Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor Douwetje » vr 07 okt 2022, 13:14

Hallo allemaal,

Ik zal mijzelf even voorstellen, ik ben Douwe, 26 jaar. Ik ben over de afgelopen jaren steeds meer koffie gaan drinken en heb nu besloten om passende machines aan te schaffen. Ik heb een 2e hands Rancilio Silvia V3 (2011) gekocht samen met een Eureka Mignon. De Silvia is 5 jaar niet gebruikt, dus leek het me verstandig om alles uit elkaar te halen om te kijken wat de staat van alle onderdelen is en deze te reviseren voordat ik de machine aanzet. Hier heb ik een paar vragen over, dus ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen met een hele waslijst.
Ik ben bezig met het uit elkaar halen van de machine en tot nu toe ben ik niet ontevreden met de staat van de machine. Er was wel een boilerboutje die wat vastgeroest was, maar nadat ik wat WD-40 had laten inweken kon ik die ook losschroeven. Ook wat water geknoeid omdat ik dacht dat de boiler leeg zou zijn. Ik zal wat foto’s toevoegen van het resultaat tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een lijst gemaakt van de onderdelen die ik wil reviseren, welke materialen ik hiervoor nodig heb en hoe ik dit wil doen. Voor jullie zal dit waarschijnlijk standaard informatie zijn, maar ik wil graag alle onderdelen in een keer bestellen en niet halverwege erachter komen dat ik dingen vergeten ben (grote kans dat dit nog steeds zal gebeuren, maar hiermee hoop ik de kans te verkleinen). Zouden jullie mij kunnen helpen om te kijken of mijn lijst compleet is, of dat er nog dingen missen?

Zetgroep:
Nodig:
- Nieuwe douche
- Pistonring
- Papieren opvulring (misschien nodig)
- Klemveer filterdrager (wellicht niet nodig)
- Smeerpasta oortjes filterdrager

To do:
Zetgroep uit elkaar halen, onderdelen in zetgroep reiniger leggen (of is soda een beter eerste optie?). Douche, pistonring en klemveer vervangen. Alles weer monteren en smeerpasta op de oortjes van de filterdrager plaatsen.
De sproeier ziet er volgens mij nog goed uit (wel vies, maar dat is wel schoon te krijgen), dus ik denk dat ik die niet hoef te vervangen.

Boiler:
Nodig:
- Boilerpakking
- 6 RVS boutjes

To do:
Boiler uit elkaar halen onderdelen in ontkalkmiddel leggen (kan ik de bovenkant van de boiler gewoon in ontkalkmiddel leggen, is dit niet slecht voor het verwarmingselement? Ik had al gelezen dat het niet handig is om de contacten in de oplossing te leggen.). Daarna nieuwe boilerpakking plaatsen en vastzetten met nieuwe boutjes.
Is het ook verstandig om de warmtegeleidende pasta te vervangen onder de thermostaten?

Stoomkraan:
Nodig:
- O-ring stoompijp
- Rubber afsluiter stoomkraan
- O-ring spindel

To do:
Stoomkraan uit elkaar halen, behuizing in ontkalkmiddel leggen. O-ringen en rubber afsluiter vervangen, hittebestendige siliconenvet toevoegen en weer in elkaar zetten.

OPV:
Nodig:
- Afsluiter overdrukventiel
- Misschien nieuwe O-ring en veer

To do:
OPV uit elkaar halen, onderdelen in ontkalkmiddel leggen en afsluiter vervangen, wat hittebestendig vet toevoegen en in elkaar zetten. Is het verstandig om de o-ring en de veer ook meteen te vervangen, of is dit afhankelijk van de staat van deze onderdelen?


Overig:
- Zijn er nog overige onderdelen waar ik onderhoud aan moet plegen? Is het bijvoorbeeld verstandig om ook de pomp te vervangen, of is deze vaak nog goed als hij het doet?
- Na installatie van alles wil ik door de gehele machine ontkalkmiddel laten lopen en een aantal keren backflushen, zodat alle overige delen die ik niet uit elkaar gehaald heb ook ontkalkt worden.
- Welk ontkalkmiddel kan ik het beste gebruiken? Ik heb nog een fles ontkalkmiddel staan (https://hg.eu/nl/producten/hg-eco-koffi ... nzuur-0-5l), ik neem aan dat ik dit ook kan gebruiken voor het ontkalken van mijn onderdelen. Op het forum lees ik dat mensen ook een citroenzuuroplossing gebruiken om onderdelen te ontkalken. Werkt dit beter, of is dit simpelweg goedkoper dan een kant en klare oplossing kopen?
- Nadat ik de OPV uit elkaar heb gehaald zal ik hem weer in moeten stellen op +- 9bar, hiervoor zal ik een manometer nodig hebben. Ik zie dat er manometers zijn die je op de portafilter vastschroeft, maar ik vind het een beetje zonde om deze voor 1x aan te schaffen. Klopt het dat het ook mogelijk om direct een manometer in mijn machine te bouwen? Dat ik hiervoor een t-stuk, leiding en een manometer nodig heb en die na de pomp kan plaatsen? Of is het beter om de OPV af te stellen met een portafilter manometer?
- Nu ik de machine toch open heb, lijkt het me nuttig om ook meteen de boiler (en misschien de pomp) te isoleren (zeker met de prijzen van nu). Weet iemand of dit veel effect heeft en met welk materiaal ik dit het beste zou kunnen doen?

Verder zit ik te kijken naar waar ik deze materialen ga kopen. Ik zit te denken aan drtradingshop/vanpommeren, of zou ranciliosilvia.info dit ook verkopen (ik heb redelijk wat informatie over de machine van zijn website gehaald, dus dan leek het me ook net om hier materiaal te kopen als dit mogelijk is), of is er nog iemand anders die dit allemaal verkoopt?
Laatst gewijzigd door Douwetje op ma 07 nov 2022, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 163
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor HeinK » vr 07 okt 2022, 13:31

Welkom! Leuke introductie. Het ziet ernaar uit dat je je nieuwe machine echt van binnen en van buiten gaat kennen voordat je je eerste espresso maakt. Heel leuk.

Zelf heb ik nog nooit een hele machine aangepakt, dus ik heb niet veel tips. Persoonlijk zou ik bij zo'n project er niet naar streven alles in één keer te bestellen. En de vibratiepomp zou ik me geen zorgen over maken. Die gaat waarschijnlijk nog wel een tijdje mee, en zo niet, dan is die zo besteld en vervangen. In ieder geval heel veel succes en plezier toegewenst met dit leuke project.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor RoosW » vr 07 okt 2022, 16:04

Welkom, en wat een degelijke manier om te starten :)
Voor onderdelen gaan velen van ons naar Van Pommeren (Utrecht) of D.R. Trading (als je beide zoekt met als extra onderdelen en espresso, kom je een heel eind). Te samen hebben ze denk ik wel alles wat je nodig hebt, ik zou zelf geen soda gebruiken, Cafiza of een soortgelijk product is hier voor gemaakt, het is waarlijk schokkend hoeveel bende er van sommige zaken nog af kan komen.

Veel succes, en ik ben benieuwd naar je vooruitgang, ik hoop dat je zo nu en dan even wat post om ons op de hoogte te houden :D

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1502
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor Dirk Jan » vr 07 okt 2022, 18:49

Welkom en mooi project!.
Zelf heb ik een Rancilio V2, via ranciliosilvia.info en die heeft hem getuned om zo maar te zeggen. Of hij onderdelen verkoopt, dat dacht ik niet. Ook een adres is https://www.kafko.nl/
Veel plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor manduca » ma 10 okt 2022, 09:51

Leuk klusje. Heb ik vaker gedaan (met V1's). Onderdelen haalde ik bij van Pommeren. Denk dat hij alles wel heeft. Volgens mij heeft hij standaard revisiesetjes zelfs.

Contacten van het element moeten inderdaad niet in het zuur. Dus deze netjes boven water houden.

Koffieviezigheid verwijderen -> Cafiza
Kalk verwijderen -> citroenzuur

Succes!

PS: alleen je eerste foto doet het....
PPS: je machine heeft geen piston, en dus ook geen pistonring.....je bedoelt portafilter of filterhouder
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor Douwetje » ma 07 nov 2022, 22:18

Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen, ik heb de niet werkende foto's opnieuw geüpload (iemand tips hiervoor om te voorkomen dat dit opnieuw gebeurd? Ik heb de foto's nu in Google Photos geüpload).

Het heeft even geduurd, maar ik heb niet stil gezeten. Ik heb alle onderdelen uit elkaar gehaald, gereviseerd, de boiler geïsoleerd en ik heb ook een manometer geïnstalleerd. Nadat ik de gehele machine in elkaar had gezet kwam er echter geen water uit de zetgroep. Dit was eerst even een schrikmoment, maar nadat ik ook het 3-wegventiel uit elkaar en ontkalkt had werkte alles gelukkig weer.
Toen ik toch de gehele machine open had leek het me een goed moment om direct een PID te installeren. Ik heb rondgekeken naar verschillende opties, maar veel opties vond ik of redelijk duur, of niet echt mooi. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een DIY open source project (https://clevercoffee.de/), een project wat ik (volgens mij) nog niet eerder op het forum ben tegengekomen. Het is een PID die gerund wordt op een ESP32 met een mini oled display en de PID kan geconfigureerd worden via een webpagina. De meeste instructies zijn in het Duits, maar met mijn middelbare school Duits en veel Google translate is het installeren goed te doen. Er is ook een forum waar vragen erg snel beantwoord worden en iedereen erg behulpzaam is. Het leuke aan dit project is dat je het zo uitgebreid kan maken als je het zelf wil, ik ben begonnen met alleen de PID, maar het is ook mogelijk om de pomp en 3-wegventiel aan te sturen voor automatische shottimes en backflushes. Er zijn zelfs ook mensen die een weegschaal in de drip-tray geïnstalleerd hebben en aan het pressure profilen zijn met een druksensor.

Tot nu toe bevalt de machine me erg goed. Na 10-15 minuten is de machine erg temperatuurstabiel. Ik ben nu aan het spelen met het zetten van espresso's en schuimen van de melk. Ik merk hier al veel verbetering in, maar ik weet dat ik nog lang te gaan heb voordat ik de machine helemaal eigen gemaakt heb. Ik zal ook wat meer foto's plaatsen van het revisie proces en hoe de machine er nu uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ron74
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 10:30

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor Ron74 » di 08 nov 2022, 09:41

Tof om te zien, kan dit soort topics om een Silvia te reviseren ontzettend waarderen. Ik heb de mijne geheel laten reviseren bij Peter de Goede van Ranciliosilvia.info. Dus qua informatie zat je al direct goed. Mooi project dit.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor bobbee » di 08 nov 2022, 10:20

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

cjvanlissa
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 10:16

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor cjvanlissa » wo 15 mar 2023, 16:16

@douwetje mag ik vragen welke manometer je hiervoor gebruikt hebt? Ik ben al een paar weken aan het zoeken naar de juiste onderdelen voor de manometer mod, als je nog parts nummers hebt houd ik me ten zeerste aanbevolen!

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: Voorstellen en vraag over revisie Silvia V3

Berichtdoor Douwetje » wo 15 mar 2023, 17:03

@douwetje mag ik vragen welke manometer je hiervoor gebruikt hebt? Ik ben al een paar weken aan het zoeken naar de juiste onderdelen voor de manometer mod, als je nog parts nummers hebt houd ik me ten zeerste aanbevolen!
Leuk dat je ook een manometer wilt installeren, ook op een Silvia? Het type manometer maakt niet heel veel uit volgens mij, zolang de manometer het juiste drukbereik maar kan aangeven en je de juiste aansluitingen hebt voor naar de pomp. Ik heb gekozen voor de volgende manometer, omdat ik deze kon bevestigen met het metalen houdertje. Ook heb ik een wat langere leiding gekozen om minder last te hebben van de trillingen van de pomp (maar ik weet niet of dat veel uitmaakt). Ik heb de manometer direct na de pomp geplaatst met een T koppeling en teflontape gebruikt om de aansluitingen waterdicht te maken.
Manometer: https://www.drtradingshop.nl/a-49072912 ... escription
Leiding: https://www.drtradingshop.nl/a-61100314 ... escription
Koppelstuk: https://www.drtradingshop.nl/a-74927430 ... escription


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron