Paar beginners vragen

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor omeCo » za 03 jun 2023, 09:45

Ja dat is ook weer waar en mooi gezegd!

Ik zou bang zijn dat ik mijn vriendin met het hardplastic racket voor de oren sla en dat ze er dan misschien de grap niet van inziet, of dat ik het racket op de muur stuksla, of de lamp die ergens midden in de kamer bungelt aan splinters mep ;-)
Je hoeft de mug alleen maar te raken. De stroom doet de rest. Dus gewoon met een rustige beweging met het racket door de ruimte bewegen. Bij voorkeur in de buurt van je gezicht, waar je oren zijn en geen muur of lamp die een succesvolle missie in de weg kan staan (of hangen).

Melmvdg
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 19:18

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor Melmvdg » za 03 jun 2023, 10:02

(dit gaat niet over de lungo van hierboven)

Dan word de koffie ook bitterder toch?
Als je hele lekkere boontjes hebt door een uitstekende brander voor jou gebrand dan is 'bitterder' niet meteen 'viezer' maar kan het erg lekker zijn, zoals ook de luxere 'bittere chocolade' niet on het schap 'oneetbare waar' ligt ;-)
Die van mij zit een chocalade tintje doorheen. Echt geweldig zon toverbal😋

Melmvdg
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 19:18

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor Melmvdg » za 03 jun 2023, 10:04

kun je dit nog even beantwoorden overigens:
welke bonen heb je nu van welke brander en welke maler gebruik je, welke espressomachine, hoe weeg je je maalsel, welk filterbakje gebruik je?
anders blijft het toch met ogen dicht in het donker met een vliegenmepper zwaaien

Bonen zijn een week geleden gebrand bij een espresso zaakje waar ik ze gekocht heb
Arabica bonen. Rancilio Silvia, bonen weeg ik nog op keukenweegschaal de koffie weegschaal is onderweg.
Filterbakje voor single shot. Dubbel shot is onderweg. Denk t.z.t. altijd maar gewoon dubbele filterbakje gebruiken.

Melmvdg
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 19:18

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor Melmvdg » za 03 jun 2023, 10:05

anders blijft het toch met ogen dicht in het donker met een vliegenmepper zwaaien
Wat in het geval van een elektrische mepper en de jacht op een mug overigens goed te doen EN leuk is.
Je hoort de mug om je heen zoemen en dankzij het feit dat je twee oren hebt, kan je redelijk goed bepalen waar die mug zich bevindt.
De mepper maakt vervolgens al knetterend en vonkend een eind aan het gezoem. Een mooie eervolle dood van de mug. Veel mooier dan geplet op een muur, badend in het zojuist gedronken bloed van haar laatste slachtoffer.
Je vergeet de crematie in de airfryer..

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor fransg » za 03 jun 2023, 10:10

Bonen zijn een week geleden gebrand bij een espresso zaakje waar ik ze gekocht heb
Arabica bonen.
Dat is erg vaag. "Arabica" is een brede term, net zoals "Europeaan" niks zegt over of je met een Zweed of een Spanjaard van doen hebt.
Rancilio Silvia, bonen weeg ik nog op keukenweegschaal
Ook vaag. Hoeveel gram zeg je?

Welk filterbakje exact?
Filterbakje voor single shot.
Daar zijn er ook vele van. Wel altijd lastig mee te werken.

Welke maler ookalweer?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Melmvdg
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 19:18

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor Melmvdg » za 03 jun 2023, 15:45

Bonen zijn een week geleden gebrand bij een espresso zaakje waar ik ze gekocht heb
Arabica bonen.
Dat is erg vaag. "Arabica" is een brede term, net zoals "Europeaan" niks zegt over of je met een Zweed of een Spanjaard van doen hebt.
Rancilio Silvia, bonen weeg ik nog op keukenweegschaal
Ook vaag. Hoeveel gram zeg je?

Welk filterbakje exact?
Filterbakje voor single shot.
Daar zijn er ook vele van. Wel altijd lastig mee te werken.

Welke maler ookalweer?
Ik zet 9 gram en maal het in een Mahlkonig vario home.

Het filterbakje dat bij de Silvia zit voor single shot.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor Dirk Jan » za 03 jun 2023, 20:26

9 gram is naar mijn idee wel erg weinig om een espresso mee te zetten, zeker als je begint met het koffie avontuur.
Wat de bakjes betreft. Ik heb een Silvia en heb drie bakjes die voor single shots zijn, allen van verschillende grootte maar dezelfde taps toelopen vorm die kenmerkend is voor de single shot. Met de grootste van de drie zet ik een singleshot van13 gram. En het zijn, dacht ik, originele bakjes die bij de Silvia geleverd werden, dus geen van die aparte bakjes makelij zoals IMS of Strada. Dat kan ook een aanmerkelijk verschil opleveren. Lees daar maar eens over op dit forum via de zoekfunctie.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Melmvdg
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 19:18

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor Melmvdg » zo 04 jun 2023, 10:52

Dan ga ik daar eens naar kijken. Als het goed is heb ik de basket van de single shot erbij gekregen die bij de silvia geleverd werd standaard.

Ik wil persoonlijk ook met 18gram aan de gang gaan voor het koffie avontuur. En als die espresso goed is vanuit daar verder naar bijvoorbeeld een americano of een cappuciono etc.

Welk filterbakje heb ik dan nodig voor 18 gram koffie voor de silvia? Zou je me een linkje willen sturen?
Ik dacht zelf aan deze:

https://www.drtradingshop.nl/a-46229047 ... escription

Enkel staat er 14 gram bij. Ik weet niet of daar ook 18 gram in kan.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor fransg » zo 04 jun 2023, 10:59

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Paar beginners vragen

Berichtdoor HanR » zo 04 jun 2023, 11:18

Er is een nuttige aanpassing voor de silvia waarmee je meer hoofdruimte krijgt.

De originele schroef vervangen door een schroef met Verzonden kop.
Je moet dan je zeefje en waterverdeelschroef aanpassen.

Het scheelt ongeveer 2mm.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron