Voorstellen

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Voorstellen

Berichtdoor fob » wo 19 apr 2023, 12:26

Hallo allemaal,

Ik heb ook maar eens een account aangemaakt na een aantal maanden meelezen op het forum. Mijn naam is Folkert en ik drink al decennia graag (en vrij veel) koffie, maar heb mij er pas recent meer in verdiept. De koffie die ik dronk was vrijwel altijd filterkoffie uit een koffiezetapparaat, waarbij de koffie voorgemalen was met als enige criteria dat het fairtrade en biologisch was (dat blijven voor mij overigens nog steeds belangrijke criteria). Op vakantie drink ik koffie uit een cafetière/french press en als ik in een hotel moet overnachten neem ik een dompelaar en oploskoffie mee. In het verleden heb ik een poosje een kleine Krups espressomachine gebruikt die ik had gekregen. Het was een zeer eenvoudig geval met, denk ik, een pressurized portafilter. Hierbij gebruikte ik koffieboontjes die ik bestelde bij Simon Levelt en maalde met een ouderwetse handkoffiemolen. Ik heb daar wel plezier van gehad, omdat ik de koffie lekker vond. Achteraf gezien is dat geen espresso geweest, maar lungo-achtige koffie met een schuimlaagje. Ik heb ook nog een poosje een Senseo gehad. Die had ik ook gekregen, maar weinig gebruikt omdat ik de koffie niet lekker vond. Ik was blij toen hij kapot ging.

De aanleiding om te zoeken naar lekkerdere koffie was dat ons koffiezetapparaat sneuvelde en werd vervangen door een nieuwe. Hierna was ik ontevreden over de smaak, het lukte niet goed om lekkere koffie te zetten met het ding. Twee vrienden van mij bezitten beiden een oude Quickmill, zetten daar lekkere koffie mee en zijn er tevreden over. Daarnaast heeft de Quickmill 820 de naam onverwoestbaar te zijn, is klein en warmt snel op waardoor hij zuinig is met energie. Dus ik heb niet verder gekeken en een oude Quickmill 820 gekocht via Marktplaats. In al mijn onnozelheid dacht ik dat de koffie wel weer met een handkoffiemolen gemalen kon worden. Dat ging vroeger immers prima met de Krups en ik heb al een mooie landelijke wandkoffiemolen in de keuken hangen... Maar hoe strak ik het ding ook aandraaide, dat ging natuurlijk niet. Toen ben ik maar eens over espresso gaan lezen, en kwam er achter dat er meer over koffie te praten valt dan ik dacht.

Zo las ik al snel dat espresso een fijnere maling nodig heeft. Mijn vrienden gebruiken een Nemox maler respectievelijk een geïntegreerde maler. De Nemox wisselt op Marktplaats voor meer dan 100 euro van eigenaar en ik zat niet te wachten op een grote nieuwe aanschaf. Dus mijn keuze viel op een (nieuwe) Hario Skerton Plus handmolen. Dit leverde wel lekkere espresso op, maar ik was het ding toch snel zat. Je moet vrij lang malen en de stappen voor de maalgraad zijn te grof. Dus maar verder lezen over koffie malen.

Zo kwam ik er achter dat men (onder andere hier) zeer hoge eisen stelt aan de koffiemolen, en dat men zou lachen om de prijzen die ik bereid ben om te betalen aan apparatuur. Maar goed, ik had al een espressoapparaat op het aanrecht en vond de filterkoffie nog steeds niet lekker. Na een tijdje rondkijken zag ik dat sommige merken couranter zijn dan andere, en dat een molen niet zo duur hoeft te zijn. Ik schafte voor 35 euro een Quamar T80 aan, wat een horecamolen is met 63 mm flat burrs. Dat was geen geld, en de molen is weliswaar een ouder model maar zonder gebruikssporen en met nog vlijmscherpe schijven. Ik schrok een beetje van het formaat, want hij was groter dan ik dacht, maar hij maalt prima. Bovendien drinkt mijn vrouw nu zo graag cappuccino dat zij accepteert dat hiervoor een stuk aanrecht nodig is.

Zelf ben ik steeds enthousiaster geworden over koffie en lees er veel over (en bekijk filmpjes van James Hoffmann die ik heel informatief en onderhoudend vind). Ik verwacht niet dat ik snel zal worden aangestoken met de hier heersende upgraditis (of zoals elders het "Gear Acquisition Syndrome"). Maar ik ben wel handig en houd van prutsen. Ik ga daarom nog wel eens een OPV inbouwen in de Quickmill en overweeg de Quamar doserless te maken en er een timer op te zetten (zodat hij functioneert als de Quamar M80e). Maar tegen die tijd maak ik daar wel een nieuw draadje voor.

Bedankt alvast voor alle informatie die jullie hier hebben gedeeld. Dat heeft mij geholpen en enthousiast gemaakt.
Laatst gewijzigd door fob op wo 19 apr 2023, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » wo 19 apr 2023, 12:32

welkom!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Voorstellen

Berichtdoor ErikW » wo 19 apr 2023, 13:15

Heel mooi verhaal al en we zijn benieuwd of je verdere neigingen kunt onderdrukken! ;)

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor mr Blanc » wo 19 apr 2023, 13:28

Welkom en idd leuk verhaal...kom maar door met de vragen als het zover is.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Voorstellen

Berichtdoor omeCo » wo 19 apr 2023, 13:36

Welkom! Moedige stap om op koffiepraat te komen. Mensen zijn hier enthousiast en dat is zeer besmettelijk. Maar dat heb je waarschijnlijk al gemerkt. Veel plezier gewenst!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen

Berichtdoor bobbee » wo 19 apr 2023, 13:51

Welkom! Dank voor je leuke voorstelronde! Wordt gewaardeerd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » wo 19 apr 2023, 14:04

Welkom en leuk verhaal. En ik hoor iemand nog zeggen dat die QuickMill's geen goede machines zouden zijn, nou vergeet dat maar, het zijn de perfecte instapmodellen! Evenzo de koffie van Simon Levelt, ook dat is voor menig koffieliefhebber de eerste vervolgstap geweest.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen

Berichtdoor manduca » wo 19 apr 2023, 15:04

Welkom!
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » wo 19 apr 2023, 15:51

Hallo daar, veel succes toegewenst met het sleutelen aan en voor betere espresso.




Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » wo 19 apr 2023, 21:44

Welkom Folkert,

Ik ben ook met een Hario handmalertje begonnen hoor.
Om je gear zal ik je niet uitlachen.
Los daarvan ben je al aardig aan het upgraden…. :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron