Beginner advies nodig, Gaggia Classic Pro of Profitec Go

Peter_P
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 nov 2022, 13:03

Beginner advies nodig, Gaggia Classic Pro of Profitec Go

Berichtdoor Peter_P » ma 07 nov 2022, 13:56

Beginner advies nodig van Gaggia Classic PRO users;

Allereerst iedereen super bedankt, ik lees al een tijdje mee en ik vind het heerlijk om alle verhalen van andere te lezen.

Mijn achtergrond;
Ik omschrijf mijzelf als een koffie liefhebber maar ook weer geen fanaat.
Afgelopen zomer 3 weken doorgebracht in Italië en daar toch weer geleerd dat koffie nog veel lekkerder kan zijn hoe ik het normaal drink.

Om die reden besloten dat de volautomaat verkocht gaat worden en er een pistonmachine/ half automaat moet komen met goede koffiemolen.
Een vriend van mij heeft een Sage Barista Touch, super makkelijk in gebruik maar ik kwam er al snel achter dat ik toch wel een stapje verder wil gaan/ handmatiger. (lees; Met iets meer moeite, minder geld besteden en (hopelijk) beter resultaat krijgen) en het experimenteren spreekt mij toch ook wel aan.

Mijn budget is (was) 1000 euro

Daarmee kwam ik bij de volgende opstelling (na veel reviews en online gezocht te hebben).

Koffiemolen:
Eureka Mignon Specialita - Ik had zelf ook voor de Silenzio willen gaan (zelf bonen wegen) maar mijn vrouw vindt dat een stap te ver gaan en zij moet het ook gaan gebruiken. Lang getwijfeld over de Baratza sette 270 (beide 400 EUR) maar het geluid/ design hebben voor de Eurka laten kiezen.

Lange inleiding, nu komt mijn vraag;

Pistonmachine/ automaat:
Wat ik belangrijk vind: 58mm filter / kwaliteit/ goede steamer
Na veel lezen e.d. kwam ik uit bij de Gaggia Classic Pro. Deze machine krijgt veel lof er zijn veel accessoires beschikbaar en mocht er in de toekomst een probleem komen dan kan je makkelijk onderdelen vinden.
De prijs 430 EUR is ook fijn want dan blijft er nog wat budget vrij voor wat leuke accessoires.

Waar ik alleen heel erg nerveus van ben geworden, zijn alle verhalen over 'temperture surfing' dat de temperatuur niet stabiel is en dat de koffie daardoor te koud uit de machine gaat komen of dat je lang moet wachten/ bijsturen voordat je een koffie kan maken.
Nu is er een DIY om een PID achteraf in te bouwen maar dat zie ik mijzelf niet zo snel doen.

Nu heb ik ook de Profitec GO gevonden, deze heeft als extra een PID ingebouwd en drukmeter (volgens mij de goedkoopste optie te vinden met een PID maar kost dan wel gelijk 860 EUR waardoor boven mijn eigen budget kom.

Maak ik mijzelf gek en valt het temperture surfing en valt er prima mee te leven of valt het allemaal wel mee en moet ik gewoon voor Gaggia gaan of ben ik veel beter uit met de Profitec GO?

Alvast bedankt!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Beginner advies nodig, Gaggia Classic Pro of Profitec Go

Berichtdoor HanR » ma 07 nov 2022, 14:27

De profitec GO is een Profitec 300, zonder stoomboiler. Het is eigenlijk de opvolger van de ECM Casa.

Alleen als je veel melk gaat drinken is een machine met één boiler niet ideaal.
Je zou dan beter naar een tweedehans hx machine kunnen kijken.

Peter_P
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 nov 2022, 13:03

Re: Beginner advies nodig, Gaggia Classic Pro of Profitec Go

Berichtdoor Peter_P » ma 07 nov 2022, 15:02

Ikzelf drink alleen espresso's en lungo's.
Mijn vrouw is wel echt een capucino en lungo drinker.
Wat ik zie op Youtube qua tijd tussen koffie/ schuimen, vind ik het niet erg om even te wachten met melk opschuimen.
Anders zal ik mijn budget nog meer moeten oprekken en dan krijg ik het er thuis niet meer doorheen.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron