Voorstellen

Ardjanb
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 16:39

Voorstellen

Berichtdoor Ardjanb » wo 13 okt 2021, 21:33

Goedenavond!

Na luttele uren vermaak met het lezen van informatie en verlekkerd kijken naar plaatjes van de machines die hier langskomen, besloten me eens aan te melden. Ik ben Ardjan, 27 jaar oud, werk als consultant (en krijg dus een hoop vieze koffie aangeboden bij klanten), wonend in een klein dorpje onder de rook van Amersfoort en heb een hier gedeelde liefde voor lekkere koffie.

Het begon allemaal met oma's opschenk-koffie en ze was hier minutieus in, de bonen werden met de hand gemaald (DE, want vroeger was dat lekkere koffie, maar dat zij haar vergeven) en dan werkt langzaam heet water opgegoten. Thuis werd er altijd filterkoffie gedronken, op een paar maanden verstandsverbijstering na, waarbij perongeluk een Senseo werd gekocht. Niet veel later volgde er een Jura en daar zweren ze nog steeds bij.

Bij het kopen van een huis werd er een volautomaat Siemens EQ7 Plus aangeschaft, na vergelijken van verschillende koppen koffie. Voordeel tov van de (duurdere) Jura van ouders: Meer smaak uit dezelfde boon en een fatsoenlijk schoon te houden zetgroep.

Na een paar maanden Simon Levelt Palermo gedronken te hebben met wisselend enthousiasme (soms net een beetje voorbij z'n top, vette, ietwat ranzige bonen) begon de zoektocht naar andere bonen. Uiteindelijk overal wat proefpakketjes besteld en zo drink ik nu al een tijdje wat verschillende bonen van Fascino.

En nu, tijd voor een volgende stap. Na toestemming van de baas thuis (drinkt alleen sloten melkschuim met wat koffie), is de zoektocht naar een semi begonnen. Nieuw, tweedehands, alle opties staan open. De voorwaarden van thuis; moet lang mee gaan en moet mooi op het aanrecht staan en een extra hypotheek is geen optie.

De opties qua machines waar ik momenteel naar kijk:
ECM Mechanika IV
Lelit Bianca v2
Rock Giotto

Malers:
G-Iota
Niche Zero
Eureka Mignon XL

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor Keyser » wo 13 okt 2021, 21:46

Welkom! Leuk nog een hobbyist uit dezelfde omgeving!

Leuk dat je gaat upgraden. Misschien is de Eureka Oro Single Dose ook wat voor je. Die heeft dezelfde schijven als een XL, maar is net als de Niche en G-iota op single dosen gericht. Hij moet alleen nog uitkomen. Tegen die tijd zal ik hem met mijn Niche vergelijken.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Voorstellen

Berichtdoor Marcje » wo 13 okt 2021, 22:15

Welkom! Over malers kunnen we eindeloos babbelen, maar het is wel handig om voor jezelf te bepalen of je wilt gaan single dosen, of een maler met een hopper wilt gebruiken. Het eerste is vooral handig als je vaak verschillende bonen in huis hebt, en regelmatig wisselt van boon.
Met de apparatuur die je op het ook hebt kun je iig prima koffie zetten, daar ligt het niet aan ;-)
dus...

Ardjanb
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 16:39

Re: Voorstellen

Berichtdoor Ardjanb » wo 13 okt 2021, 22:29

Daar ligt deel van mijn twijfel inderdaad. Op dit moment heb ik nooit meer dan 2 soorten bonen in huis, dan blijven ze vers genoeg en zijn de verzendkosten nog enigszins in verhouding met de bonen. Nu wissel ik op dit moment pas wanneer de bonen op zijn, het leuke aan singledosen lijkt me dat je door de dag heen kun wisselen. Het probleem met singledosen is dan weer dat je niet 'even snel' een shot kan trekken, omdat je je bonen moet afwegen e.d.

Wat zijn de grootste voor- en nadelen voor jullie om singledose of juist een hopper te gebruiken?

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen

Berichtdoor Keyser » wo 13 okt 2021, 22:46

Voordelen in mijn beleving:
- Gemakkelijk wisselen tussen bonen.
- Bonen blijven vers, ze zitten niet in de hopper.
- Je krijgt de hoeveelheid koffie eruit die je erin gooit. Bij een timer kan dat wel eens in kleine mate wisselen.
- Weinig retentie, al krijgen steeds meer molens dat. De XL heeft dat bijvoorbeeld ook.

Bij meerdere espresso weeg ik een aantal porties vooraf af. Daarna merk je er niets van in je workflow. Ik vind het erg meevallen wat het in tijd kost. Dit terwijl ik het kwasten van mijn oude horeca molen wel hinderlijk vond.

Met timer is minder handelingen, sneller, gemak. Wel bonen in je hopper. Al kan je sommigen single dosen. Minder precies in het gewicht dat er aan koffie uit komt.



Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » do 14 okt 2021, 15:31

Welkom Ardjan.
Amersfoort is booming! :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Ardjanb
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 16:39

Re: Voorstellen

Berichtdoor Ardjanb » ma 25 okt 2021, 22:05

Dank voor de uitleg en het welkom :)

Inmiddels zijn er zowel een machine als een maler;
Machine is een ECM Mechanika IV geworden (via forum tweedehands)
Maler is een Eureka Mignon Specialita geworden, heb het verschil tussen beiden mogen proeven en dat maakte dat ik heb de 300 euro verschil niet waard vond. Leuke aan een Eureka vind ik dat hij om te bouwen is tot SD maler als ik dat leuk vind.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik82 en 12 gasten

cron