In naam der espresso ♥️

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » vr 16 jun 2023, 17:59

Hallo beste mensen,

Ik heet hasan, ben sinds kort lid op de forum en heb een haast obsessieve liefde voor koffie. Koffie zit bij ons ook van huis uit in de familie. Ik heb zon beetje elke soort koffie wel gehad tot ik ongeveer een jaar geleden een keer fantastische espresso had geproefd en nu wil ik eigenlijk niks anders meer. Espresso zag ik altijd als een zuur/bitter smerig slokje koffie en eerlijk gezegd zullen denk ik vele dat ook zo ervaren omdat de aanbod over het algemeen heel slecht kan zijn :D .

Ik ga vandaag dan eindelijk voor het eerst zelf espresso maken. Ik weet dat dit gepaard zal gaan met veel trail en error. Ik heb gewoon een paar fantastische espressos gehad en dacht dit moet ik zelf ook in huis krijgen. Dat gezegd te hebben is ook een van de redenen dat ik het zelf wil doen is omdat ik ook maar al te vaak hele slechte koffie voorgeschoteld heb gekregen. Even een espressobar binnen lopen betekent helaas lang niet altijd dat het ook lekker zal smaken helaas. Ik ben dat gewoon zat.

Na eerder al een profitec go aangeschaft te hebben komt vandaag dan ook de Eureka mignon turbo koffiemaler binnen. Super excited. Een aantal accessoires ook al reeds aangeschaft en een aantal nog in overweging maar ik denk dat dit een redelijk instap zal zijn in espressos.

Ik heb al wat dingen gezien en gelezen en weet inmiddels goed hoe complex het kan zijn om een goede espresso neer te zetten. Ik was vandaag in Utrecht bij een espressobar van een Meervoudig Dutch Barista Championship-finalist. Fantastisch apparatuur alleen de koffiemaler van mahlkonig weet ik dat het al een paar duizend euro kan kosten laat staan wat zon la marzocco zal kosten die hun hadden staan. Dan de espresso zelf en ik bedoel dit echt niet lullig maar een van de smerigste die ik ooit heb gehad. Lauw en zuur kan er geen andere woorden aan geven. Ik schrik er wel een beetje van en wil echt leren waarom dit gebeurt. Het was nogal een teleurstelling omdat dit weer de zoveelste espressobar is met geen lekkere espresso en bijna demotiverend want je zou zeggen als het hun niet eens lukt consequent een lekker bakkie neer te zetten wat zullen dan mijn kansen zijn hierin. Dat terzijde, gelukkig is mijn drive groter en ik moet dit hoe dan ook (veel) beter doen.


Bekende barista als James Hofmann en zijn YouTube videos zullen de vele wel kennen hier.
In 1 van zijn videos gaat het over dosages en hoeveel gram koffie je kan nemen, eigenlijk zegt hij daarbij dat het makkelijker zal zijn om goede resultaten te behalen met een kleinere dosis. Het lijkt alsof vele standaard 18-20 gram dosages aanhouden en ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn betreft dosages.
Zou het makkelijker zijn om bijvoorbeeld te werken met 14-15-16 gram.
Hoe ervaren jullie dat en is het eigenlijk wel een goed idee om bijvoorbeeld 14 of 15 gram koffie te hebben in een 18grams basket ?


De veteranen hier zullen het vast weten dat de standaard filterhouders geleverd bij de machine vaak van slechte kwaliteit zijn.
Ik zie dat IMS en VST vaak worden genoemd als de beste.
Van wat ik heb begrepen tussen die twee is de VST een wat gemakkelijker filter om mee te werken als de IMS.
Wat zijn jullie ervaringen daarmee ?


Ik weet dat smaken verschillen maar wil toch even vragen met welke zaken jullie goeie ervaringen hebben als het om koffiebonen gaat. Ik vind de aanbod een beetje overweldigend en ik merk ook dat de prijzen flink kunnen uiteenlopen. Van €6,50 voor een zakje naar €15 voor een specialty.
Mijn voorkeur gaat uit naar afhalen en dan binnen een straal van 20-25km rond Amsterdam. Online kan eventueel ook.
Tips hierbij zijn zeer welkom.

Wat mij betreft is alles welkom aan tips, tricks en adviezen. Ik wil hierbij ook iedereen bedanken want hier op dit forum heb ik al veel geleerd.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Pti » vr 16 jun 2023, 18:36

Je hebt in elk geval je huiswerk goed gedaan! Prima combi de Profitec Go met de 65mm Eureka turbo.

VWB de filterbalkjes, mijn ervaring is juist dat IMS in de regel iets vergevingsgezinder is dan de VST. Of dat nu komt door het gatenpatroon of de iets schuinere wanden weet ik niet. Maar IMS heeft een bredere range qua dosering, vraagt om een iets minder fijne maling dan VST en heeft ietsje minders snel last van channeling. Beide werken anders, maar beide werken goed.

Qua koffie is er te kust en te keur, maar als ik je een tip mag geven voor de beginner. Zoek een boon die je lekker vind en koop daar eerst gewoon 2-3 kilo van. Ga ermee spelen, leer je maler en je machine kennen, leer de smaak te finetunen en leer wat een smaakverschil week 1 brengt tov week 8 na het branden. Dan pas op koffieavontuur, anders verlies je al je kostbare boontjes aan afstelwerk.
Laatst gewijzigd door Pti op vr 16 jun 2023, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Dirk Jan » vr 16 jun 2023, 19:42

Welkom en leuk om je ervaring met de espresso's te lezen.
Wat ik merk is dat de beginner de ouderwetse "Italian blend" lekker vind: iets donker gebrand en veel chocolade / cacao in de smaak. Bij de branders heten die dan ook vaak: Of Italian of Vintage, zie bijvoorbeeld hier:
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... nen-blend/
Ik was gewend om met 13 gram te werken en kan daar goed mee omgaan. Maar ik hoor dat veel mensen aangeraden wordt om met 18 gram te beginnen. Houdt rekening met de pre-infusie (5 - 10 seconden) dan 10 seconden voor het echte werk (meer druk geven) en dan de naloop (minder druk), ook weer 10 seconden. Bij elkaar 30 seconden. Als je daar mee start en daarna gaat fine tunen met steeds dezelfde boon, dan kom je er wel.
Begin met tellen als de eerste druppel in het kommetje valt. De uitloop zal dan zo rond de 36 -40 gram koffie dienen te zijn.
Maar varieer vooral in doorlooptijd, dan proef je wat het verschil is.
Plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor fransg » vr 16 jun 2023, 20:09

VWB de filterbalkjes, mijn ervaring is juist dat IMS in de regel iets vergevingsgezinder is dan de IMS.
Klopt en VST is lastiger
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Pti » vr 16 jun 2023, 21:27

Haha ja dat dus, om het duidelijker te maken, ga ik mijn oorspronkelijke bericht gelijk even aanpassen ;)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Frup » vr 16 jun 2023, 21:42

Welkom op het forum en veel plezier met je zoektocht en het vinden van je eigen routine om de lekkerste espresso’s te maken.
Veel heeft met (je eigen) smaak te maken, maar ook met tuning.
Wat de één te zuur vindt, vindt een ander weer lekker. Zelf houd ik niet van een zuurtje of bloemig. Anderen weer wel.
Zo had ik ook eens espresso bij een gerenommeerd barista met een fantastische machine. Maar vond het niet lekker.
Ook met temperatuur valt de smaak te beïnvloeden. Maar dat heb je vast al gelezen. Ikzelf prefereer IMS bakjes. Als je meteen een dubbele maakt, is de beleving tenminste niet met een enkele slok achter de rug :D
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Madencio » vr 16 jun 2023, 22:57

Welkom man, en leuk om te lezen!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 Pro met Tapatalk

... / DF83

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » za 17 jun 2023, 00:31

Welkom en leuk om je ervaring met de espresso's te lezen.
Wat ik merk is dat de beginner de ouderwetse "Italian blend" lekker vind: iets donker gebrand en veel chocolade / cacao in de smaak. Bij de branders heten die dan ook vaak: Of Italian of Vintage, zie bijvoorbeeld hier:
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... nen-blend/
Ik was gewend om met 13 gram te werken en kan daar goed mee omgaan. Maar ik hoor dat veel mensen aangeraden wordt om met 18 gram te beginnen. Houdt rekening met de pre-infusie (5 - 10 seconden) dan 10 seconden voor het echte werk (meer druk geven) en dan de naloop (minder druk), ook weer 10 seconden. Bij elkaar 30 seconden. Als je daar mee start en daarna gaat fine tunen met steeds dezelfde boon, dan kom je er wel.
Begin met tellen als de eerste druppel in het kommetje valt. De uitloop zal dan zo rond de 36 -40 gram koffie dienen te zijn.
Maar varieer vooral in doorlooptijd, dan proef je wat het verschil is.
Plezier!
Ik zat even te kijken op de site.

Wij hebben een voorliefde voor Centraal-Amerikaanse koffiesoorten met een stevig doch zoet basissmaakprofiel van cacao, chocolade, natuurlijke zoetheid en geroosterde noten.

Ik ga hier zeker mee beginnen zag al twee, drie soorten die me erg aanspreken.
Romig en geroosterde noten zijn de tonen waar ik ook mee wou beginnen dus dan moet ik hier wel goed zitten.


En volgens mij heeft de Go geen pre-infusie maar ik kan het mis hebben.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Dirk Jan » za 17 jun 2023, 12:47

Houdt rekening met de pre-infusie (5 - 10 seconden) dan 10 seconden voor het echte werk (meer druk geven) en dan de naloop (minder druk), ook weer 10 seconden.


En volgens mij heeft de Go geen pre-infusie maar ik kan het mis hebben.
De opmerking over de drie verschillende fases bedoel ik in z'n algemeenheid. Met een machine met ingebouwde pomp zal dat wat lastiger te beïnvloeden zijn. Maar ik dacht dat de ene pomp heel langzaam opgang komt en die seconden kun je ook als pre-infusie zien. Welk soort pomp dat is, dat weet ik niet.
De Profitec Go ken ik overigens niet.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor GuidovW » zo 18 jun 2023, 15:07

Welkom Hasan,

Mooi je enthousiasme!
En je hebt gelijk een goede start gemaakt.
Nu leren en ontwikkelen, succes!
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron