Wil me graag even voorstellen.

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor Warheart » ma 13 dec 2021, 21:29

Dit klopt inderdaad!

Als je de molen er uit haalt en naar de cijfers bij de schijven kijkt, staat hij standaard op "6" afgesteld.

Ik heb deze verdraait en staat bij mij nu op 2. Doorgaans via maalstand instellingen maal ik tussen graad 7 en 10 zo'n beetje, afhankelijk van de boonsoort. Die "top burr" adjustment uit het filmpje was mijn eerste weg naar daadwerkelijk rustige extractie voor elkaar krijgen.
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Jd gouda
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor Jd gouda » di 14 dec 2021, 13:37

"Leuk: om te lezen at het zo herkenbaar is. De oracle touch heb ik ook naar staan te kijken, maar heb het wat minder op een touch screen, vind het metertje er wat "fancyer" uitzien en vond het een te hoog bedrag gezien ik voor 99% alleen espresso drink.

vraag uit nieuwsgierigheid: hoe bevalt / beviel het automatisch tampen in de oracle touch?

De maler valt me (nog) niet heel erg tegen. Ik had het filmpje om het nog fijner te krijgen reeds gezien. Echter nog niet nodig gehad. krijg tot nog toe de maalgraad zo fijn dat er werkelijk mar 3 druppels in een minuut uit komen. dat had ik na alle verhalen niet verwacht.

De temperatuur heb ik om te proberen wel 2 graden hoger gezet en komt voor mij de smaal ten goede. De Black betty staar bij mij ook te wachten om te proeven. zal wel ricjtong het weekend worden dan is de vintage espresso mix op. Ben erg benieuwd.

Voor wat betreft de lichtere bonen. vallen daar de yellow bourbon onder en is dat met mijn machine af te raden?

groet,

Joas

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor RoosW » di 14 dec 2021, 13:51

Mijn zoon gebruikt dat Tampen wel, maar mopperd dat hij elke keer de handel heel nauwkeurig schoon moet maken anders werkt het niet goed.
Als ik dan kijk hoe weinig gedoe en tijd het is met een goedkope 'Leveler tool' en/of een normale Tamper, vraag ik me af of je dat nu echt moet willen..

Jd gouda
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor Jd gouda » wo 15 dec 2021, 15:51

Daar kan ik me wat bij voorstellen.
Verder ben ik van mening dat alle handelingen zelf doen onderdeel is van de beleving.
En stiekem ben ik van mening dat je het zelf altijd beter doet als een machine geautomatiseerd.

Jd gouda
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor Jd gouda » za 18 dec 2021, 17:22

Het begint bijna een wat drink je nu draadje te worden, maar wou graag mijn enthousiasme ergens kwijt.
Zoals ergens eerder in dit topic gemeld is zou de black Betty van hoofdkwartier het goed moeten doen op een sage met ingebouwde maler.

Dat blijkt inderdaad een voltreffer te zijn.
Wat een heerlijke boon is dat! Bovendien ook perfect in te stellen. Ik ben blij. Hulde aan de heren van hoofdkwartier.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor RoosW » za 18 dec 2021, 18:44

,👍🏻

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor Warheart » za 22 jan 2022, 15:32

Yes! En zo zit ik momenteel aan de Vintage espresso van Hoofdkwartier. Zijn een stel vakmannen daar met een geweldige kwaliteit bonen (genoeg geslijmd nu, Pti? :lol: )

Ik heb de gewone Touch variant specifiek gekocht omdat ik graag zelf dranken wilde toevoegen en door de onscreen timer een hoop gedoe bespaar met registreren per boon.

De Oracle heb ik dan nooit over gedacht want vertrouwen in een dergelijke automatische tamper, dat heb ik dan weer niet. Daarnaast, wetende dat de Sage niet het eindstation is, beter om zelf te leren je puck te preppen.

Anyway. Ik kan dus nergens de temperatuur verschillen vinden, als ik 1 stand minder kies dan de "ideale" temperatuur. Maar om daar ook nog eens wat mee te gaan spelen, dat is wel een goeie!
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor ErikvW » za 22 jan 2022, 22:52

De Solis Grind & Infuse die ik heb is zelfde machine als de Barista Express maar met een ander naamstempeltje. Die staat standaard op 93 graden in het midden. Ik heb ook de grinder bijgesteld naar stand 3 van de Burrs en ik zit nu op het wiel op stand 2.

Espresso loopt nu prima, met mijn bonen had ik wel wat veel zuur. Ik heb dat opgelost door iets minder te dosen en nu 17 in en 40-45 uit te doen. En ik heb de machine gemod om tot max 9 bar te laten lopen. Kost wel wat meer water, ik haal nu 4 Caps uit 1 volle tank.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor Warheart » zo 23 jan 2022, 00:42

En ik heb de machine gemod om tot max 9 bar te laten lopen. Kost wel wat meer water, ik haal nu 4 Caps uit 1 volle tank.
Hier ben ik wel heel benieuwd naar! Hoe die mod uit te voeren is. Wellicht kan ik daar ook wel wat mee nml!
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Wil me graag even voorstellen.

Berichtdoor ErikvW » zo 23 jan 2022, 08:34

De mod staat stap voor stap beschreven in mijn voorstel-post: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic. ... 60#p134471, 7e post op pagina 1. Opgelet, mijn machine is niet meer in garantie. Als je vragen hebt over de mod dan ben ik er, ik vind het een nuttige en heb er plezier van.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fob en 10 gasten

cron