Tweede espresso loopt trager door dan de eerste

1
Ik gebruik met veel plezier een Quickmill 820, maar ervaar wel een probleem dat ik niet goed begrijp. De eerste koffie die ik zet loopt namelijk anders door dan de tweede. Gewoonlijk zet ik eerst een cappuccino voor mijn vrouw en vervolgens een americano voor mij zelf. Dit doe ik door eerst een dubbele espresso te zetten, vervolgens melk op te schuimen (cappuccino klaar), daarna een kopje voor de helft met heet water te vullen en ten slotte hier een dubbele espresso in te laten lopen (americano klaar). Ik houdt deze volgorde aan, omdat het een machine is met een enkel thermoblock. Als ik de melk heb opgeschuimd is het thermoblock nog te heet voor koffie, maar kan ik wel lekker heet water tappen. Hierdoor koelt het thermoblock voldoende terug (althans, dat denk ik) om de tweede dubbele espresso te zetten. Maar wat keer op keer gebeurt is dat de eerste espresso naar wens doorloopt, maar dat de tweede veel langzamer loopt of zelfs een "choker" geeft. De maalgraad (met Quamar T80 63 mm flat burr) en het gewicht (16 gram) is hetzelfde, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ik begrijp niet wat het probleem is.

Herkent iemand dit? Doe ik iets verkeerd? Of ligt het aan de Quickmill? Ik wil nog eens een OPV inbouwen. Zou dat hierbij kunnen helpen?
Laatst gewijzigd door fob op do 18 mei 2023, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

Re: Tweede espresso loopt trager door dan de eerste

3
fob schreef: do 18 mei 2023, 14:31De maalgraad (met Quamar T80 63 mm flat burr) en het gewicht (16 gram) is hetzelfde, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ik begrijp niet wat het probleem is.
Probeer eens dit:

1) 16g malen, maar deze even apart houden

2) weer 16g malen, daar de eerste espresso mee zetten

3) dan een espresso met de 16g van 1)

Ik vermoed dat het verrassend zal zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
jelveen schreef: do 18 mei 2023, 20:37 En als je het andersom doet? Zelfde probleem?
Zit er ergens nog stoom in het systeem na het melk schuimen waardoor hij niet voldoende druk op bouwt, of zeg ik nu iets doms?
De volgorde maakt volgens mij niet uit.
Ik heb juist de indruk dat de druk te hoog is, maar dat weet ik bij gebrek aan een manometer niet zeker.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

5
fransg schreef: do 18 mei 2023, 20:43 Probeer eens dit:
Ik zal het proberen. Je vermoedt dat het aan het maalsel ligt?

7
fob schreef: do 18 mei 2023, 21:12
fransg schreef: do 18 mei 2023, 20:43 Probeer eens dit:
Ik zal het proberen. Je vermoedt dat het aan het maalsel ligt?
Inderdaad. Er is overigens niets mis met je maler of je maalsel, maar in de eerste 16g zit wat van de vorige dag waardoor die eerste shot wat sneller doorloopt en wat milder smaakt. Je zou ter compensatie de eerste shot kunnen zetten met 18g.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Is dit altijd het geval? Of alleen in de ochtend?

Misschien is dit wat ver gezocht maar goed om te onderzoeken. Bij mijn maler zit er altijd wat oude koffie (vd vorige dag) tussen waardoor deze anders doorloopt. De 2e en de 3e consistent zijn. Ik kan mij voorstellen dat bij jouw maler dit ook het geval is. Je kan altijd proberen wat koffie te purgen en weg te gooien en dan kijken hoe deze doorloopt. Of juist zoals hierboven wordt gezegd de volgorde omdraaien.

Succes!
Rocket R58 Cinquantotto - Timemore 64s - Commandante C40

9
Bingo! Vanochtend fransg zijn advies geprobeerd, en nu stikt het eerste shot er in (klik voor eerste shot), maar loopt het tweede shot veel te snel (klik voor tweede shot). Omdat ik gisteren toevallig weg was, is het effect nog sterker dan anders. Dit zal komen doordat het maalsel twee dagen oud was.

Ik zal de maalgraad grover instellen (of eigenlijk moet ik sowieso opnieuw instellen omdat ik toevallig nieuwe koffie aanbreek) en de koffie voor het eerste shot wat hoger doseren. Koffie weggooien vind ik zonde. Ik vind het niet erg als het eerste shot wat milder smaakt dan het tweede. Bovendien is die voor mijn vrouw ;-).