Even Voorstellen

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor fransg » do 04 feb 2021, 10:27

Ja, een Aeropress staat ook nog op mijn 'aan te kopen' lijstje
Op MP staan er vrij veel te koop, o.a.

https://link.marktplaats.nl/m1505918100
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 04 feb 2021, 10:39

Die had ik gezien, maar 20 (minimaal) + 6,50 euro verzenden, waar ik een nagelnieuwe compleet voor 31 (met gratis verzenden) koop??
Nope, unrealistische verkopers doe ik geen zaken mee, ook de mededeling zgan rechtvaardigt geen bijna nieuw prijs.
2e hands, max 15 zodat het geheel met verzenden rond de 20 uit komt, en anders binnenkort maar eens een nieuwe kopen. Jammer hoor dat mensen denken dat hoge bedragen vragen voor 2e hands werkt. Ik zie soms prijzen boven verkoop prijzen voorbij komen (bv een Graef CM 800 voor 150 euro oid waar een nieuwe een tientje minder kost (op zijn minst, ik heb een tweede kans exemplaar gekocht voor 89,-), daar heb ik overigens mijn stiefzoon blij mee gemaakt, prima ding voor filter koffie.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 04 feb 2021, 10:49

Hoe zit het overigens met koffie malen voor een Aeropress? Is dat Espresso maling, of is het meer richting filter koffie?

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor Fisherman » do 04 feb 2021, 11:42

Hoe zit het overigens met koffie malen voor een Aeropress? Is dat Espresso maling, of is het meer richting filter koffie?
Blijf maar ver bij dat konijnenhol vandaan, Alice ;-).

Om je een beetje op weg te helpen; alles kan voor/met een Aeropress. Zo'n veelzijdige koffiebrouwer is het.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » do 04 feb 2021, 11:53

Hoe zit het overigens met koffie malen voor een Aeropress? Is dat Espresso maling, of is het meer richting filter koffie?
Blijf maar ver bij dat konijnenhol vandaan, Alice ;-).

Om je een beetje op weg te helpen; alles kan voor/met een Aeropress. Zo'n veelzijdige koffiebrouwer is het.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
[Snuffelt voorzichtig aan het aanlokkelijke konijnenholletje] Hmmmmmmm, boeiend!

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » vr 05 feb 2021, 09:44

Jay!! Mijn Naked Porta filterhouder EN het IMS 21gr bakje zijn beide binnen, de wondere wereld van PostNL, 20 minuten rijafstand in slechts 7 dagen..

Nu uitvogelen wat de beste koffie hoeveelheid is voor het grote bakje (lees; tot waar mijn distributie tool het kan uitvlakken) en welk bakje het beste werkt voor het Naked filter gebeuren.
Ik heb een eerste poging gedaan met mijn vertrouwde bakje met 17gr en het distributie tool uitvlakken, en een wonderbaarlijk goed resultaat, hele langzame start, die traag oploopt waarna alles verzameld tot een bredere koffie pilaar in het midden van het filterbakje die prachtige gouden banden krijgt tegen het einde van de 30 seconden, prachtige crema laag, weinig gespetter, zal wel wat anders worden als ik de grotere bakjes ga uitproberen ;-)

Koffie benut: Yellow Bourbon van 'Het Hoofdkwartier' lekker, maar wat vlak na de unwashed Java bonen (die me weer te heftig waren op sommige vlakken, vooral heel aanwezige zuren)
Toch kan ik me voorstellen dat dit een 'fall back' boon word, een beetje een allemansvriendje ;)

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » za 20 feb 2021, 20:28

De afgelopen paar dagen op de Silvia na het koffie zetten met het blind filter bakje ge-backflushed zonder toevoeging. Verbazend wat een bende er nog uitkomt! Ik had verwacht dat mijn gebruikelijke flush na het zetten alle troep wel wegspoelde, neen dus, dit zit dus nu in mijn 1x per dag regime, na het produceren van het laatste bakje.
Zo leer je elke dag wat nieuws 😋

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor manduca » ma 22 feb 2021, 09:45

Ik deed altijd een backflush zonder schoonmaakmiddel na elke zet-sessie. Had het blindfilter standaard in het originele portafilter zitten die ik toch niet gebruikte (deed alles met de naked).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor RoosW » ma 22 feb 2021, 10:03

Als ik ooit nog eens mijn RVS Tamper binnenkrijg zal ik zeker ook vaker de naked gebruiken, maar op dit moment is het distributie tool gebeuren niet afdoende om spuiters te voorkomen, dus liever de veilige (lees minder rommel|) weg gekozen.
Mijn tool heeft een uitstekende rand waardoor ie slechts in beperkte mate het mandje in zakt, hij levelt de koffie prima hoor, maar drukt de zaak niet goed genoeg aan om problemen geheel te voorkomen.
Zelfs 20 gr in het 21 gr IMS mandje geeft nog steeds channeling en dus gesputter en gespuit, en mijn vrouw was woest omdat de raambekleding onder de koffievlekken zat na een nogal enthousiaste koffie explosie.
Al met al veiliger voor mijn hobby en mijn gemoedsrust als ik dat niet meer laat gebeuren :lol:

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Even Voorstellen

Berichtdoor manduca » ma 22 feb 2021, 10:27

Doe je voor nu het blindfilter in de naked.
Het is meer dat je niet steeds het bakje eruit hoeft te halen.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron