Maler upgraden of niet?

lexley
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 feb 2023, 13:10

Maler upgraden of niet?

Berichtdoor lexley » ma 06 feb 2023, 14:02

Hoi koffiepraters,

Ik lees al enkele jaren mee, en heb o.b.v. het beginner-topic 4 jaar geleden het volgende aangeschaft:

- Eureka Mignon
- Als espresso apparaat Gaggia Classic (pre 2005 uiteraard). Van een espresso hobbyist volledig gereviseerd gekocht. Pompdruk 9 bar. PID-regeling. Wordt geregeld ontkalkt en heb hem laatst zelf helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
- Bonen: verschillende adresjes, laatste tijd vaak van https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/

Er wordt bij ons thuis alleen espresso gedronken.

Nu ben ik in contact gekomen met iemand die ene Compak K10 maler te koop heeft uit 2014. Alleen thuis gebruikt. Werkt nog goed. Ik heb gezien dat eventueel nieuwe maalschijven 185 euro kosten.

Wat vinden jullie van die Compak K10, is dat een beetje een upgrade? In het beginnerstopic wordt er gesproken dat dat een hoge kwaliteit maler is.

En wat zou die Compak tweedehands mogen kosten vinden jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Maler upgraden of niet?

Berichtdoor Pti » ma 06 feb 2023, 14:28

Ik weet niet welke mignon je precies hebt, maar zelfs als dat de 55mm specialita is dan is de K10 qua maalwerk nog altijd een behoorlijke upgrade. Heeft alleen wat meer retentie, dus het wordt single dosen of meer koffie weggooien.

lexley
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 feb 2023, 13:10

Re: Maler upgraden of niet?

Berichtdoor lexley » ma 06 feb 2023, 14:42

Dankjewel.

Single dosen wil gewoon zeggen 2x 'malen' voor een dubbele espresso toch? Wil idd niet een bak met koffie iedere keer weggooien.

Wat denk je dat een goede prijs is voor die maler? (Tweedehandswaarde)?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Maler upgraden of niet?

Berichtdoor Pti » ma 06 feb 2023, 15:03

Het punt is dat er 6 tot 10 gram gemalen koffie achterblijft in de loze ruimte onder de conische maalschijven en richting de "uitgang" zgn retentie.. Als je smorgens een espresso zet met zeg 18 gram koffie, dan is de helft van dat maalsel van de dag ervoor. Je moet voor de beste resultaten eerst even een beetje weggooien, zodat je grotendeels vers maalsel uit de maler krijgt.

Single dosen wil zeggen dat je de koffiemolen en het reservoir altijd leeg houdt. Je weegt per koffie de juiste hoeveelheid bonen af, maalt dit en veegt/schudt/blaast de koffiemaler helemaal leeg tot diezelfde hoeveelheid er ook weer als gemalen koffie uit komt. En dan heb je nog steeds wat retentie.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maler upgraden of niet?

Berichtdoor HanR » ma 06 feb 2023, 16:27

Afgezien van de (niet te verwaarlozen) retentie een geweldige maler. Ik heb voor werk een E10. Je haalt echt veel meer smaak/smaken uit je bonen, dan met platte 50mm schijven.

De eerste espresso van de dag is voor mijzelf.
Daar verwerk ik de oude koffie in.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Maler upgraden of niet?

Berichtdoor bobbee » ma 06 feb 2023, 19:36

En de Niche heeft hetzelfde maalwerk als de K10 maar dan zonder die retentie en in een kleine compacte behuizing en ook nog eens stiller.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Maler upgraden of niet?

Berichtdoor bobbee » ma 06 feb 2023, 19:44

Oud filmpje van mij en Single Dosen met de K10.

https://youtu.be/PvVQy-oAaJs
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

lexley
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 feb 2023, 13:10

Re: Maler upgraden of niet?

Berichtdoor lexley » di 07 feb 2023, 14:43

Heb er voor gekozen nu niet voor deze maler te gaan. Dat single dosen lijkt me te veel gedoe en ik wil eigenlijk niet zo veel verlies van de koffie hebben.

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 321
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Maler upgraden of niet?

Berichtdoor robinfcb » di 07 feb 2023, 18:54

Heb er voor gekozen nu niet voor deze maler te gaan. Dat single dosen lijkt me te veel gedoe en ik wil eigenlijk niet zo veel verlies van de koffie hebben.
Single dosen is gewoon per keer je bonen afwegen en alleen malen wat je erin stopt. Dat kan gewoon 18 gram zijn. Of 15 gram. Of 7 gram. Wat jij wil. Maar je wil wel een maler die gemaakt is voor single dosen, dus met minimale retentie.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron