Espresso Mistery

sandervk
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 jun 2023, 09:38

Espresso Mistery

Berichtdoor sandervk » do 22 jun 2023, 10:30

Hi allemaal,

Ik krijg het niet voor elkaar een goede espresso op 9 / 10 bar uit mijn machine te krijgen. Na afwegen van 8 gram koffie voor een single shot loopt de druk vaak op naar 12+ bar. Vergroten van de maalgraad zorgt ervoor dat het mijn machine echt uitschiet, en de espresso veel te waterig wordt. Heeft iemand enig idee 1) waar dit aan ligt, en 2) hoe ik mijn bonenmaler goed kan afstellen?

Ik heb een quickmill 3004 en een ascaso I-steel 2 maler.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso Mistery

Berichtdoor fransg » do 22 jun 2023, 10:41

Ik krijg het niet voor elkaar een goede espresso op 9 / 10 bar uit mijn machine te krijgen. Na afwegen van 8 gram koffie voor een single shot loopt de druk vaak op naar 12+ bar. Vergroten van de maalgraad zorgt ervoor dat het mijn machine echt uitschiet, en de espresso veel te waterig wordt. Heeft iemand enig idee 1) waar dit aan ligt, en 2) hoe ik mijn bonenmaler goed kan afstellen?

Ik heb een quickmill 3004 en een ascaso I-steel 2 maler.
Hoi,

Kun je heel precies aangeven welke bonen je gebruikt, van welke brander, wanneer gebrand, welk filterbakje?

De extractiedruk zou maximaal 9 bar moeten zijn, iets dat (desnoods na aanpassing van de machine) op je machine moet worden afgesteld door middel van een overdrukventiel.

14-18g in een daarvoor bestemd filterbakje van 14g of 18g is makkelijker om mee te beginnen dan met een 'single' filterbakje.

Je maler is niet al te best maar zou nipt moeten voldoen, als hij in goede staat is.

Heb je de apparatuur net nieuw gekocht of is het tweedehands spul?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: Espresso Mistery

Berichtdoor Douwetje » do 22 jun 2023, 11:44

Volgens mij moet je met een quickmill niet richten op de 9 bar. Dit is idealiter ongeveer de maximale druk die je machine gebruikt tijdens het zetten. Zoals Frans aangeeft wordt dit vaak ingesteld door de OPV (overdrukventiel). Echter hebben quickmills volgens mij geen OPV. Dus jij kunt deze extractiedruk ook niet lager instellen. (volgens mij is het mogelijk om een OPV in een quickmill in te bouwen, maar ik weet niet of dat in een 3004 ook mogelijk is).
Voor jou zijn de parameters waar je op kunt letten voornamelijk ratio (input koffiemaalsel/output espresso) en doorlooptijd. Overigens is het ook gemakkelijker om een dubbele shot espresso in te stellen (14-20 gram) dan een single shot (6-10 gram) (volgens mij)

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Espresso Mistery

Berichtdoor HanR » do 22 jun 2023, 11:52

Op een 3004 zit een manometer.
Je kunt dus bij juiste maling/dosering er op mikken dat je bijvoorbeeld niet boven de 10bar op manometer uitkomt.
Daarbij ook nog eens opletten dat je koffie niet te bitter wordt. (Te snel doorloopt).

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Espresso Mistery

Berichtdoor fob » do 22 jun 2023, 22:44

De Quickmill machines met thermoblock hebben volgens mij alle een ULKA pompje die tot 16 bar gaan en geen van alle een overdrukventiel. Je zou een overdrukventiel kunnen inbouwen zoals ik recent deed met mijn Quickmill 820. Maar schijnbaar ontbreekt de ruimte hiervoor in een Quickmill 3004 vanwege het dubbele thermoblock. Althans, dat staat in de beschrijving van de OPV kit van D.R. Trading.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

sandervk
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 jun 2023, 09:38

Re: Espresso Mistery

Berichtdoor sandervk » vr 23 jun 2023, 20:49

bedankt voor de reacties allemaal! zonde dat het niet mogelijk is een OPV in te bouwen, dan maar weer zelf aan de slag om te kijken hoe we er een betere espresso uit kunnen krijgen.

fijn weekend!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Espresso Mistery

Berichtdoor bvds » vr 23 jun 2023, 23:30

Op een 3004 zit een manometer.
Je kunt dus bij juiste maling/dosering er op mikken dat je bijvoorbeeld niet boven de 10bar op manometer uitkomt.
Daarbij ook nog eens opletten dat je koffie niet te bitter wordt. (Te snel doorloopt).
dat werkt helaas niet. als je druk op max 10 bar wilt houden dan is je flow te hoog. bij een goede flow zal de druk richting de 15 bar gaan. enige manier is een OPV. past het echt niet? staat me bij dat ik het op Kaffee-netz.de wel eens heb zien langs komen. en vlgs mij heeft Peter de Goede het ook wel eens gedaan. en jij HanR? DR Trading geeft overigens doorgaans wel goede adviezen.

en anders gewoon niet naar de manometer kijken en je richten op een goede flow. helaas is de smaak zonder goed afgestelde OPV wel een stuk harder en is extractie onrustiger.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Espresso Mistery

Berichtdoor HanR » vr 23 jun 2023, 23:54

In een 3004 is echt geen plek, tenzij je de demper weg laat.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Espresso Mistery

Berichtdoor bvds » za 24 jun 2023, 08:14

Op Kaffee-netz.de wordt de OPV mod voor de QM 3004 wel beschreven. Kijk eens hier:

https://www.kaffee-netz.de/threads/quic ... au.129519/

https://www.kaffee-netz.de/threads/quic ... ing.20741/
20200406_155318.jpg
20190306_201549.jpg
Zou het niet te snel opgeven. Een QM met OPV op 9 bar vs 14 bar maakt serieus uit. Peter de Goede zou het wel eens ingebouwd hebben begreep ik dus als Tilburg niet te ver is? HanR of Kafko kunnen wellicht ook helpen...

@HanR: lijkt dus toch te passen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron