de 2820 (denk ik). Bij kennissen de 820 in handen gehad en ik was steeds blijk dat wij de Aquaviva hebben. Hij staat stabieler waardoor je er prettiger mee werkt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Re: Overwegingen

Berichtdoor PeterH » do 07 jan 2021, 20:20

Dank voor de reacties!

@Guido
Geen handmatig apparaat voor mij, alhoewel het voor veel mensen een mooie oplossing zijn

@Dirk Jan
Je bedoelt dat de QM 820 wat wiebeliger is ivm het kleine oppervlak? QM 2820 zal stabieler zijn?

Gr Peter

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overwegingen

Berichtdoor HanR » do 07 jan 2021, 20:28

Waarom geen tweedehands machine?
Voor het budget kun je een geweldige molen kopen en een heel aardige machine.

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Re: Overwegingen

Berichtdoor PeterH » do 07 jan 2021, 21:20

@HanR

Wil het liefst nieuw omdat ik er jaren lang mee wil doen. En knutselen is niet echt mijn hobby. Bij een tweedehands ligt dit natuurlijk eerder op de loer.
Ik weet dat dit laatste voor sommige juist de charme is.

Maar stel dat ik een 2e hands zou overwegen, welke zou dan een optie zijn, gezien mijn wensen?
Gr Peter

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Overwegingen

Berichtdoor goosman » do 07 jan 2021, 22:42

Wellicht een tweedehands 2820, laten servicen en upgraden (stiller pompje, OPV) door Peter de Goede (krijg je meteen Goede tips & tricks), zware filterdrager(s) erbij en je kunt jaren vooruit. Hoef je zelf ook niet te klussen. Lijkt me in combinatie met een Specialita een adequate beginset, zeker als het vooral om espresso en Americano gaat. Onderhoud van de QM is simpel. Warmt snel op (minuut of 10 is genoeg), de footprint is meer dan acceptabel, watertank zit in de zijkant. En gaat er een keer een rubbertje stuk dan kun je dat echt zelf makkelijk vervangen. Succes met je keuze en leercurve. O ja pin je niet teveel vast op de prijs van een goede pak bonen: liever 3 mooie espresso's op een dag dan 6 stuks die je niet meer dan tevreden stemmen....
Quickmill 2820 / Carimali M1

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Re: Overwegingen

Berichtdoor PeterH » vr 08 jan 2021, 06:46

@Goosman
Een nieuwe QM 2820 is binnen budget. Moet ik met upgrade die jij voorstelt mijn budget (€1000 incl Eureka maler) dan zo ver verhogen? Aan welk richtbedrag moet ik denken?
En eerlijk gezegd vind ik het dan toch wel beetje jammer om een nieuwe apparaat een kleine verbouwing te geven.
Is er een nieuwe machine op de markt die dit standaard aan boord heeft? (rekening houdend met mijn wensen)
Ik lees in dit forum dat dit veel gedaan wordt omdat je betere resultaten kunt halen. Ik weet alleen niet of het de (onbekende) meerprijs rechtvaardigt?

Ik realiseer mij wel dat het budget dan omhoog moet, maar ik zie zo’n machine wellicht over het hoofd?
Gr Peter


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron