Hulp gevraagd voor een upgrade

Bram112
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 jul 2023, 13:44

Hulp gevraagd voor een upgrade

Berichtdoor Bram112 » za 08 jul 2023, 17:49

Hallo allemaal,

Ongeveer 10 jaar geleden ben ik de espresso- en koffiewereld ingedoken en heb ik als eerste set een tweedehands Gaggia Classic met Demoka MC203 maler gekocht. Na een grote verbouwing wil ik mijn set upgraden. Te beginnen met de machine. Enerzijds om de hobby verder op te pakken en anderzijds ook omdat de Gaggia Classic niet de mooiste look heeft voor onze nieuwe keuken ;)

De afgelopen weken heb ik me flink ingelezen op dit forum en ook op andere plekken maar ik blijf het moeilijk vinden om een goede keuze te maken. Gezien het feit dat ik ook graag cappuccino drink valt een single boiler machine wat mij betreft af. Over HX lees ik verschillende verhalen. Temperatuurcontrole is moeilijker en PID heeft hier geen meerwaarde (al lees ik daar wisselende verhalen over). Dual lijkt daarom beter maar heeft ook een ander prijskaartje.

Machines die ik op de radar heb gehad zijn oa de Bezzera Magica (met en zonder PID), Expobar Brewtus en Rocket Appartemento. Mijn budget is maximaal 800 euro voor een tweedehands machine.

Wat zijn de aanbevelingen vanuit jullie? En wat is ongeveer de levensduur van een goede machine? Ik zie veel machines voorbij komen van 10 jaar of ouder en daar 600 euro voor betalen voelt vrij prijzig.

Alvast bedankt!

Gr. Bram

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Hulp gevraagd voor een upgrade

Berichtdoor Ben70 » za 08 jul 2023, 18:43

Anders dan je zou vermoeden zijn deze machines hagel nieuw
wel wat duurder dan dat je ingedachten hebt, 18 maanden garantie in plaats van 24
. https://www.refurbed.nl/p/rocket-appartamento/
succes met je zoektocht
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Hulp gevraagd voor een upgrade

Berichtdoor dennis-caro » zo 09 jul 2023, 10:06

Ik zou als eerste investeren in een nieuwe maler. Die is toch het belangrijkste.

Bram112
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 jul 2023, 13:44

Re: Hulp gevraagd voor een upgrade

Berichtdoor Bram112 » zo 09 jul 2023, 16:37

Thanks voor jullie reactie. Investeren in een molen is inderdaad een goed idee. Na wat speuren neig ik naar aanschaf van een tweedehands Bezzera BZ10 in combinatie met een nieuw / tweedehandse Eureka mignon specialita.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hulp gevraagd voor een upgrade

Berichtdoor bvds » zo 09 jul 2023, 22:21

De BZ10 is een leuk machientje. Jaren terug heel populair; inmiddels nog maar weinig aandacht voor. Denk dat een EX4 pompje er in nog wel een aanrader vanwege de langzamere drukopbouw. De BZ10 heeft immers geen mechanische preinfusie. HanR of Peter de Goede weten dat wel.

Zou een 2e hands Eureka XL hier ook KP scoren. Die wint het overduidelijk van de Specialita! Zou het qua maler meteen goed doen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Bram112
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 jul 2023, 13:44

Re: Hulp gevraagd voor een upgrade

Berichtdoor Bram112 » ma 10 jul 2023, 11:32

De BZ10 is een leuk machientje. Jaren terug heel populair; inmiddels nog maar weinig aandacht voor. Denk dat een EX4 pompje er in nog wel een aanrader vanwege de langzamere drukopbouw. De BZ10 heeft immers geen mechanische preinfusie. HanR of Peter de Goede weten dat wel.

Zou een 2e hands Eureka XL hier ook KP scoren. Die wint het overduidelijk van de Specialita! Zou het qua maler meteen goed doen!
Thanks voor de tip. Zit er naar jouw weten grote verschillen tussen de verschillende Bezzera machines? Ik denk dat ik de BZ07 net iets mooier vind dan de BZ10. Voor de maler zie ik dat er toevallig 2 te koop staan nu op het forum :)

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hulp gevraagd voor een upgrade

Berichtdoor bvds » ma 10 jul 2023, 18:58

Machines zijn technisch gelijk. De BZ07 is asymetrisch. De stoom- en waterkraan zitten daardoor dichter bij elkaar. Van de BZ07 zijn ook modellen met PID en/of automatische afslag te krijgen. De BZ10 is denk ik het meest courant. De PID op de BZ07 zit op een hete plek. Wat mij betreft een reden om die PID te skippen. Een PID is sowieso minder zinvol op een HX. Ik zou dus voor de BZ10 gaan, maar als het budget het toelaat de Lelit MaraX absoluut verkiezen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron