In naam der espresso ♥️

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor GuidovW » do 24 aug 2023, 16:39

Waar woon je?
Misschien woont er iemand van het forum in de buurt, die je kan helpen....
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Yespresso
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Yespresso » do 24 aug 2023, 16:56

Heb je de schijven ook los gehad? Je zou die weer los kunnen halen en de oppervlakten goed schoonmaken. Dan kruislings steeds vaster draaien (vast is vast). Ook de unit met de bovenste schijf erin leunt op een oppervlak. Die oppervlakken moeten ook goed schoon zijn.

Uit elkaar halen is prima. Irritant natuurlijk dat dit gebeurt maar het is een kwestie van analyse.

Vwb de onderlinge uitlijning: ook jij kunt in ieder geval met een stift de check doen welke kant niet goed zit en misschien zelfs wel zien of de uitlijning erg mis is.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor RoosW » do 24 aug 2023, 17:17

Een andere mogelijkheid, iets meer werk, en 1 a 2 keer open maken..
Open de molen, markeer de maalschijf die je los hebt gehaald, markeer waar de markering zit ook op de grondplaat, draai maalschijf 1/3 slag, schroef vast kijk naar maal resultaat, geen verbetering, herhaal door hem wederom 1/3e slag verder te draaien en weer vast te schroeven, zou moeten werken.

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » vr 25 aug 2023, 00:59

Na werk even wat dingen geprobeerd maar nu 5 uur later ik kan bijna niet meer op mijn benen staan.
Het is echt wel een stuk ingewikkelder als dat het lijkt althans vooral als je niet zo technisch bent. Dat met die stiften markeren snap ik gewoon niet helemaal.
Bijlagen
IMG20230825004126.jpg
Dit ding krijg ik er vreemd genoeg niet meer op en heeft me echt zoveel tijd en energie gekost dat ik het maar heb gelaten.
IMG20230824233031.jpg
Dit ding noemen ze de ACE systeem en was heel vreemd haast verstopt geraakt en hing een beetje losjes. Ik heb geprobeerd dit in zijn algeheel te verwijderen en zo eens te proberen maar tijdens het malen vliegt de maalsel zo vluchtig dat het zelfs uit mijn portafilter vliegt.
Dus nogmaals open en weer terug gezet.
IMG20230824231806.jpg
Blijkbaar is de Turbo toch wel anders als modellen als de specialita. Als je goed kijkt is er een stukje afgeknipt in de cirkel waardoor je de boven schijven dus nooit anders kan plaatsen want anders past het niet.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » vr 25 aug 2023, 01:06

Ik besef nu dat ik ook niet veel wijzer op ben geworden :lol: :lol:

De indelingen verschilen wel binnen de mignon serie modellen.
De bovenkant is eigenlijk dus al gemarkeerd door de fabriek doordat ze een stukje hebben gesneden.
De schijven van onderen had ik sowieso al niks mee gedaan dus beetje vreemd waarom mijn instellingen zo zijn veranderd.

Maar ik zie het morgen wel weer te laat geworden nu voor mij :roll:
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Douwetje » vr 25 aug 2023, 09:12

Wat vervelend dat het allemaal zoveel problemen geeft. Maar als je die drie schroeven van onderen van de maalschrijven niet los hebt gehad, dan kan de alignment ook niet veel veranderd zijn zou ik denken. Maar wat dan de oorzaak van de problemen is zou ik niet weten.

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » vr 25 aug 2023, 09:53

Wat vervelend dat het allemaal zoveel problemen geeft. Maar als je die drie schroeven van onderen van de maalschrijven niet los hebt gehad, dan kan de alignment ook niet veel veranderd zijn zou ik denken. Maar wat dan de oorzaak van de problemen is zou ik niet weten.
Die heb ik bewust niet losgehaald om te voorkomen dat er iets zou veranderen aan de instellingen vandaar ook dat ik zo verbaasd ben.

Ik vermoed nu dat de probleem misschien niet de schrijven naar ergens in de tunnel ligt. Dat ik misschien met stofzuigen iets heb verschoven.
Er is daar relatief veel koffie blijven hangen in korte tijd en ook deels verstopt geraakt terwijl ik daar afgelopen zondag allemaal goed had schoongemaakt.

Ik ga vanavond verder wat testen en mijn pijlen daarop richten.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » vr 25 aug 2023, 21:47

Even los van het geld want het is een vrij prijzig hobby zo koffie maken maar soms denk ik bij mn zelf al die tijd, energie en soms als het niet gaat die rusteloosheid, is het het wel waard allemaal.

Het antwoord is een volmondig JAAA :!: :!:
Net een goddelijk lekker shotje gemaakt en het maakt alles weer goed. Meteen wantrouwend nog een tweede shotje. Toch maar nog een derde en JAAA!! Hij doet het gewoon weer.

Even kort een update, maler doet weer normaal.
Probleem lag dus niet ergens met de schijven maar bij dat ACE systeem.
Waarschijnlijk heb ik dat verschoven tijdens het stofzuigen en dat ding is best gevoelig en fragiel.
Ik zag wel in eerste instantie dat hij losjes hing maar ik dacht dat dat zo hoorde.
Uiteindelijk dus stevig vast gezet en ik zie nu eindelijk dat de maalsel er weer herkenbaar uit komt. Gewoon constant en fluffy maalsel als altijd zoals het ook hoort.
Maar er speelde tegelijkertijd nog geheel wat anders.
Mijn favoriete bonen van 4 weken oud kan je nog relatief vers noemen. Toch hebben ze al veel smaak verloren. Ik denk een combinatie van weersomstandigheden afgelopen weken en misschien ook niet optimaal bewaard.
Ik heb nu de verse lading erin en yummy wat eeb lekkere koffie en weet nu zeker dat dat ook een hele grote rol heeft gespeeld met waarom ik niet tevreden was met de smaak.

Dit was weer een leermoment. Heftige ervaring maar het is weer goed 8-)
Ik heb heel wat koffie in te halen bedankt iedereen voor de enorme steun die ik heb ervaren.
Wat een geweldige community hebben we hier eigenlijk ♥️😊
Profitec go - Eureka mignon Turbo

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor manduca » vr 25 aug 2023, 21:55

Gefeliciteerd!!! Fijn dat het opgelost is.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor fransg » vr 25 aug 2023, 22:01

Mooi!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron