Een Rocket molen

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor Ben70 » vr 02 dec 2022, 21:08

https://www.koffiewarenhuis.nl/producte ... ino-chroom. 3.1
fmetingen (HxBxD): 385 x 162 x 229 mm
Diameter maalschijven: 50 mm
Garantie: 24 maanden
Gewicht: 7,6 kg
Inhoud bonenreservoir: 320 gram
Kleur / Afwerking: Glanzend
Koffiedosering: Instelbaar
Materiaal behuizing: RVS/Aluminium
Traploze instelling: Ja
Type maalschijven: Vlak
Vermogen: 260 W

kost 625,euro

En deze.https://www.koffieservicehaaglanden.nl/ ... ent=Quamar
Motor power: 500 Watt
Maalschijven: 65mm diameter
Draaisnelheid: 1400 rpm
Programmeerbaar op 3 standen: 1, 2 kopjes en handmatig,, zelfde type andere tech gegevens schiet mij maar lek. 639,00 euro
Enige wat ik je kan adviseren is koop een maler met zo min mogelijk retentie. Zeker in thuis gebruik is retentie iets wat je niet wilt.

Een Niche Zero, Eureka XL zijn goede kandidaten.
Ik denk dat mijn vriendin weinig zin heeft de boontjes af te wegen bij de Niche Zero
Eureka xl is wel het overwegen waard idd, zou er dan in de Rocket maler zoveel achter blijven? ik zie wel dat de weg die het maalsel aflegt langer is.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor bobbee » vr 02 dec 2022, 21:10

Geen idee. Ook niet wat je vriendin wilt.
Ik zou gewoon onderzoeken welke maler weinig retentie heeft en mooie grote schijven.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor Ben70 » vr 02 dec 2022, 21:19

Geen idee. Ook niet wat je vriendin wilt. Afbeelding
Ik zou gewoon onderzoeken welke maler weinig retentie heeft en mooie grote schijven.
dank voor je tip, ik zal er rekening mee houden.nee je kent mijn vriendin niet ,en geloof me dat wil je graag zo houden :lol: :lol:
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor bobbee » vr 02 dec 2022, 21:22

Geen idee. Ook niet wat je vriendin wilt. Afbeelding
Ik zou gewoon onderzoeken welke maler weinig retentie heeft en mooie grote schijven.
dank voor je tip, ik zal er rekening mee houden.nee je kent mijn vriendin niet ,en geloof me dat wil je graag zo houden Afbeelding Afbeelding
Hahaha! AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor Ben70 » vr 02 dec 2022, 21:38

Geen idee. Ook niet wat je vriendin wilt. Afbeelding
Ik zou gewoon onderzoeken welke maler weinig retentie heeft en mooie grote schijven.
dank voor je tip, ik zal er rekening mee houden.nee je kent mijn vriendin niet ,en geloof me dat wil je graag zo houden Afbeelding Afbeelding
Hahaha! AfbeeldingAfbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=MXKUrBLilwY. hij zegt oa hoe groter de maalschijven des te meer retentie die er achterblijft in het huis,, ik was bij een marktplaats verkoper die had zon molen en rocket machine te koop en de molen zat vast door de rententie die was aangekoekt, die had het spul opgeslagen zonder schoon te maken, machine zelfde laken an pak ,was voor mij een reden om het niet te kopen van hem
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor bobbee » vr 02 dec 2022, 21:50

Mijn ervaring is dat het niet ligt aan de schijven hoeveel retentie er is.
Het ligt aan het ontwerp en de maalkamer hoeveel retentie er speelt.

Neem een Mahlkönig EK43. 98mm Platte schijven, 0 gram retentie.

De maalkamer van de XL is zo precies dat er nauwelijks ruimte is voor maalsel. Zijn vast ook foto's van.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor Ben70 » vr 02 dec 2022, 22:11

Mijn ervaring is dat het niet ligt aan de schijven hoeveel retentie er is.
Het ligt aan het ontwerp en de maalkamer hoeveel retentie er speelt.

Neem een Mahlkönig EK43. 98mm Platte schijven, 0 gram retentie.

De maalkamer van de XL is zo precies dat er nauwelijks ruimte is voor maalsel. Zijn vast ook foto'

geen centen hier voor Mahlkönig ,ongetwijfeld een kanjer
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor bobbee » vr 02 dec 2022, 23:19

geen centen hier voor Mahlkönig ,ongetwijfeld een kanjer
Ik hoef hem ook niet, groot en lelijk maar ik bedoelde eigenlijk dat grotere schuiven = meer retentie niet opgaat. Als aanvulling op je zoektocht.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor gilleko B. » za 03 dec 2022, 01:15

Tsja, alle waar is naar zijn geld denk ik, in de thuissituatie voldoet het naar mijn mening prima. Maar ik laat zelf ook nooit de filterdrager in de vork hangen, ik hou altijd het hendel vast en verdeel gelijk het maalsel in het filterbakje zo gelijkmatig mogelijk.
Psies!

Afbeelding


Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Een Rocket molen

Berichtdoor Ypuh » za 03 dec 2022, 10:27

Bij hopper malers blijven er altijd boontjes hangen in/voor de maalkamer. Waar je met single dosing je maler 'doorspoelt' eindigt het maalproces bij grind-on-demand abrupt halverwege.

Denk echter dat dat niet onder retentie valt. Retentie is vooral de koffie die blijft hangen nadat het gemalen is. Een beetje in de maalkamer, maar vooral in de schacht tussen de maalkamer en waar het eruit komt. Bij de Mignon XL bleef daar ook nog wel het nodige hangen, enerzijds door het metalen spiraaltje wat er zat om klontjes te breken en de rest doordat het statisch is en aankoekt. De enige manier om dat te reduceren is door de weg van de maalschijven naar de filterdrager zo kort mogelijk te maken en regelmatig schoon te maken.

De Etzmax doet uitwerpen van koffie wel perfect. Koffie wordt precies in de midden van je bakje neergelegt, zonder klontjes en er is geen koker waar koffie kan blijven hangen. Wel blijft er nog ongeveer 1 gram tussen de conische schijven hangen, maar dat is niet erg. Tot 2-3g is wel acceptabel. Je ziet het verschil vooral in een snellere doorloop van je eerste kop van de dag.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten