Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor omeCo » vr 14 apr 2023, 00:44

PB heb ik ontvangen.
Ik worstel nog redelijk met het tweedehands verhaal. Waarom de ene machine wel en de andere niet. De verkoper is vaak belangrijker dan de machine.
Ik denk dat je een opsomming kunt maken van de algemene aandachtspunten als men een gebruikte machine overweegt.
Daarnaast zijn er ongetwijfeld aandachtspunten die voor een specifiek merk en/of model van toepassing zijn. En wellicht zijn er ook machines die hè echt beter links kunt laten liggen.
Verder lijkt het me zinvol te vermelden, misschien zelfs bovenaan het stuk over gebruikte apparatuur, dat het begint met gezond verstand. Lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Wat voor indruk maakt de verkoper op je, hoe wordt hij beoordeeld op mp, etc.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor ErikvW » zo 16 apr 2023, 19:44

Dank voor de reacties. Het idee voor dit topic is in eerste instantie ontstaan omdat er op korte termijn veel vragen kwamen voor mensen die van helemaal niets of een volautomaat komen: gebruikers zonder "echte" espresso ervaring. Een aantal van de machines die nu worden opgenoemd - specifiek de Key en de Xenia - zijn in mijn mening zodanig "next level" dat ik daar geen beginner mee zie. Nieuwe forumgebruiker met al enige ervaring, zeker. Ik heb ook de nieuwe gebruikers gezien met de jaloersmakende setups - maar daarvoor is denk ik dit topic minder nuttig.

Er staat al een Londinium R24 in de lijst, en als hij er straks komt zal ik de Vectis zeker toevoegen.
De Eureka Libra zal ik toevoegen.

Ik ben beïnvloedbaar en vatbaar voor iedereens visie dus als je echt vind dat er een machine bij moet dan vooral opnoemen. Dat een dergelijke lijst alomvattend wordt lijkt me ambitieus, maar wie weet...

Ik heb in principe niet bedoeld om een prijsplafond te maken?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Leinad » ma 17 apr 2023, 11:53

Wat een goed initiatief! Ik heb de indruk dat het al een vrij complete lijst is. Zelfs nog te leveren malers staan er al in :-)
Gezien de grote belangstelling en de positieve eerste reviews zal dat reden genoeg zijn om in de lijst te zetten denk ik?
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Ypuh » di 18 apr 2023, 14:14

De volgende machines mogen ook niet ontbreken:
- Rocket Mozzafiato/Giotto Type V (PID, vibratiepomp, warmtewisselaar, E61) = €1.790
- Rocket Mozzafiato/Giotto Type R (PID, rotatiepomp, warmtewisselaar, E61) = €2.120
- ECM Synchronika (PID, rotatipomp, dual boiler, E61) = €3.099

Die laatste zit al op het randje wat je voor beginners aan zou raden. Persoonlijk zou ik de Decent er vanaf halen, mede omdat die geimporteerd moet worden. Dat lijkt me geen beginners-machine. De Synchronika, R58 en Bianca zijn dan misschien aan de dure kant, deze DB's zijn lokaal verkrijgbaar en maken het leven van een beginner wel makkelijker en verdienen daarom een plekje op de lijst.

Voor de Etzmax kan ik de Light W erg aanraden (de Medium W voegt niet zoveel toe voor die €500 extra), maar eigenlijk is het vreemd dat de Light T nauwelijks voorbij komt. De Etzmax is in de basis een slim ontworpen conische maler en GBW slechts een dure extra optie.
- Etzmax Light T(ime) = €1.259
- Etzmax Light W(eight) = €1.949

Nog een kleine sidenote: Alle Eureka malers heten bijna 'Mignon'. Ze zijn ook een stukje goedkoper dan aangegeven. Om verwarring te voorkomen zou ik ze er apart opzetten als:
- Mignon Manuale - 50mm - zonder timer en LCD = €250
- Mignon Silencio - 50mm - met timer zonder LCD = €330
- Mignon Specialita - 55mm - met een display en time functie = €389
- Mignon Turbo - 65mm - met sterkere motor en grotere schijven = €579
- Mignon XL - 65mm - met Diamond Inside schrijven €699
- Mignon Libra - 55mm - met GBW = €699

Allemaal zeer geschikt voor beginners, maar de Turbo lijkt me de beste deal.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor ErikvW » di 18 apr 2023, 14:57

Grote update, merendeel van de input van Ypuh: super bedankt!
Niet alle Eureka's toegevoegd: de dikste, de goedkoopste en de "beste deal".
Zelf de Mini en de Vectis toegevoegd alvast.
Iemand enig idee wat de Vectis gaat kosten?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor robinfcb » di 18 apr 2023, 14:58

De volgende machines mogen ook niet ontbreken:
- Rocket Mozzafiato/Giotto Type V (PID, vibratiepomp, warmtewisselaar, E61) = €1.790
- Rocket Mozzafiato/Giotto Type R (PID, rotatiepomp, warmtewisselaar, E61) = €2.120
- ECM Synchronika (PID, rotatipomp, dual boiler, E61) = €3.099

Die laatste zit al op het randje wat je voor beginners aan zou raden. Persoonlijk zou ik de Decent er vanaf halen, mede omdat die geimporteerd moet worden. Dat lijkt me geen beginners-machine. De Synchronika, R58 en Bianca zijn dan misschien aan de dure kant, deze DB's zijn lokaal verkrijgbaar en maken het leven van een beginner wel makkelijker en verdienen daarom een plekje op de lijst.

Voor de Etzmax kan ik de Light W erg aanraden (de Medium W voegt niet zoveel toe voor die €500 extra), maar eigenlijk is het vreemd dat de Light T nauwelijks voorbij komt. De Etzmax is in de basis een slim ontworpen conische maler en GBW slechts een dure extra optie.
- Etzmax Light T(ime) = €1.259
- Etzmax Light W(eight) = €1.949

Nog een kleine sidenote: Alle Eureka malers heten bijna 'Mignon'. Ze zijn ook een stukje goedkoper dan aangegeven. Om verwarring te voorkomen zou ik ze er apart opzetten als:
- Mignon Manuale - 50mm - zonder timer en LCD = €250
- Mignon Silencio - 50mm - met timer zonder LCD = €330
- Mignon Specialita - 55mm - met een display en time functie = €389
- Mignon Turbo - 65mm - met sterkere motor en grotere schijven = €579
- Mignon XL - 65mm - met Diamond Inside schrijven €699
- Mignon Libra - 55mm - met GBW = €699

Allemaal zeer geschikt voor beginners, maar de Turbo lijkt me de beste deal.
+ Mignon Single Dose €600
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Tekork » di 18 apr 2023, 15:46

specifiek de Key en de Xenia - zijn in mijn mening zodanig "next level" dat ik daar geen beginner mee zie.
De Xenia, met name de HX vind ik zelf geen “next level” en een goed betaalbaar instap alternatief voor een e61

Betreft de Key moet je soms aan de bovenkant adviseren om in het midden uit te komen. De keuze en investering blijft aan de beginner. Zo kun je nooit krijgen, had ik maar geweten dat er nog andere modellen waren….en scheelt later upgraden.

Conisch single dose voorbeeld:
1.Kafatek Monolith
2.Weber Key
3.Niche zero
4.Fellow opus
De Eureka Libra zal ik toevoegen.
Top
Ik heb in principe niet bedoeld om een prijsplafond te maken?
Je maakt zelf vooraf al keuzes om sommige modellen niet toe te voegen. Waarom zou je de keuze niet bij de beginner laten?

En kun je de product link van de fabrikant nog toevoegen?
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Dirk Jan » di 18 apr 2023, 18:47

Ik zie alleen afbeelding bestanden (.jpg) staan in de eerste post van ErikvW en geen link naar een spreadsheet. Hoe kom ik bij de tabellen?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Tekork » di 18 apr 2023, 18:48

Hij update de tabel en maakt er dan een jpg van volgens mij. Heb ook nog geen bestanden gezien.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor ErikvW » di 18 apr 2023, 23:29

De Xenia, met name de HX vind ik zelf geen “next level” en een goed betaalbaar instap alternatief voor een e61

Betreft de Key moet je soms aan de bovenkant adviseren om in het midden uit te komen. De keuze en investering blijft aan de beginner. Zo kun je nooit krijgen, had ik maar geweten dat er nog andere modellen waren….en scheelt later upgraden.

Je maakt zelf vooraf al keuzes om sommige modellen niet toe te voegen. Waarom zou je de keuze niet bij de beginner laten?

En kun je de product link van de fabrikant nog toevoegen?
Xenia en Key toegevoegd,
Websites toegevoegd
Tabel als downloadbare bijlage toegevoegd.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron