Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Berichtdoor ErikvW » wo 23 mar 2022, 11:03

HeinK, om dit soort heldere uiteenzettingen blijven mensen naar dit forum komen. Geen speld tussen te krijgen, hulde.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

zj98
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 10:26

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Berichtdoor zj98 » wo 23 mar 2022, 14:01

@HeinK heel erg bedankt (serieus!) voor de zeer uitgebreide uiteenzetting.

De t-splitsing "upgraditis"/"downgraditis" ken ik maar al te goed van de audio hobby :oops: Daar heb ik van geleerd wat jij eigenlijk ook al zegt: niet gelijk doorstomen naar het allerduurste voor je eerste aankoop (alhoewel ik die fout hier weer bijna maakte), want voor je het weet haat je het stiekem om platen te draaien en dan zit je met 3 sets speakers, 2 phono amps, meerdere platenspelers, en luister je toch weer naar Spotify. Of Tidal. Of YouTube. ;)

Dus mijn inzet nu is: koop iets wat goed genoeg is (I know, I know... dat is extreem relatief en/of subjectief, maar ik bedoel eigenlijk, iets waarmee het in theorie mogelijk is iets drinkbaars tot misschien wel lekkers te produceren), en ontdek daarmee of we onze ambitie "zelf espresso maken met vers gemalen bonen" waar kunnen maken. Op dit moment denken we (fantaseren we?) dat we het leuk gaan vinden te experimenteren met de juiste verhoudingen der dingen, om zo veel te leren en daarnaast hopelijk ook iets lekkers of anders drinkbaars te produceren, maar je weet pas of het wat is als je het probeert. We zoeken dus misschien eigenlijk wel iets waarmee het mogelijk is zo veel mogelijk te leren :)

Jouw advies kort quotend: "koop nieuw (...) voor minder dan jullie initiële budget en besteed een gedeelte van het bespaarde bedrag aan het samen volgen van een leuke baristacursus"... waar moet ik dan bijvoorbeeld aan denken? Ik heb wel redelijk goede indrukken langs zien komen van Lelit Anna, QuickMill, Sage, Gaggia, etc., maar ik kan nog niet echt achterhalen welke machine geschikt zou zijn voor veel leren en toch (semi-) lekkere koffie drinken voor dat kleinere budget.

Ik hou me trouwens ook aanbevolen voor tips voor leuke baristacursussen 8-)

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Berichtdoor manduca » wo 23 mar 2022, 14:23

Ik zou voor een Silvia met PID gaan. Super degelijk, makkelijk te onderhouden, volop onderdelen te krijgen en een enorme restwaarde.
En dan gewoon via Han of Peter voor de goede service.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Berichtdoor Dirk Jan » wo 23 mar 2022, 17:12

Ik heb een Silvia met PID van Peter de Goede en daar heb ik heel goede ervaringen mee. Goed te bedienen, goed te onderhouden en er komt goede espresso uit. En het was ook prettig 'zaken te doen' met Peter.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

zj98
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 10:26

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Berichtdoor zj98 » wo 23 mar 2022, 18:16

Ja, hoe langer ik erover lees op internet, hoe meer het uitkristalliseert dat de Rancilio Silvia een goed en ook mooi "mod-able" apparaat is. Als optie blijft het alleen voor ons op dit moment even steken in de "moet nieuw zijn" en "niet een arm en een been uitgeven" ideeën ;)

Omdat sommige mensen in huize zj98 mijn eindeloze gezever zat zijn (jullie hebben blijkbaar een hogere tolerantie voor mijn gezever... haha :lol: ) moesten er knopen doorgehakt worden :oops:

We zijn gegaan voor een Gaggia Classic Pro (@ArjenT5R ;) ) in combinatie met een Feldgrind handmaler.

Heel erg bedankt voor al jullie geduld en goede uitleg en behulpzame tips! Zodra er dingen binnen zijn en er enige espresso in een kopje gelopen is die met een onvertrokken gezicht te drinken was, kom ik nog even terugrapporteren alhier :D :D

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Berichtdoor Dirk Jan » wo 23 mar 2022, 18:25

Goede actie!
Veel plezier en we horen en zien het graag!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Berichtdoor ArjenT5R » wo 23 mar 2022, 19:05

Goede keus en ook genoeg mods voor de gaggia dus!
Zou zeker de opv modden dat die 8 bar doet en eventueel pid dus :mrgreen:

Of hebben nieuwe dat standaard al tegenwoordig?

Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 163
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Re: Advies voor overstappen op niet-cupjes espresso

Berichtdoor HeinK » do 24 mar 2022, 14:18

Gefeliciteerd met de aankoop! Indertijd was de Gaggia Classic mijn eerste espressomachine! Toen al een prima apparaat. Die handmolen zag ik even niet aankomen. Ik ben benieuwd of al dat malen gaat bevallen. In ieder geval neemt de molen weinig tot geen ruimte in op het aanrechtblad!


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten