DeLonghi 4200s

Strk24
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 09:13

DeLonghi 4200s

Berichtdoor Strk24 » di 02 feb 2021, 19:06

Forums
Keuken
DeLonghi espressomachine esam4200
REAGEER
NIEUW ONDERWERP
Niet meer volgen
Bobstr
26 jan 2021
Favoriet toevoegen
#1
Beste allen,

Ik heb een probleem met mijn apparaat.
Op het moment dat de koffie uit het apparaat zou moeten stromen, gebeurt dat niet.

Om te beginnen lijkt het water binnen het apparaat rondgepompt te worden na inschakelen (binnen het apparaat zie ik in ieder geval een slang gevuld met water). De vaste spoeling met water door beide spuitkoppen start ook telkens gewoon.

Op het moment dat ik startknop indruk, worden de bonen netjes gemalen. Wanneer aansluitend de koffie eruit zou moeten stromen, gaan twee controle lampjes aan (knipperend), zie afbeelding in mijn reactie op dit bericht. Het betreft het tweede en derde lampje vanaf links gezien (het waarschuwing symbool en het symbool van het wateropvang bakje). Volgens de gebruiksaanwijzing zou obv deze signalen het trechter van de voorgemalen koffie verstopt zijn en daarom schoongemaakt dienen te worden. Deze is echter helemaal schoon en vrij van verstopping. Ik gebruik nota bene nooit snelfiltermaling en dus ook niet het vulgedeelte voor snelfiltermaling koffie. Ik gebruik alleen bonen die ik in de daarvoor bestemde vulbak aanvul (vanaf de bovenzijde gezien het linker vulbakje).

Een andere oorzaak van het probleem zou volgens de gebruikershandleiding een ernstig vervuilde binnenruimte rondom de zetgroep kunnen zijn.
Deze ruimte inclusief zetgroep heb ik grondig gereinigd. De support waarin de zetgroep beweegt heb ik voor de volledigheid losgedraaid, schoongemaakt en ook de omgeving rondom vrij gemaakt van koffie prut. Als laatste heb ik de zetgroep gereset zoals in handleiding beschreven. Het espressoapparaat schuift deze vervolgens weer in de juiste positie op het moment dat ik de machine aanzet.

Ik heb zelfs onlangs een compleet nieuwe zetgroep module gekocht en in mijn apparaat getest; helaas was het probleem hiermee niet opgelost.

Verder is de spoeling door de spuitkoppen met water voor en na inschakelen van de machine in orde, dit doet hij telkens prima. Ik heb voor de volledigheid het apparaat verder ook maar eens een ontkalkingbeurt gegeven, dit doet het apparaat mijn inziens prima en volledig.

Uiteraard zijn zowel het koffie-opvang bakje als het water opvang bakje schoon en leeg, de watertank is schoon en voldoende gevuld met schoon kraanwater.

Opvallend: De koffie die na het indrukken van de startknop gemalen wordt (wanneer ik tevergeefs een koffie wil maken), komt uiteindelijk droog en in poedervorm in het opvang bakje.

Ik hoop van harte dat iemand mij zou kunnen helpen met advies!

Bvd
Laatst gewijzigd door Strk24 op di 02 feb 2021, 22:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Strk24
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 09:13

Re: DeLonghi 4200s

Berichtdoor Strk24 » di 02 feb 2021, 20:31

Dit is het voorbeeld
Bijlagen
IMG_20210202_202856.jpg
Dit zijn de twee controle lampjes die gaan branden nadat de hele voorbereiding (malen, pompen etc.) heeft voltooid en de koffie zou moeten beginnen met uitstromen

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: DeLonghi 4200s

Berichtdoor Barista74 » wo 03 feb 2021, 07:56

Wanneer heb je voor het laatst reinigingstabletten gebruikt?
Het kan zijn dat er ergens wat verstopt zit. Op zich wel vreemd omdat hij bij het aan en uitzetten wel spoeling geeft.

Misschien helpt het om hem schoon te maken met een reinigingstablet:
Zet de machine aan en laat hem opwarmen en spoelen. Gooi een schoonmaaktablet in de filterkoffie. Zet de machine uit via de knop op de achterkant (of de stekker). Zet de machine weer aan terwijl je de stoom en dubbele koffie weer inhoudt. Hij staat nu in testmodus. Druk op de espressoknop. De motor draait de zetgroep omhoog. Druk op de stoomknop. Hij gaat nu water pompen. En er komt witte vloeistof uit. Doe dit 5 keer met tussenpozen van 5 minuten. Zet hierna de machine weer uit en aan via de knop of stekker en zet twee keer een grote bak koffie.
https://www.koffiestrateeg.nl/2020/04/t ... -Magnifica
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Strk24
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 09:13

Re: DeLonghi 4200s

Berichtdoor Strk24 » wo 03 feb 2021, 19:23

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.
Ik heb het apparaat inderdaad nog nooit met reinigingstabletten gespoeld.

Ik ga het zeker proberen op de manier zoals u beschreef. De tabletten worden snel besteld!
Hopelijk brengt dat succes!

Nogmaals dank.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: DeLonghi 4200s

Berichtdoor Barista74 » wo 03 feb 2021, 21:36

Fijn. Laat maar weten of het gewerkt heeft.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Strk24
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 09:13

Re: DeLonghi 4200s

Berichtdoor Strk24 » wo 10 feb 2021, 20:07

Beste Barista,

Helaas heeft het niet gewerkt.
Ik vermoed dat de link die u stuurde ook misschien van net een ander type apparaat is. Wanneer ik het tablet boven in de bak voor filterkoffie gooi, valt hij door het gat naar beneden en kom onderin los terecht.
De reset lijkt wel te lukken, de drie controle lampjes gaan aan. Ik heb wel het idee dat de zetgroep dan automatisch al omhoog is gebracht. Ik heb ook niet echt een specifieke espresso knop. Enkel de draaiknop (helemaal naar links gedraaid is espresso stand). Ik heb alleen een één kops of twee kops koffie knop.
Hij pompt niet perse water wanneer ik de stoomknop indruk (dat doet het apparaat reeds als ik hem aanzet (de eerste stap, voor je hem uitschakelt om hem daarna weer met die knoppen ingedrukt aanzet voor het reset proces).
De witte stoom komt er zo niet uit bij mij.
Ik heb nog eens op internet gezocht naar tips:

https://komtra.de/forum/index.php/Threa ... Testmodus/

Deze stappen hebben ook niks uitgehaald helaas.
Ik heb m'n zetgroep overigens nog eens eruit gehaald, toen ik het apparaat vervolgens aanzette, schoof het support gedeelte helemaal naar boven en blijft daar nu ook staan (ook wanneer ik het apparaat meerdere keren aan en uitzet helaas..)

Ik weet niet meer wat ik nog kan doen..

Gr Bob

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: DeLonghi 4200s

Berichtdoor Barista74 » wo 10 feb 2021, 21:37

Het linkje komt van mijn eigen site. Dit was wat ik vorige keer gedaan had. Ik herinner me inderdaad dat hij de tablet er gelijk doorheen gooide. En dat de zetgroep op de juiste stand wordt ingesteld. Ik heb niet het idee dat je de testmodus stand gevonden hebt. In de testmodus kan je los de zetgroep heen en weer bewegen en de pomp aan /uit zetten. Hierdoor kan je handmatig een schoonmaak procedure uitvoeren.

Ik heb zelf de machine niet bij de hand en kan je dus niet verder helpen. Het lijkt me handig om met de juiste knoppen en aanvullende filmpjes de testmodus te vinden en de zetgroep op de juiste plek te zetten.

Met espresso knop bedoel ik de enkele koffie kop.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Strk24
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 09:13

Re: DeLonghi 4200s

Berichtdoor Strk24 » wo 10 feb 2021, 21:58

Ok bedankt de reactie.
Dan ga ik proberen die reset modus toch te krijgen, misschien dat ik inderdaad daar toch onterecht vanuit ben gegaan dat dat wel gebeurd is.

Ik laat het weten wat er zal gebeuren!

Nogmaals dank


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron