Wat moet ik kopen???

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor StijnFroberg » do 15 dec 2022, 20:58

Je ziet hem wat minder vaak, maar ik denk dat een Bezzera Unica ook prima voldoet. Mijn verwachting is dat die misschien nog iets beter in je budget past.
Hi Erik,

Dank voor je reactie!
De Unica is geen HX of dubbele boiler en helaas heb ik de ziekte van (het liefst in 1 keer erg goed). Kost me telkens weer meer geld dan ik wilde maar is tot nu toe nog nooit tegen gevallen ;-)

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor StijnFroberg » do 15 dec 2022, 21:02

Ik heb er niet super veel verstand van, aangezien ik ook een beginner ben. Maar ik ben laatst ook op zoek geweest in deze prijscategorie, dus ik kan een beetje mijn gedachtegang vertellen.
Qua molen vond ik het ook erg lastig, er zij veel verschillende soorten en ik had ook het gevoel dat sommige molens 2e hands relatief duur aangeboden werden.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Eureka Mignon Crono. Er zijn heel veel verschillende soorten Mignon's en de duurdere varianten hebben een digitale timer, zijn wat stiller en hebben grotere maalschijven (dit is het enige wat de kwaliteit van het maalsel beter zou kunnen maken, maar ik heb ook gelezen dat je het verschil tussen 50mm en 55mm als beginner heel lastig gaat proeven en dat er pas verschil komt bij de 65mm burrs, maar ik weet niet in hoeverre dit klopt). Er zit nog wel verschil bij sommige molens welk type burrs er in zitten. In de Crono zitten bijvoorbeeld standaard "Filtro Pro" burrs, die niet optimaal zijn voor espresso (maar voor 30 euro kun je de espresso burrs kopen en erg gemakkelijk in de molen plaatsen). Ik heb dus gekozen voor een van de goedkoopste molens uit deze line-up met een timer en de burrs vervangen voor 30 euro (er was een aanbieding dat ik deze molen voor €170 kon kopen, dus ik had in totaal voor €200 mijn huidige molen met espresso burrs). Ik zie dat de Crono nu wat duurder is, maar dit zou je in principe ook met de filtro pro kunnen doen.
Een 2e hands molen kopen is ook goed te doen, maar dan is het wel wat uitzoeken hoe goed ze zijn (maar daar kunnen veel mensen op dit forum ook bij helpen).
Ik heb ondertussen hier op het forum een goede molen gekocht. Overal zeiden ze dat de molen het belangrijkst is dus daar heb ik wat geld ingestoken.
Qua machine heb ik juist wel een Silvia genomen en op een slimmer stekker aangesloten. Met een paar flushes erbij is deze binnen 20 minuten wel redelijk op temperatuur volgens mij (wat volgens mij niet drastisch minder zal zijn bij een Gaggia). Ik kan hier prima een cappuccino mee maken, maar ik maak er altijd maar een tegelijk. En ik geloof meteen wat Han zegt, dat het gemakkelijker en beter kan met een heatexchanger of dubbele boiler.
Ik ben inderdaad wel een beetje overtuigd door Han. Ik ga kijken of ik voor een acceptabel bedrag een HX / DB kan krijgen.
Over het koopje op Marktplaats, ik weet niet precies wat een goede prijs is voor een 2e hands classic pro, maar er stond laatst wel een te koop op het forum (viewtopic.php?f=14&t=12433). Niet alle informatie is meer te lezen, maar volgens mij was deze ongeveer een jaar oud en had wat extra accessoires voor €250. Dus ik denk dat €300 niet een slechte prijs is als hij echt zo nieuw is (wat je niet uit de advertentie kunt halen), maar het is ook niet een mega lage prijs voor mijn gevoel.
Goeie! Ik had je post al eerder gelezen en de aankoop afgezegd. Ik had alleen nog geen tijd gehad om even een goed antwoord te geven.

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor StijnFroberg » do 15 dec 2022, 21:04

HanR kan je alles over betrouwbaarheid van een machine vertellen.
Vanuit gebruikersoogpunt ben ik van mening dat een single boiler best OK kan zijn, als je 1 of 2 cappuccino's per keer maakt, maar dat is ook een kwestie van smaak. Wat mij betreft is zo'n Bezzera een beetje de golden ticket in deze klasse. Dan heb je ook niet de nadelen van een single boiler.
Ik ga eens even kijken of ik een mooie Bezzera op de kop kan tikken. Zo te horen goede espresso, prima stoom en HX. Dat is wel echt de droom haha.

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor StijnFroberg » do 15 dec 2022, 21:06

Met het verschil dat in tegenstelling tot de oudere Gaggia's, de nieuwere vrij slecht zijn.
Een Silvia is dan een veel betere keus. Let bij een Silvia wel op roest aan het frame.
Bij de nieuwere pro schijnt Gaggia toch weer teruggekomen te zijn op hun tekortkomingen nadat Phillips het heeft overgenomen? Alles lijkt goed repareerbaar en van prima kwaliteit van binnen. Er zit wat plastic in maar dat betekent ook dat eventuele reparatie goedkoop en simpel is. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor StijnFroberg » do 15 dec 2022, 21:07

Sorry voor de vele reacties, ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik handig op meerdere berichten tegelijk kan reageren. :roll:

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor HanR » do 15 dec 2022, 22:19

Probeer in het geval van een bz10 te vinden in plaats van een bz07.
Bij de bz07 brand je constant je vingers aan de kranen die vlak bij elkaar zitten.

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor StijnFroberg » do 15 dec 2022, 22:21

Probeer in het geval van een bz10 te vinden in plaats van een bz07.
Bij de bz07 brand je constant je vingers aan de kranen die vlak bij elkaar zitten.
Hm goeie, het grote voordeel van de 07 vind ik wel dat je de hoeveelheid in kunt stellen. Maargoed, telkens m’n vingers verbanden is ook niet alles Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor HanR » do 15 dec 2022, 22:29

De Gaggia Pro heeft een aantal leidingen, welke verbonden zijn met Oetiker klemmen.
Hier kunnen reparateurs van halfautomaten niets mee. Verder klein blikken boilertje.
Niet praktisch en niet bijzonder.

Het verhaal over opwarmtijden van E61 HX-machines ligt iets anders dan je schetst.
De opwarmtijd is vrij lang, doordat er een grote massa aan zetgroep moet worden opgewarmd. Eenmaal op temperatuur, maakt de 80ml ofzo, voor twee espressi, weinig indruk meer op het systeem.

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor StijnFroberg » do 15 dec 2022, 22:34

De Gaggia Pro heeft een aantal leidingen, welke verbonden zijn met Oetiker klemmen.
Hier kunnen reparateurs van halfautomaten niets mee. Verder klein blikken boilertje.
Niet praktisch en niet bijzonder.

Het verhaal over opwarmtijden van E61 HX-machines ligt iets anders dan je schetst.
De opwarmtijd is vrij lang, doordat er een grote massa aan zetgroep moet worden opgewarmd. Eenmaal op temperatuur, maakt de 80ml ofzo, voor twee espressi, weinig indruk meer op het systeem.
De Gaggia Pro heeft een aantal leidingen, welke verbonden zijn met Oetiker klemmen.
Hier kunnen reparateurs van halfautomaten niets mee. Verder klein blikken boilertje.
Niet praktisch en niet bijzonder.

Het verhaal over opwarmtijden van E61 HX-machines ligt iets anders dan je schetst.
De opwarmtijd is vrij lang, doordat er een grote massa aan zetgroep moet worden opgewarmd. Eenmaal op temperatuur, maakt de 80ml ofzo, voor twee espressi, weinig indruk meer op het systeem.
Ah hierboven zei iemand dat ik je kon vertrouwen als het ging om bouw kwaliteit, ik snap nu waarom.

Hoeveel zou de tea moeten kosten als ik die zou willen overnemen? En hebben we het dan over 20 minuten opwarmtijd of over 40 minuten? Want de cappuccino die ik drink in de ochtend kan ik makkelijk op een timer zetten maar als er bezoek is is dat natuurlijk anders. Is voor mij een punt wat ik meeneem in mijn overweging.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat moet ik kopen???

Berichtdoor bobbee » do 15 dec 2022, 22:57

Ik heb ook een BZ10 (2 zelfs, later nog eens geprobeerd) gehad en meerdere machines met E61 zetgroep, geinige "speelgoed" machine die BZ serie maar niet vergelijkbaar met een goede machine machine met E61 zetgroep hoor. Bijvoorbeeld weinig headspace boven de puck in die BZ groep en een vervelende OPV. Echt niet wat meer koffie doseren.
Een E61 heeft een opwarmtijd nodig van 30 min maar beter is 45. Gewoon rekening mee houden zou ik zeggen. Het is het waard.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron